Gå til innhold

Små mengder HIV

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest UAS 8/8-01

Hei!

Jeg har i dag fått beskjed om at jeg har en campylobakter jejuni, som er årsak til diare de siste 14 dagene.

Kan du være snill og fortelle meg litt om denne bakterien, årsak, smittekilder, hvordan forholdsregler jeg må ta...

Jeg jobber som fysioterapeut.

Evt. tips om mat som jeg kan spise (holder nesten ikke på noe....)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32939-sm%C3%A5-mengder-hiv/#findComment-128589
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Smitterisikoen avtar nok med antall hiv-partikler. Dersom man blir smittet, vil jeg ikke utelukke at det tar litt lengre tid før antallet virus blir tilstrekkelig til at kroppen reagerer med antistoffproduksjon. Jeg vil imidlertid tro at forskjellen ikke er stor og at man kan stole på tester tatt seks-åtte uker etter et mulig smittetidspunkt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32939-sm%C3%A5-mengder-hiv/#findComment-129065
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Hei!

Jeg har i dag fått beskjed om at jeg har en campylobakter jejuni, som er årsak til diare de siste 14 dagene.

Kan du være snill og fortelle meg litt om denne bakterien, årsak, smittekilder, hvordan forholdsregler jeg må ta...

Jeg jobber som fysioterapeut.

Evt. tips om mat som jeg kan spise (holder nesten ikke på noe....)

En hyppig smittekilde er smittet og utilstrekkelig stekt kylling. Forurenset vann, upasteurisert melk, opphold i utviklingsland og kontakt med smittete husdyr eller personer er også aktuelle smittekilder.

Symptomene inntrer ofte 2-4 dager etter smitte og er kjennetegnet av feber, hodepine og redusert allmenntilstand i tillegg til feber. Det er imidlertid ikke uvanlig at man utvikler mer beskjedne symptomer.

Som regel er det ikke behov for annen behandling enn å drikke rikelig med væske og evt. ta et febernedsettende middel.

God håndhygiene er viktig for å forebygge smitte. Spesielle regler gjelder for personer som arbeider med å tilbereder mat (og jeg tror også de som arbeider i en helseinstitusjon eller barnehage).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32939-sm%C3%A5-mengder-hiv/#findComment-129110
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...