Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Hoggormen

Har begynt å trene nå, men har problemer med at jeg blir veldig svimmel etterpå. Det flimrer for øynene på meg, og jeg blir helt mo i kroppen. Selv etter kun moderate økter. Sørger alltid for å spise i forkant, og drikke mye. Likevel skjer dette mer eller mindre. Jeg sluttet å røyke for tre uker siden (still going strong here - jeg er oppsatt på å legge alt som heter røyk bak meg nå). Kan det ha noe med saken å gjøre?

Var så ekkelt i går - etter økta. Skulle ta bussen hjem, og satte meg på et sånt klappesete fordi jeg ikke skulle langt. I en brå sving datt jeg av setet fordi jeg ikke klarte å holde imot. Måtte sove et par-tre timer da jeg kom hjem.

Trener på et studio med et opplegg spesielt for damer. Man går to runder på en god del apparater. Disse har hydraulisk motstand, slik at man tilpasser de nivået sitt uten å justere annet enn tempoet man bruker. Høyt tempo = mer motstand, lavt tempo = mindre motstand. Man er 30 sek på et apparat, 30 sek på en mellomstasjon for å holde pumpa i gang, 30 sek på neste apparat and so on. Alt går etter anvisning over høyttaler pluss en ansatt som holder øye med de som trener.

Jeg mistenker kanskje en sak. Selv om jeg ikke har høyt blodtrykk, bruker jeg Atacand som migreneforebyggende .Tar 16mg og det er jo en del. Kan tenke meg at det generelle blodtrykket sikkert har sunket litt etter at jeg stumpa røyken, men jeg vet ikke. Har vært en del uopplagt i det siste, men vet ikke helt årsaken. Jeg tar 30mg Sarotex for å få sove, for det har jeg fått veldig problemer med å klare uten etter at jeg stumpa røyken. Vet ikke om de kan være synderen heller.

Vanskelig å si, for noen dager er ikke så ille - mens andre er grusomme. Av og til er jeg svimmel uten å ha gjort noe for å bli det, og da ligger jeg helst rett ut. Jeg sjangler når jeg går de dagene, det er anstrengende å snakke tydelig også.

Jeg skjønner lite, for det er ikke veldig lenge siden jeg var igjennom en legesjekk og et sett blodprøver uten unormale ting.

Men jeg har vært mye uopplagt - gjerne sovet et par timer ekstra litt ut på dagen. Legger meg normalt ved 12-tida og står opp 9. Er uføretrygdet, så jeg har ikke noen god grunn til å stå opp tidligere siden jeg ikke skal på noe jobb.

Men saken er vel... Hvorfor kommer dette særlig etter fysiskaktivitet? Det er ubehagelig, og flaut når jeg ikke går helt stødig. Folk kan jo tro jeg har drukket. Jeg har endatil nystagmus (ukontrollerte ufrivillige og raske øyebevegelser) pga en genfeil. Noe som igjen sikkert får meg til å se enda mer rusa ut for en som ikke kjenner meg.

Den sistnevnte skavanken tror jeg ikke har noe med svimmelheten å gjøre, for slik nystagmus har jeg hatt hele livet. Er 27, jente.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328411-jeg-blir-s%C3%A5-svimmel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan bli slik etter hard trening. Blir så svimmel at jeg blir kvalm. Hos meg skyldes det lavt blodtrykk. Så jeg har med Polly turmix. (Salte nøtter + rosiner). Litt salt stabiliserer alt i løpet av noen få minutter.

Jeg vet jo ikke om det er samme årsak for deg, men det er i hvert fall veldig enkelt å teste:-)

• 2 uker senere...
Gjest Hoggormen

Jeg kan bli slik etter hard trening. Blir så svimmel at jeg blir kvalm. Hos meg skyldes det lavt blodtrykk. Så jeg har med Polly turmix. (Salte nøtter + rosiner). Litt salt stabiliserer alt i løpet av noen få minutter.

Jeg vet jo ikke om det er samme årsak for deg, men det er i hvert fall veldig enkelt å teste:-)

Hei!

Kan godt hende det er blodtrykket. I utgangspunktet er det nemlig ikke høyt (bekreftet ved døgnmåling fordi jeg har hvitfrakktrykk). Og jeg bruker en blodtrykksmedisin for å forebygge migrene. Imidlertid har dette problemet kommet den siste tida, og jeg har gått på dette medikamentet ett år. Var i en sammenheng og fikk tatt blodtrykket mitt for noen få dager siden. Da var det 120/80 - som jo er midt i smørøyet. Men jeg var stressa da de tok det, så det kan godt tenkes at jeg ligger noe lavere ellers. I alle fall var det det indremedisineren jeg går til for kontroller ifm type 1 diabetes sa. Synes bare det er litt rart at det da ikke var sånn med en gang etter at jeg begynte på den medisinen. Kanskje det kan ha noe med at jeg har slutta å røyke å gjøre... Blodtrykket synker jo da. Vi snakket om å redusere noe på dosen, men jeg tør ikke - fordi denne medisinen har vært en vidunderkur mot migrenen. Nå har jeg kanskje et migreneanfall annen-tredjehver mnd. Før kunne jeg ha seks på en mnd. ...

Vanskelig dette, for den svimmelheten ødelegger helt lysten til å trene. Jeg blir så trøtt etterpå også, slik at når jeg kommer hjem må jeg bare sette meg litt før jeg orker å gå i dusjen. Og vips så har jeg sovet tre timer i godstolen. Og dette kommer ikke etter bare hard trening, men også når jeg tar det rolitg. Går jeg meg en lang tur får jeg også dette problemet.

*frustrert og usikker på hva jeg skal gjøre*

Hei!

Kan godt hende det er blodtrykket. I utgangspunktet er det nemlig ikke høyt (bekreftet ved døgnmåling fordi jeg har hvitfrakktrykk). Og jeg bruker en blodtrykksmedisin for å forebygge migrene. Imidlertid har dette problemet kommet den siste tida, og jeg har gått på dette medikamentet ett år. Var i en sammenheng og fikk tatt blodtrykket mitt for noen få dager siden. Da var det 120/80 - som jo er midt i smørøyet. Men jeg var stressa da de tok det, så det kan godt tenkes at jeg ligger noe lavere ellers. I alle fall var det det indremedisineren jeg går til for kontroller ifm type 1 diabetes sa. Synes bare det er litt rart at det da ikke var sånn med en gang etter at jeg begynte på den medisinen. Kanskje det kan ha noe med at jeg har slutta å røyke å gjøre... Blodtrykket synker jo da. Vi snakket om å redusere noe på dosen, men jeg tør ikke - fordi denne medisinen har vært en vidunderkur mot migrenen. Nå har jeg kanskje et migreneanfall annen-tredjehver mnd. Før kunne jeg ha seks på en mnd. ...

Vanskelig dette, for den svimmelheten ødelegger helt lysten til å trene. Jeg blir så trøtt etterpå også, slik at når jeg kommer hjem må jeg bare sette meg litt før jeg orker å gå i dusjen. Og vips så har jeg sovet tre timer i godstolen. Og dette kommer ikke etter bare hard trening, men også når jeg tar det rolitg. Går jeg meg en lang tur får jeg også dette problemet.

*frustrert og usikker på hva jeg skal gjøre*

Forsøket med å spise litt salt er i hvert fall veldig enkelt, så det er jo bare å teste det:-)

Gjest Lavt blodtrykk?

Da jeg sluttet å røyke, ble jeg også plaget av det samme. Ikke bare etter trening, men hver gang jeg rørte på meg. Og på sykehuset målte de blodtrykket mitt til 120/60, noe som var lavt nok.

Jeg løste det med å drikke _mye_ noen dager, masse vann også når jeg ikke trente. I tillegg spiste jeg litt lakris hver dag. Det fungerte for meg, nå er det stabilt 120/80.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...