mann19 Skrevet 6. august 2001 Del Skrevet 6. august 2001 Jeg plages av og til, helst i helgene, med at magen min "stopper". Magen og tarmen begynner å gasse og blåse seg opp, og dette fører bl.a. til at jeg blir gående å rape luft som lukter som dårlig fis.. Når jeg har dette spruter det ut bak.. Tilstanden varer ca. et døgn, så er det over. Jeg føler meg veldig redusert mens dette pågår, og jeg lurer svært på hva det er jeg har. Det verste er rapingen av denne lufta. Jeg greier ikke å relatere mageproblemet til noe eksakt som jeg spiser. På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32854-magetr%C3%B8bbel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 7. august 2001 Del Skrevet 7. august 2001 Jeg har dessverre ingen forklaring på symptomene dine utover spekulasjoner. Kanskje skyldes "forstoppelsen" at du iblant tar det med ro og stresser mindre. Stress kan gi løsere avføring. Muligens sliter du med irritabel tarm, en tilstand som naturlig varierer en del over tid. Kanskje er det bestemte matsorter du har spist før dager med problemet du tar opp. Som regel finner vi ingen forklaring ved luft og rumling i magen Likevel synes jeg du skal oppsøke lege for en vurdering. I mellomtiden kan du eventuelt prøve disse rådene: - Ta deg god tid når du spiser, ellers er det lett å sluke luft. Av samme grunn bør du unngå sugerør. - Unngå melk og melkeprodukter for en periode. Drikk eventuelt yoghurt eller kulturmelk. - Mange erfarer at det lønner seg å være forsiktig med kaffe. - Forsøk å bland litt karve eller fenikkel i brøddeigen eller dryss litt på brødskiven før du legger på pålegg. - Lag te med karve eller fenikkel og drikk dette to ganger daglig. - Bruk mer persille i matlagingen. Det gjør tarmgassen mindre illeluktende. - Store mengder frisk frukt og grønnsaker, særlig erter, løk, bønner og kål, kan øke plagene. - Stress og uregelmessige spisevaner kan gi mer luft. Det er derfor lurt å spise sundt og leve regelmessig. - Mosjon får gassen til å passere raskere. - Unngå søtsaker, spesielt tyggegummi. Kunstige søtningsmidler i brus og matvarer kan også forverre plagene. - Ceolat, Minifom, eller Siloxan dråper er midler du kan forsøke. Du kan kjøpe dem på apoteket uten resept. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32854-magetr%C3%B8bbel/#findComment-128373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.