Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter mange år som overvektig føler jeg nærmest at jeg har en identitet som overvektig. Jeg vil jo ikke ha det men det er akkurat som om jeg har en "innebygget" uvilje mot å gå ned i vekt og ikke bryr meg om å stå på for å klare det. Helt sprøtt for det er jo ikke noe jeg heller vil enn å bli slankere og klare å gå ned! Hvordan skal jeg klare å snu dette? Jeg har kommet igang med trening og går nedover men det går så utrolig sakte, spiser sundt, nok ,riktig men så skeier jeg ut av og til og så er det på`n igjen....har bare gått ned to kilo siden jul og er ikke fornøyd med det. Hva har dere andre gjort som har vært der jeg er nå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327931-mange-%C3%A5r-med-overvekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bipp..

For meg har det handlet mer om vilje enn om motivasjon. Jeg har slanket meg 35 kg, og trives meget godt som normalvektig. Jeg veier i dag 65 kg.

Men det ligger jo selvfølgelig motivasjon i å se for seg hvordan man blir når man når målet, og hva som er positivt med det. Jeg er glad i å gå tur og for meg har en del av motivasjonen vært bedre kondis og mere overkudd. Og det har jeg fått masse av.

Tror du må lage deg en liste over grunner til at du vil ned, og henge denne på kjøleskapsdøra slik at du ser den hver dag.

Jeg har slanket meg mest på egenhånd, men vekta stoppet opp når jeg hadde 10 kg igjen. Da meldte jeg meg inn i VG`s vektklubb og det har jeg ikke angret på. Der er det masse kunnskap å hente, fine verktøy for registrering av mat og trening og masse hjelp å støtte i forumet. Men som jeg innledet med, for meg har det handlet mye om vilje. Motivasjonen svinger hele tiden.

Gjest Skal ned 60 kg -40,1

For meg har det vært vellykket med lavkarbo. Da føler jeg meg ikke sulten mellom måltidene, og søtsuget er helt borte. Det går maks 3 timer mellom hvert måltid. Det har vært det vanskeligste, men har kommet inn i rutine med det nå.

Jeg spiser grønnsaker til alle hovedmåltider sammen med kjøtt, fugl, fisk eller egg, frukt og/eller bær daglig, fullkornprodukter også. Jeg spiser 4 hovedmåltider og 2-3 mellommåltider hver dag.

Det jeg skygger unna til hverdags er ris, poteter, pasta, hvitt mel og sukker. Og jeg spiser aldri noe måltid med bare karbohydrater. Jeg spiser nøtter eller noen osteterninger til frukt og bær, eller tar en klatt med krem på. Som søtningsmiddel bruker jeg fruktose.

Vet ikke om dette er det riktige kostholdet for deg, men for meg er det det eneste hittil som har fungert.

Etter utrolig mange år som overvektig kom jeg til slutt til et punkt hvor jeg fant ut at nok er nok. Bestemte meg for å ikke utsette det og meldte meg inn i VG's vektklubb i midten av desember. Det viktigste for meg her var et jeg fikk oversikt over kalorier, støtte og råd fra de andre medlemmene, samt at den ukentlige veiingen la akkurat nok press på meg. Selv om det var bare meg selv som kunne se den, var det driv nok til at jeg ikke ville se at kurven gikk feil vei.

Etter et nesten 1/2 år med stabil vekt gikk jeg over på ketolysekuren for å ta knekken på de siste kiloene. Har til nå klart å ta av 10 kilo på denne kuren og er i ferd med å stablisere vekten og øke inntaket av karbohydrater noe.

Jeg har brukt over 2 år på å gå ned mine 32 kg. Har aldri rast ned i vekt, men det har gått jevnt ned uten noen store tilbakeslag. Selvfølgelig er det kjekt å rase ned i vekt, men når en har vært overvektig tror jeg det kan kanskje være bra å gå ned sakte, slik at hodet og selvbildet har en mulighet til å justere seg samtidig.

For meg har det handlet mer om vilje enn om motivasjon. Jeg har slanket meg 35 kg, og trives meget godt som normalvektig. Jeg veier i dag 65 kg.

Men det ligger jo selvfølgelig motivasjon i å se for seg hvordan man blir når man når målet, og hva som er positivt med det. Jeg er glad i å gå tur og for meg har en del av motivasjonen vært bedre kondis og mere overkudd. Og det har jeg fått masse av.

Tror du må lage deg en liste over grunner til at du vil ned, og henge denne på kjøleskapsdøra slik at du ser den hver dag.

Jeg har slanket meg mest på egenhånd, men vekta stoppet opp når jeg hadde 10 kg igjen. Da meldte jeg meg inn i VG`s vektklubb og det har jeg ikke angret på. Der er det masse kunnskap å hente, fine verktøy for registrering av mat og trening og masse hjelp å støtte i forumet. Men som jeg innledet med, for meg har det handlet mye om vilje. Motivasjonen svinger hele tiden.

Gurimalla så flinke dere har vært! Kunne en av dere skrive en lten cirka oversikt over hva dere spiser i løpet av en dag, det virker som om karbohydrater er den store slemmisen...spiser dere ikke karbohydrat og isåfall hvor mye/lite iløpet av dagen?

Gurimalla så flinke dere har vært! Kunne en av dere skrive en lten cirka oversikt over hva dere spiser i løpet av en dag, det virker som om karbohydrater er den store slemmisen...spiser dere ikke karbohydrat og isåfall hvor mye/lite iløpet av dagen?

Å redusere på karbohydratene har vært ganske enkelt for meg, mye p.g.a. at jeg ikke er så veldig glad i potet, pasta, ris og snop. Brød har det heller ikke vært så verst å klare seg uten. Det verste i begynnelsen var å finne noen gode erstatninger for frokost i farten. Etter det falt på plass var ketolysekuren veldig enkel å forholde seg til.

En normal dag spiste jeg stort sett slik:

Frokost: Egg og bacon i helgen og på ukedagene ble det mye 2 skiver med proteinbrød med masse pålegg som makrell i tomat, leverpostei, meierismør og majones, fett ost og paprika, ribberull, salami og annet fett pålegg.

Lunsj: en god blandet salat, med egg, tunfisk, fetaost og mye olje som dressing. Ofte med ltt makrell i tomat på siden.

Middag: Mye rent kjøtt eller fisk, brokkoli, blomkål eller salat. Rømme eller fløtesaus. Har aldri spist så mye kjøttdeig, ribbe og koteletter med så god samvitighet før :-)

Drikker mye vann og prøver å få beveget meg litt hver dag.

Annonse

Gjest bipp..

Jeg spiser karbohydrater. VG`s vektklubb er bygd opp rundt vanlig norsk kosthold. Dagen min kan se slik ut:

Frokost, havregrøt

Mellommåltid, frukt

Lunsj, brøskiver med smør og pålegg

Mellommåltid, brød med egg

Middag: Fisk eller kjøtt og grønnsaker

Kvelds, frukt

Søtsuget forsvinner av seg selv hvis du ikke spiser godis en periode.

Solskinnspiken

Jeg spiser karbohydrater. VG`s vektklubb er bygd opp rundt vanlig norsk kosthold. Dagen min kan se slik ut:

Frokost, havregrøt

Mellommåltid, frukt

Lunsj, brøskiver med smør og pålegg

Mellommåltid, brød med egg

Middag: Fisk eller kjøtt og grønnsaker

Kvelds, frukt

Søtsuget forsvinner av seg selv hvis du ikke spiser godis en periode.

Jeg liker havregrøt, men er det ikke en del karbohydrater i det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...