Gjest Skal ned 60 kg -43,1 Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 For ca 6,5 måneder siden hadde jeg min første time på overvektsklinikken. Pga stor pågang og lange ventelister tok det 6,5 måneder før jeg fikk ny time. I mellomtiden har jeg gått til kontroll hos min vanlige fastlege. Legen på overvektsklinikken var helt overveldet over den store vektreduksjonen jeg hadde hatt siden sist. Jeg hadde tatt utvidete blodprøver på forhånd, så han hadde fått svarene da jeg kom. De lå innenfor ideelt område alle sammen. Jeg ble veid på den spesielle vekten som viser kroppssammensetning av fett, væske, muskelmasse osv. Han var kjempefornøyd, nesten alt jeg hadde gått ned var fett, i tillegg til noen kg væske. Det var flott, sa han, for jeg hadde hatt for mye væske i utgangspunktet. Han gjentok stadig hvor overveldet og fornøyd han var. Så ville han vite hva jeg spiser, til de forskjellige måltidene. Til frokost spiser jeg fullkorn knekkebrød eller fullkorn brød. Hvor mye, 1 eller 2 skiver? Jeg spiser 3 skiver knekkebrød eller 2 skiver brød. Det var for mye,mente han. Jeg måtte gå ned til 2 skiver knekkebrød eller 1 skive brød. Og pålegg? Egg, kalkunskinke, makrell i tomat o.l., og 1-2 ganger i uka tillater jeg meg å spise 1 skive med smør og brunost. Smør og brunost måtte jeg slutte med. Til formiddags spiser jeg f.eks eggomlett med røkelaks eller kalkunskinke og tomat og agurk. Det var greit. Så spiser jeg 2 måltider med kjøtt, fisk eller fugl med masse grønnsaker til, f.eks brokkoli, blomkål, spinat, løk. Det var ikke bra, til ett av måltidene burde jeg spise bare salat. Jeg spiser 2 mellommåltider med frukt og/eller bær sammen med f.eks nøtter eller ost, fordi jeg ikke tåler å spise bare karbohydrater i måltidet. Sammensetningen var grei, men det var nok med 1 frukt om dagen. Jeg spurte om hvorfor jeg måtte gjøre disse endringene når jeg har gått ned 43 kg på 6,5 måned og alle prøver er fine. Det var fordi hvilestoffskiftet blir lavere etterhvert som jeg går ned i vekt. Det forstår jeg, men jeg går fortsatt ned 0,8 - 2 kg hver uke.. og det er jeg veldig fornøyd med. Det var han også, men allikevel. Jeg fikk ikke noe mer svar på det. Men det siste han sa da jeg gikk ut av døra var at han veldig imponert over innsatsen og resultatet. Jeg er kjempeglad for at legen var så fornøyd, men litt skuffet over at kostholdet ikke var godt nok. Jeg er så fornøyd selv. Og grunnen til at jeg klarer kostholds-omleggingen så bra er jo nettopp det at jeg kan spise meg forsynt til alle måltider med mat jeg er glad i. Jeg tror ikke jeg kommer ikke til å gjøre noen endringer nå, men fortsetter som før, i hvertfall så lenge jeg er i fin form og vekta går jevnt nedover. Noen som har synspunkter eller forklaringer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328589-kontroll-p%C3%A5-overvektsklinikken/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Så utrolig flink du har vært!! Du har all grunn til å være stolt og fornøyd med det du har oppnådd! Kostholdet ditt høres helt fint ut i oppbygningen. Men han reagerte på total kalori-mengde skulle jeg tro. En tung kropp trenger mye energi (kalorier) for å "holde vekta". La oss si 3500 kcal (hypotetisk tall). Og så spiser du 2500 kcal pr dag m/kostholdet ditt. Dette er reduksjon på 1000 kcal pr dag og du vil gå ned i vekt. Etter hvert blir kroppen mindre- og krever bare 2500 kcal pr dag. Du spiser det samme- og vektnedgang slutter.... Det er det han tenker på. Den totale kalorimengden. Det med det ene knekkebrødet pr uke m/brunost og smør utgjør ikke det store- men frokost spiser man hver dag. Og frokost med kalorimengde på kanskje 1000 kcal er mye (nå vet jeg ikke kalorimengden i din frokost- men totalt 5 brød-enheter + pålegg kan fort bli 1000 kcal om ikke mer. Det er dessuten mer mat enn de fleste normalvektige spiser på et måltid). Sikkert derfor han sa 1-2 skiver. Du kan supplere de skivene med gulrøtter, tomater, agurk, salat osv....for at volumet på måltidet skal føles mettende på magen. Du har vært enormt flink og vært veldig bevisst på ditt kosthold. Og du høster belønningen nå. :-) Han tenker fremover- når kroppen er mindre- og derfor krever ennå mindre energi...Og det er derfor han ser ut til å ønske ytterligere reduksjon i total kalorimengde på sikt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328589-kontroll-p%C3%A5-overvektsklinikken/#findComment-2745928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skal ned 60 kg -43,1 Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Så utrolig flink du har vært!! Du har all grunn til å være stolt og fornøyd med det du har oppnådd! Kostholdet ditt høres helt fint ut i oppbygningen. Men han reagerte på total kalori-mengde skulle jeg tro. En tung kropp trenger mye energi (kalorier) for å "holde vekta". La oss si 3500 kcal (hypotetisk tall). Og så spiser du 2500 kcal pr dag m/kostholdet ditt. Dette er reduksjon på 1000 kcal pr dag og du vil gå ned i vekt. Etter hvert blir kroppen mindre- og krever bare 2500 kcal pr dag. Du spiser det samme- og vektnedgang slutter.... Det er det han tenker på. Den totale kalorimengden. Det med det ene knekkebrødet pr uke m/brunost og smør utgjør ikke det store- men frokost spiser man hver dag. Og frokost med kalorimengde på kanskje 1000 kcal er mye (nå vet jeg ikke kalorimengden i din frokost- men totalt 5 brød-enheter + pålegg kan fort bli 1000 kcal om ikke mer. Det er dessuten mer mat enn de fleste normalvektige spiser på et måltid). Sikkert derfor han sa 1-2 skiver. Du kan supplere de skivene med gulrøtter, tomater, agurk, salat osv....for at volumet på måltidet skal føles mettende på magen. Du har vært enormt flink og vært veldig bevisst på ditt kosthold. Og du høster belønningen nå. :-) Han tenker fremover- når kroppen er mindre- og derfor krever ennå mindre energi...Og det er derfor han ser ut til å ønske ytterligere reduksjon i total kalorimengde på sikt. Tusen takk for utfyllende svar, med gode forklaringer! Til frokost spiser jeg 3 knekkebrød eller 2 skiver brød, ikke begge deler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328589-kontroll-p%C3%A5-overvektsklinikken/#findComment-2745935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bipp.. Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Sjøsterna har nok gitt deg det riktige svaret, men syns alikevel du skal fortsette som før så lenge du går ned. Når veknedgangen stopper opp må det nok mindre mat til. Jeg som veier 65 kg kan feks ikke spise mer enn ca 1800 kalorier pr dag uten å legge på meg hvis jeg ikke har trent mye. Du er flink, lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328589-kontroll-p%C3%A5-overvektsklinikken/#findComment-2746520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skal også ned i vekt Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Gratulerer med flott vektnedgang! Jeg synes kostholdet ditt virker helt OK, og siden du fortsatt går ned i vekt hver uke, er det sikkert ingen grunn til å legge om nå. Legen mente sikkert at det kunne bli nødvendig med ytterligere endringer hvis vektnedgangen stopper. For det er jo helt klart at jo lettere du blir, desto mindre kalorier trenger du for å opprettholde vekta. Og enda mindre for fortsatt å gå ned i vekt. Fortsett å følg med på vekta du, og reduser noe på matinntaket hvis vektnedgangen blir mindre enn 0,5 kg i uka. Ellers syns jeg 1 frukt om dagen høres lite ut. Det må da være greit med 2, også heller redusere litt på noe annet. Lykke til med fortsatt vektnedgang! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328589-kontroll-p%C3%A5-overvektsklinikken/#findComment-2746521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Tusen takk for utfyllende svar, med gode forklaringer! Til frokost spiser jeg 3 knekkebrød eller 2 skiver brød, ikke begge deler. Hvilke knekkebrød spiser du? Jeg er selv på diett og har funnet en rund type med lavt innhold av karbo. Jeg spiser to skiver, men må ha godt med pålegg for å bli helt helt mett. Egg feks. Tidligere har jeg spist rugsprø, men her har jeg spist tre til frokost. De er jo så tynne. Ellers vil jeg gratulere med en flott innsats og godt resultat. Nå er du nesten i mål. Det må da kjennes deilig nå som sommeren er like rundt hjørnet. Jeg har selv vært svært overvektig og gådd ned like mye som deg. Nå er det vedlikehold for min del, og det er desverre noe jeg ikke kommer unna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328589-kontroll-p%C3%A5-overvektsklinikken/#findComment-2746553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skal ned 60 kg -43,1 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Hvilke knekkebrød spiser du? Jeg er selv på diett og har funnet en rund type med lavt innhold av karbo. Jeg spiser to skiver, men må ha godt med pålegg for å bli helt helt mett. Egg feks. Tidligere har jeg spist rugsprø, men her har jeg spist tre til frokost. De er jo så tynne. Ellers vil jeg gratulere med en flott innsats og godt resultat. Nå er du nesten i mål. Det må da kjennes deilig nå som sommeren er like rundt hjørnet. Jeg har selv vært svært overvektig og gådd ned like mye som deg. Nå er det vedlikehold for min del, og det er desverre noe jeg ikke kommer unna. Jeg spiser delikatesse sesam. 3 skiver gir 89 kcal (uten pålegg). Det er 59g karbohydrater og 12g protein per 100 gram. Hvilke type knekkebrød har du funnet? Og hvor mye protein, karbohydrater og kcal inneholder det? Så deilig det må være å ha nådd målet! Og flott at du er bevisst på vedlikeholdet. Jeg regner med at det nye kostholdet er livslangt. Jeg er veldig fornøyd med å ha gått ned så mye på bare 6,5 måneder. Jeg trodde jeg ville bruke minst 2 år på å gå ned 60 kg. Selvom vektnedgangen går saktere etter hvert, og jeg regner med at jeg må slite mer med de siste 17 enn de første 43, så har jeg håp om å være i mål ved juletider. Hvis jeg ikke kommer til et vektplatå da. Uansett er jeg superfornøyd med vektnedgangen til nå. Og det er helt skjønt, føler meg nesten slank, selvom det fortsatt er langt fra sannheten. Men jeg har gått ned 6 størrelser (12 nummer) i klesstørrelse, så det var kjempegøy å handle inn den nye vår- og sommer garderoben. Jeg har ikke fått noe bestemt antall kalorier per dag av legen, men på vektklubb.no har jeg fått tildelt 2200 per dag. Jeg har vært mest opptatt av at jeg ikke får for mye karbohydrater, men nå i dag har jeg også regnet ut ca. kalori innholdet i det jeg spiser per dag, og da har jeg tatt litt godt i med hensyn til mengder, og regnet med absolutt alt jeg spiser. Utifra vektklubbens kaloriberegning kom jeg fram til 2008 kalorier. Da har jeg ikke trukket fra det jeg går og svømmer. Jeg svømmer fast 1 time i uka, og de siste ukene har jeg begynt å gå raske turer med innlagte oppoverbakker. Siste uka har jeg gått 13-14 000 skritt hver dag, men det er ikke realistisk å tro at det blir så mye hver uke. Målet er minst 10 000 skritt minst 4 dager i uka, og minst 6000 skritt de andre dagene, også skal jeg selvsagt fortsette med svømminga. Hvordan ser vedlikeholds-kostholdet ditt ut, og trener du mye? Lykke til med å holde vekta!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328589-kontroll-p%C3%A5-overvektsklinikken/#findComment-2746676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skal ned 60 kg -43,1 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Sjøsterna har nok gitt deg det riktige svaret, men syns alikevel du skal fortsette som før så lenge du går ned. Når veknedgangen stopper opp må det nok mindre mat til. Jeg som veier 65 kg kan feks ikke spise mer enn ca 1800 kalorier pr dag uten å legge på meg hvis jeg ikke har trent mye. Du er flink, lykke til videre! Tusen takk! Dere har nok rett. Dersom vektnedgangen minsker må jeg nok redusere matinntaket. Jeg skal følge nøye med, men inntil videre fortsetter jeg som nå. Har regnet ut i dag at daglig kalorimengde med det kostholdet jeg har nå er 2008. Det blir nok litt mye etterhvert som jeg blir lettere. Må nok slite litt mer for å bli kvitt de siste 17 kiloene enn jeg har gjort hitil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328589-kontroll-p%C3%A5-overvektsklinikken/#findComment-2746679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg spiser delikatesse sesam. 3 skiver gir 89 kcal (uten pålegg). Det er 59g karbohydrater og 12g protein per 100 gram. Hvilke type knekkebrød har du funnet? Og hvor mye protein, karbohydrater og kcal inneholder det? Så deilig det må være å ha nådd målet! Og flott at du er bevisst på vedlikeholdet. Jeg regner med at det nye kostholdet er livslangt. Jeg er veldig fornøyd med å ha gått ned så mye på bare 6,5 måneder. Jeg trodde jeg ville bruke minst 2 år på å gå ned 60 kg. Selvom vektnedgangen går saktere etter hvert, og jeg regner med at jeg må slite mer med de siste 17 enn de første 43, så har jeg håp om å være i mål ved juletider. Hvis jeg ikke kommer til et vektplatå da. Uansett er jeg superfornøyd med vektnedgangen til nå. Og det er helt skjønt, føler meg nesten slank, selvom det fortsatt er langt fra sannheten. Men jeg har gått ned 6 størrelser (12 nummer) i klesstørrelse, så det var kjempegøy å handle inn den nye vår- og sommer garderoben. Jeg har ikke fått noe bestemt antall kalorier per dag av legen, men på vektklubb.no har jeg fått tildelt 2200 per dag. Jeg har vært mest opptatt av at jeg ikke får for mye karbohydrater, men nå i dag har jeg også regnet ut ca. kalori innholdet i det jeg spiser per dag, og da har jeg tatt litt godt i med hensyn til mengder, og regnet med absolutt alt jeg spiser. Utifra vektklubbens kaloriberegning kom jeg fram til 2008 kalorier. Da har jeg ikke trukket fra det jeg går og svømmer. Jeg svømmer fast 1 time i uka, og de siste ukene har jeg begynt å gå raske turer med innlagte oppoverbakker. Siste uka har jeg gått 13-14 000 skritt hver dag, men det er ikke realistisk å tro at det blir så mye hver uke. Målet er minst 10 000 skritt minst 4 dager i uka, og minst 6000 skritt de andre dagene, også skal jeg selvsagt fortsette med svømminga. Hvordan ser vedlikeholds-kostholdet ditt ut, og trener du mye? Lykke til med å holde vekta!! Gøy å lese at du er kommet så godt i gang med trening :-) Synes du skal fortsette som før og foreløpig ikke forholde deg til rådene fra legen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328589-kontroll-p%C3%A5-overvektsklinikken/#findComment-2746680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skal ned 60 kg -43,1 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Gøy å lese at du er kommet så godt i gang med trening :-) Synes du skal fortsette som før og foreløpig ikke forholde deg til rådene fra legen. Ja, det var et godt tips med skritt-teller! Det motiverer meg veldig. Jeg syns det er deilig å gå tur, spesielt nå på denne tiden av året. Det er så nydelig ute nå. Jeg har gjort avtale med en venninne om å gå tur i marka en ettermiddag i uka. Også skal jeg gå til jobben når været tillater det, og jeg ikke har behov for bilen i arbeidstiden. Ja, jeg tror jeg holder meg til det kostholdet jeg har nå, inntil det viser seg på vekta at jeg må redusere matinntaket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328589-kontroll-p%C3%A5-overvektsklinikken/#findComment-2746705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Dette hørtes jo kjemperart ut. Du spiser jo veldig sunt, og du går ned masse i vekt. En av grunnene er kanskje at du tillater deg bittelitt ekstra og ikke er 100% strikt på alt? Jeg hadde jammen valgt å ikke høre på eksperten her. Det du gjør er jo supert. Stol på deg selv og stå på videre:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328589-kontroll-p%C3%A5-overvektsklinikken/#findComment-2747199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.