Gå til innhold

Jeg blir for tynn, - spiser jeg riktig ?

Anbefalte innlegg

Gjest Janemann.

Jeg er mann, 62 år, nylig AFP, og trives godt med det. Men de siste 5 - 6 årene har jeg gått ned i vekt fra ca 68 til idag 61 kg. Er 176 cm høy. Synes jeg blir for tynn. Er ganske aktiv, tidligere endel idrett, trener litt/sykler/går turer m.m. Jobber med omfattende omgjøring/snekring/oppussing m.m. i eget hus hele dagen. Spiser normal vanlig kost + endel kaker og godis. Starter om morgenen med 2 hjemmebakte brødskiver + tea. (Får ofte frokosten på senga, - litt bortskjemt) Tar litt kaffe + litt sjokolade eller et wienerbrød etter et par timer. Litt senere lager jeg havregrøt eller tar kornblanding og melk til lunch. Etter et par timer igjen litt kaffe + sjokolade e.l., ofte også en neve mandler eller nøtter. Ofte også en avokado. Til middag, når min kone kommer hjem fra jobb, masse ulike grønnsaker (alltid brokkoli) og enten fisk, kjøtt, kylling e.l. Jeg tar også ofte litt dessert (kompott, pudding e.l.) Når vi slapper av fremfor TV'n på kvelden så sitter jeg og "døtter" i meg noe hele tiden. Kaker med krem, nøtter, frukt/potetgull/peanøtter og litt cola m.m. Vi avslutter alltid med kvelds som er enten kjeks og ost, eller knekkebrød eller nybakt brød med ost + tea m. honning. (Kona er litt forsiktigere så hun spiser ikke alt dette.) Men enda så blir jeg tynnere. Mine to leger sier jeg er frisk, men har en ekstrem forbrenning. De sier at de er ingen kosteksperter og at de 2 - 3 som kan noe om slikt på Østfold Sentr. Sykehus har nok å gjøre med undommer på 40 kilo med livsfarlige spise-forsyrrelser, så det er håpløst å få hjelp der. Jeg må bare spise mer (!) sier de. Men jeg greier nesten ikke å få i meg mer i løpet av dagen. Kan selvsagt spise mer søttog fett, og drikke mer cola, men tror ikke det er sunt. Takknemlig for gode råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329106-jeg-blir-for-tynn-spiser-jeg-riktig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MayLynn

Høres helt utrolig ut at du kan spise så mye. Selv kan jeg kun spise 13-1500 kcal pr dag i teorien, men føler jeg må spise enda mindre for ikke å gå opp i vekt. Er 38 år og forbrenningen går vel ned med alderen. Er også veldig fysisk, sykler 8 mil pr uke + jogging etc.

Har du sjekket om det er noe galt med næringsopptaket? Tenker på cøliaki etc?

Onsdag1365380628

Min mann er også slik. Tynn som en strek, men med god matlyst og han legger ikke på seg samme hva han gjør. På sommeren tar han gjerne av noen kilo pga økt aktivitet. Jeg tolker det sånn at han har god forbrenning og rett og slett ikke anlegg for å legge på seg. Han er glad i kaker og alt som er søtt, og koser seg daglig med god mat.

Selv er jeg noen kilo overvektig og har aldri opplevd å tape et eneste kilo utenom slankekurer. Selv ved sykdom opprettholder jeg mine runde former, og skulle jeg spist slik som min mann hadde jeg blitt svært overvektig på kort tid.

Jeg konkluderer med at vi er forskjellige når det gjelder forbrenning og matinntak, noen strever med å legge på seg, andre har for mye. Ikke alt kan rettes på og behandles.

Det virker jo som om du har et sundt grunnkosthold, og lesser på med det meste i tillegg.

Hva med å prøve deg på proteindrikk. Det hjalp min mor til å holde vekta da ho hadde kjevelås.

F.eks. melk, proteinpulver og spe på med noe med god smak. (Banan, annen frukt/bær, is, egg) Dette blir veldig godt, og er et godt mellom-måltid.

Hei

Det er et veldig bra utgangspunkt at du vet at du er frisk. Noen mennesker er av det slaget som kan spise og spise og likevel ikke legge på seg. Det er akkurat som de «tomme kaloriene» som overvektige må være forsiktig med, bare går rett igjennom tynne mennesker. Det pussige er at noen av disse tynne ikke nødvendigvis legger på seg av usunn mat.

Det som kanskje kan være et problem for deg er at det kanskje blir litt for mye usunn mat; sjokolade, wienerbrød, sjokolade, kompott, pudding, kaker, nøtter, potetgull, cola (i den rekkefølgen du nevner). Dette er mat med energi, men nødvendigvis ikke sunn energi. Dessuten inneholder ikke maten byggesteiner for kroppen. Det er rett og slett tomme kalorier. Dersom du vil legge på deg på deg på en sunn måte, må du også gi kroppen byggesteiner, særlig protein, men også mat som inneholder vitaminer og mineraler.

Start dagen med en god frokost som inneholder grovbrødskiver med margarin og godt pålegg med et glass skummet melk eller ekstra lettmelk. Påleggsforslag: egg, hvitost, skinke, makrell i tomat, vita hjertego leverpostei, o.l. Ha gjerne noe tomat, agurk eller paprika på også. Du kan også spise yoghurt til måltidet. I det hele tatt bør du spise til du blir mett.

Spis et måltid mellom frokost og lunsj. Det kan være en banan/frukt, en go' morgen yoghurt, en fiskekake eller karbonade med brød til. Eller du lager deg en ordentlig god matpakke som du fordeler utover arbeidsdagen - eller ta deg tid til å smøre deg noen gode brødskiver.

Spis lunsj! Havregrynsgrøt er et kjempefint måltid som du godt kan fortsette med. Du kan ha i litt eplebiter og rosiner for å gir den mer energi.

Spis nok et måltid mellom lunsj og middag. F.eks. Et glass juice og en skive med makrell i tomat eller annen fet fisk. En pasta eller kyllingsalat. 1 neve nøtter med 1 glass melk og 1 frukt.

Middagen din kan du spise slik: la ½ av tallerkenen være poteter, pasta eller ris. ¼ kylling, fisk eller kjøtt og ¼ grønnsaker. Dette er en tallerkenmodell som er egnet for personer med et høyt aktivitetsnivå. Ha gjerne litt olivenolje/rapsolje, kesam, eller en annen saus som ikke er basert på smør eller fløte. Forsyn deg gjerne flere ganger om det er plass i magen.

Spis noe godt til kveldsmat. Det kan være brødskiver, grøt, frukt med yoghurt og nøtter. Tomatsuppe med egg, litt ost og brød til. Frukt/bærsmoothie laget på yoghurt/melk og med litt havregryn i (husk å kjør blandingen lenge i blenderen slik at grynene knuses).

Generelt bør du spise deg mett til hvert måltid (som inneholder «ordentlig» mat). Sørg for å spise hver 3-4 time. For å gå opp i vekt må du være i energioverskudd. Dersom det er vanskelig å spise nok i hvert måltid, bør man passe på å spise ofte nok. - Dersom det fremdeles er plass i magen, kan du også skeie litt ut.

Lykke til!

Hilsen Lise von Krogh

Ernæringsbiolog

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...