Gjest Motbakkeentusiast! Skrevet 5. mai 2009 Skrevet 5. mai 2009 2 damer på 40 er i god gang med trening, helt OK form på begge; vi trener stort sett ett eller annet hver dag. I den ene trimløypa vår har vi en styggbratt bakke som vi normalt kommer ned. Denne ønsker vi å springe opp i løpet av sommeren, men hva gir best effekt for å komme dit? Vil det være fornuftig å prøve bakken 1 gang i uka framover, eller er det viktig å prøve den oftere? Det er snakk om å virkelig ta seg helt ut, i dag kom jeg opp i puls på 182, selv etter å ha hatt flere motbakker med innlagte sprinter tidligere i løypa. Vi varierer treningen med jogging i ulike løyper (2,2 mil, 8 km og 4 km) samt sykling, spinning og styrke. 0 Siter
Speak Skrevet 7. mai 2009 Skrevet 7. mai 2009 Jeg vet at det ble lagt inn intervalltrening i en seig, laaaang bakke da vi syklet. Dvs. at vi syklet alt vi kunne opp og trillet ned. Gjorde vel det 4 ganger. Det skal være skikkelig bra trening. 0 Siter
Gjest Motbakkeentusiast! Skrevet 7. mai 2009 Skrevet 7. mai 2009 Jeg vet at det ble lagt inn intervalltrening i en seig, laaaang bakke da vi syklet. Dvs. at vi syklet alt vi kunne opp og trillet ned. Gjorde vel det 4 ganger. Det skal være skikkelig bra trening. Hvor ofte gjorde dere det? 0 Siter
Speak Skrevet 8. mai 2009 Skrevet 8. mai 2009 Jeg vet at det ble lagt inn intervalltrening i en seig, laaaang bakke da vi syklet. Dvs. at vi syklet alt vi kunne opp og trillet ned. Gjorde vel det 4 ganger. Det skal være skikkelig bra trening. Intervalltrening på denne måten ble foreslått for alle treningsøkter. Ute på sykkel og oppvarming inne på senteret. Mener det sa 4 minutter hardtrening og 2 minutters lett trening * 4 var optimalt. 0 Siter
Speak Skrevet 8. mai 2009 Skrevet 8. mai 2009 Hvor ofte gjorde dere det? Dette svaret skulle jo til deg, så jeg prøver en gang til:-) Intervalltrening på denne måten ble foreslått for alle treningsøkter. Ute på sykkel og oppvarming inne på senteret. Mener det sa 4 minutter hardtrening og 2 minutters lett trening * 4 var optimalt. 0 Siter
kaffepiken Skrevet 8. mai 2009 Skrevet 8. mai 2009 Jeg er også i gang med å komme i form, jogger noen ganger i uka. Som dere, har jeg også en styggbratt bakke som jeg har tenkt å greie å løpe opp etter hvert. Det er en skikkelig kraftprøve!! Måten jeg jobber på er at jeg prøver å variere øktene. Noen ganger jogger jeg rolig og sørger for å ikke ta meg helt ut, mens minst en gang i uka tar jeg meg helt ut så jeg blir skikkelig, skikkelig sliten. Hensikten er å restituere slik at kroppen rekker å hente seg inn igjen mellom de tøffeste øktene. Jeg har så langt klart å komme nesten 2/3 opp bakken. (Første økta kom jeg bare noen få meter opp før melkesyra stoppet meg.) Prøver å komme litt lenger for hver uke, når jeg ikke klarer å løpe lenger, går jeg resten av bakken i bra tempo. Jeg er jo ingen treningsekspert men jeg syns dette funker for meg, og så prøver jeg å være litt tålmodig og ikke forvente formstigning altfor raskt. Vil heller la kroppen få tid til å henge med. Når det er sagt er jeg litt overrasket over hvor fort jeg har kommet i form. Det skal ikke mange øktene til før man merker forskjell :-) 0 Siter
frosken Skrevet 10. mai 2009 Skrevet 10. mai 2009 Hvor ofte gjorde dere det? Du kan lese litt om 4x4 intervalltrening her: http://www.sport1.no/sw4557.asp Et annet interessant innlegg om hva som gir utbytte, er noen foredrag av Erik Røste lagt ut på http://www.treningsmagasinet.no/wip4/video.epl?cat=12972&id=231426 Jeg trener for tiden med pulsklokke og er opptatt av å variere intensiteten i samsvar med opplegget Erik Røste skisserer. Synes det er motiverende å variere mellom restitusjonstrening og intervall, prøver å få til minst to økter av hver type i løpet av en uke + et par økter med styrketrening. Når det gjelder spørsmålet ditt om bakken, så tenker jeg at dere må finne ut av om det er pusten eller stivhet i beina som stopper dere fra å klare å løpe hele bakken. Tror jeg ville prøvd å brukt bakken til trening et par ganger i uka hvis jeg var dere. 0 Siter
frosken Skrevet 10. mai 2009 Skrevet 10. mai 2009 Intervalltrening på denne måten ble foreslått for alle treningsøkter. Ute på sykkel og oppvarming inne på senteret. Mener det sa 4 minutter hardtrening og 2 minutters lett trening * 4 var optimalt. Litt flisespikkeri: De fleste anbefaler visstnok 3 (og ikke to) min på lav intensitet når man trener 4x4. Er du i gang med utesykling igjen? 0 Siter
Speak Skrevet 11. mai 2009 Skrevet 11. mai 2009 Litt flisespikkeri: De fleste anbefaler visstnok 3 (og ikke to) min på lav intensitet når man trener 4x4. Er du i gang med utesykling igjen? Der pirket du i et lite sår jeg har.... Nei, fortsatt ikke ordentlig i gang igjen. Har hatt en liten operasjon under foten, så det går ikke akkurat nå:-( 0 Siter
frosken Skrevet 11. mai 2009 Skrevet 11. mai 2009 Der pirket du i et lite sår jeg har.... Nei, fortsatt ikke ordentlig i gang igjen. Har hatt en liten operasjon under foten, så det går ikke akkurat nå:-( Så kjipt! Håper det ordner seg etter hvert. Jeg prøver å få en god utesyklingssesong i år ved å ta det litt med ro i starten. Veltet så mye i fjor at jeg fikk velteangst, så nå foregår utesykling i rolig tempo og uten stress... 0 Siter
Speak Skrevet 11. mai 2009 Skrevet 11. mai 2009 Så kjipt! Håper det ordner seg etter hvert. Jeg prøver å få en god utesyklingssesong i år ved å ta det litt med ro i starten. Veltet så mye i fjor at jeg fikk velteangst, så nå foregår utesykling i rolig tempo og uten stress... Skal starte uke 22. Da er vi hjemme fra sydentur + at såret da må ha grodd. Du får minne meg på det så jeg ikke "glemmer" det:-) 0 Siter
frosken Skrevet 24. mai 2009 Skrevet 24. mai 2009 Skal starte uke 22. Da er vi hjemme fra sydentur + at såret da må ha grodd. Du får minne meg på det så jeg ikke "glemmer" det:-) I morgen starter uke 22 tror jeg. Så nå venter jeg spent på at du skal fortelle om noen fine sykkelturer...*s* 0 Siter
Speak Skrevet 25. mai 2009 Skrevet 25. mai 2009 I morgen starter uke 22 tror jeg. Så nå venter jeg spent på at du skal fortelle om noen fine sykkelturer...*s* Oj, da. Så flink du er til å huske. Litt (eller egentlig fryktelig) travel denne uka. Mye ekstra på jobben + bursdag. Så da blir det vanlig trening mandag og onsdag. MEN JEG HAR BESTEMT MEG FOR SYKLING PÅ LØRDAG:-) Trenger det mer enn noen gang nå etter 1 uke i syden... *sukk* Tusen takk for påminnelsen:-) 0 Siter
cathlin Skrevet 25. mai 2009 Skrevet 25. mai 2009 Oj, da. Så flink du er til å huske. Litt (eller egentlig fryktelig) travel denne uka. Mye ekstra på jobben + bursdag. Så da blir det vanlig trening mandag og onsdag. MEN JEG HAR BESTEMT MEG FOR SYKLING PÅ LØRDAG:-) Trenger det mer enn noen gang nå etter 1 uke i syden... *sukk* Tusen takk for påminnelsen:-) Ps. Speak. Ikke oppmuntre henne for mye når det gjelder trening. Hun er i ferd med å ta av. 0 Siter
Speak Skrevet 26. mai 2009 Skrevet 26. mai 2009 Ps. Speak. Ikke oppmuntre henne for mye når det gjelder trening. Hun er i ferd med å ta av. Skulle ønske det var meg *drømmer* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.