Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest romsdaltaus

Hei. Jeg har en datter på 9 år (2 andre barn også på 14 og 15). Hun ble født stor (4.910 gram) og har hele tiden vært stor. Nå er hun 50 kg. Hun eldste er slank, han på 14 normal. Begge foreldrene er normale (jeg er 170 høy og 60 kg). Jeg mener jeg er ei bevisst mor hva gjelder kosthold. Hun får mat uten mye fett (karbonadedeig, kylling, kalkun, magert kjøttpålegg, skummet melk, minimalt med godteri, brus, ikke saft, sjokoladepålegg osv.). Likevel opplever jeg ikke at vekten går ned. Jeg har tidligere hatt den holdningen til overvektige mennesker at de ikke har nok selvdisiplin men har etter mine egne erfaringer med min datter, måtte endre syn på dette. Jeg forstår ærlig talt ikke hva som gjør dette. Hun er sjekket hos primærlege - normal forbrenning - ingen spesielle ting å finne. Som person har hun god apetitt og er av den rolige typen. På grunn av vekta er hun tidlig utviklet og har allerede begynt å få former og hår nedentil. Tror du at du kan hjelpe meg - ihvertfall henvise meg til noen som kan hjelpe. Da ville jeg være veldig takknemlig.

Fortsetter under...

''På grunn av vekta er hun tidlig utviklet og har allerede begynt å få former og hår nedentil. ''

Dette har vel ingen årsakssammenheng? Man kommer vel ikke tidligere i puberteten, på grunn av vekt?

Eller tar jeg helt feil?

Jeg har hørt at puberteten kan "slås på" når vekta overskrider ca 50 kg. Tror det var i den BBC-serien om puberteten jeg hørte det?

Så meg litt blind på koblingen overvekt/begynnende pubertet, glemte å si det jeg egentlig skulle si. Beklager dette.

Det virker jo som om du er en mamma som er flink med sunn og god mat. Kan det hende at hun, som er av den rolige typen, kanskje er litt for stillesittende? Er det noen aktiviteter hun synes er morsom, som du kan legge til rette for? Trampoline, dansekurs, hva som helst, egentlig? Vår snart tiåring er for stillesittende om vinteren, og nå blir det godt med sommer og varme, så han får løpt det av seg (slik er det hver vinter - legger på seg, men løper det bort på sommeren)

Ellers synes jeg denne artikkelen er ganske god på dette temaet:

http://www.lommelegen.no/321990/overvekt-hos-barn

''På grunn av vekta er hun tidlig utviklet og har allerede begynt å få former og hår nedentil. ''

Dette har vel ingen årsakssammenheng? Man kommer vel ikke tidligere i puberteten, på grunn av vekt?

Eller tar jeg helt feil?

''Dette har vel ingen årsakssammenheng? Man kommer vel ikke tidligere i puberteten, på grunn av vekt?''

Jo, det gjør man faktisk, i alle fall jentene. Såvidt jeg husker må man opp i et visst antall kilo før man får mensen f.eks. Jeg husker godt at de kraftigere jentene tidligere fikk pupper og mens enn de tynne flisene da jeg var tenåring.

Annonse

Gjest Ingen "regel" uten unntak

''Dette har vel ingen årsakssammenheng? Man kommer vel ikke tidligere i puberteten, på grunn av vekt?''

Jo, det gjør man faktisk, i alle fall jentene. Såvidt jeg husker må man opp i et visst antall kilo før man får mensen f.eks. Jeg husker godt at de kraftigere jentene tidligere fikk pupper og mens enn de tynne flisene da jeg var tenåring.

Det stemmer ikke alltid. Jeg var overvektig som barn, størst av jentene i klassen, men jeg var ikke tidlig ute. Tror nok også jeg var sistemann som fikk mensen. Så det er ikke alltid slik.

Gjest Kalorimengden teller...

For barn som for voksne handler det om å forbruke de kaloriene man inntar om man ikke skal øke i vekt - og innta mindre om man skal _ned_ i vekt.

At barnet er rolig er helt sikkert en medvirkende årsak til at hun er overvektig. Hvis dere ikke får henne mer aktiv, så må dere kutte ned på porsjonene mat. Gi henne mer salat og grønnsaker, og mindre kjøtt/fisk/pasta/potet osv.

Kjempebra at det ikke er noe medisinsk, men jeg kjenner at jeg får vondt av henne som er overvektig allerede nå. Ja, alle skal godtas for den de er, men søren heller om det er noe stas å være den overvektige i venneflokken... Det er mye man ikke greier, og da havner man fort i et leit spor hvor man isolerer seg, trøster seg med mer mat - og blir enda mer overvektig...

Synes du høres ut som ei god mor som tar tak i dette nå, det vil barnet ditt være deg evig takknemlig for!

Bøyer meg i støvet - man lærer noe nytt hver dag :-)

Bøyer meg i støvet - man lærer noe nytt hver dag :-)

Det stemmer nok at man må opp i en viss vekt for at puberteten / mensen skal starte.

Men pass dere litt nå, så dere ikke vrenger dette til at "de som får mensen tidlig, er overvektige". Det får være grenser for hva som skal være ens egen feil. Det er ille nok å være først ute med å få mensen om man ikke skal bli stemplet som overvektig i tillegg.

Det kan godt hende at reell fedme framskynder puberteten, men det er ikke sånn at alle som får mensen tidlig har spist seg til den.

Annonse

Hei:-)

Du sier ikke hvor høy datteren din er, så jeg vet ikke hvor overvektig hun er. Men hvis hun ligger svært høyt i vekt i forhold til høyde, så har flere sykehus et opplegg beregnet for overvektige barn. I Oslo har f.eks. Ullevål prosjektet Stor og Sterk.

Det høres ut som om dere er bevisste i forhold til kosthold, og da gjenstår vel primært muligheten å øke aktivitetsnivået. Er hun med på organisert idrett? Hvis ikke, så ville jeg gjort mye for å få henne til f.eks. å begynne å spille fotball.

Både for barn og voksne så gjelder faktisk samme oppskrift.

Grovt, grønt og magert + mange nok måltider.

Det virker jo som om du tar hensyn til dette. Men det kan sikkert gjøres mer. Begynn å lese pakningsvedleggene nøyere for å hjelpe datteren din til enda bedre valg.

Min erfaring er også at de fleste mennesker er fornøyd med en posjon når DU forsyner opp på tallerkenen. Dvs. at du legger på det som skal spises til middag. Da kan du velge å gi henne litt mindre mat, og mer grønnsaker. (Min stesønn tenkte aldri på at jeg stadig gjorde det da han var hos oss. Så han var bare fornøyd med en fin posjon middag)

Pass også på å gi mellommåltider. Frukt, grønt, smoothies og mager youghurt er kjempebra.

Men den store tingen her må vel være aktivitet. Du forteller jo at ho er veldig rolig. Oppfordr til aktivitet. Her må du være kreativ. Gå til/fra skolen, gå tur med deg. Sykle tur/til butikken/til venninner, bade, trampoline, badminton, kaste/sparke ball til hverandre.

Barn bør være i aktivitet minst 1 time hver dag. DU er det store forbildet.

Dersom du ikke klarer å få bukt med dette, så synes jeg faktisk at du bør kontakte helsesøster eller lege. Tenk så flott om du klarer å få bukt med problemet nå i stedet for at jenta som vokse opp som overvektig. Dersom ho ikke er veldig høy så er jo 50 kilo mye. Jeg har selv ei på 9 år og 25 kilo (men ho er veldig lav), så det må jo være en stor forskjell.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...