Gå til innhold

Spiser mye, men går ikke opp i vekt.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym - 86

Hei! Har slitt med vekten min i mange år. Jeg er 22 år, 170 cm og 52 kg. I følge BMI er jeg undervektig. Jeg har lyst å gå opp i vekt, men får det ikke til. Tidligere trente jeg en del, men jeg sluttet med dette fordi jeg klarte ikke å spise nok mat og fordi jeg gikk ned i vekt. Jeg har et variert og forholdsvis sundt kosthold. Jeg spiser minst 6 ganger om dagen, der tre av måltidene er store. Jeg føler at jeg aldri blir mett. Når jeg f.eks har spist middag, blir jeg sulten igjen etter 30 minutter. Jeg er konstant små sulten, men klarer aldri å få mettet kroppen min. Jeg hadde for en stund siden mistanke om at stoffskiftet mitt var for høyt, men det var det ikke. Jeg er ofte forkjølet og slapp i formen, uten at jeg vet årsaken til det. Jeg ønsker å trene litt, men tørr ikke, da jeg er redd for at jeg går ned i vekt i gjen. Har du noen antagelser om det kan være noe som feiler meg? Hva kan jeg spise for å gå opp i vekt, samtidig som jeg trener en del? Jeg ønsker jo å trene for å holde meg i fysisk god form, og for å unngå sykdommer når jeg blir eldre, som bl.a dibetes og hjerte og kar sykdommer. Hilsen fortvilt jente.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328082-spiser-mye-men-g%C3%A5r-ikke-opp-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du bør gå til en lege og få hjelp til å legge opp en diett? Tror det kan være viktig for at du skal få i deg det du trenger av næringsstoffer. Alle trenger jo å trene... Kjæresten min er veldig tynn, og han spiser mye nøtter og tar proteintilskudd for å holde vekta oppe. Avokado og fet fisk inneholder også mye sunt fett. Kylling, egg, og tunfisk inneholder mye proteiner. Jeg tror det er viktig å spise sunt selvom man ikke legger så lett på seg. Hjertet og blodårene har f.eks. ikke godt av at man stapper i seg mye usunt fett...

Gjest lykke til

I slike tilfeller er det kanskje bedre å gå til en lege å bli henvist til noen som kan hjelpe deg med å sette opp en liste med mat som er bra for deg.. Det er ikkje alle som legge på seg like lett og da er det greit med litt hjelp til å gjøre det riktig..

Det første jeg tenker på er nøtter og proteinshake. Å drikke er ofte mye enklere enn å spise.

Men dersom du ofte føler deg slapp, så synes jeg du bør ta en tur til legen så ha får sjekket om det er noe du mangler. F.eks. mangel på jern kan gjøre at du føler deg dårlig. (Men dette må du ikke begynne å ta uten at du har fått påvist lavt jernlager.

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...