Gjest Melidora Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hei! Jeg er en jente på 32 år som er plaget med stadig tilbakevennende forkjølelse og nedsatt allmenntilstand. Jeg er fulltidsstudent, og jeg trener vektløfting 3-4 ganger i uka og prøver å løpe et par ganger i uka også. Veldig aktiv med andre ord. Jeg merker, hvis jeg har perioder hvor jeg presser meg selv for å orke litt mer, eller kanskje i perioder har litt mer å gjøre enn vanlig, så får jeg en reaksjon i kroppen med forkjølelse, slapphet, litt uggen følelse i kroppen som er vanskelig å forklare. Det kan være vondt i hodet, vanskelig å stå opp om morgenen, litt løs mage. Symptomene kan være til stede kanskje et par dager, for så å forsvinne. Det er som å balansere på kanten av sykdom hele tiden, og så fort jeg prøver å presse meg, så kommer det. Jeg er veldig påpasselig med hva jeg spiser, er akkurat ferdig med mitt første år på ernæringsfysiologistudiet. Jeg spiser fire til fem ganger hver dag og prøver å holde meg til sunne ting, kjøtt, fisk, kylling, grønnsaker, jeg tar tran og ekstra vitaminer-mivi total pluss. Jeg bare lurer på om du har noen tips som kan få opp energien eller som kan styrke allmenntilstanden min? Mvh Melina 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329645-tilbakevennende-forkj%C3%B8lelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest [email protected] Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Hei Melina Du sier du er veldig påpasselig med hva du spiser. Kan det være at du rett og slett er for påpasselig og kanskje ikke får i det alt du trenger av energi? Du som snart er fagperson selv bør selvfølgelig være et godt eksempel for andre, men noen ganger så kan vi ernæringsfysiologer kanskje bli litt for sunne. Et variert kosthold inneholder også litt utskeielse og kos også. Overskudd og sterkt immunforsvar krever tid til restitusjon, tilstrekkelig med hvile og søvn og mental avkobling, men også nok energi fra i hovedsak komplekse karbohydrater og umettet fett. Når mine ernæringsstudenter registrerer kostholdet sitt er det mange som får seg en overraskelse. Det kan være for lite inntak av enkelte vitaminer og mineraler, for høyt inntak av protein eller lavt energiinntak. Kanskje du selv skal gjøre denne øvelsen. Registrerer alt du spiser og drikker gjennom tre ukedager og en helgedag. Tilsammen fire dager. Du må skrive ned absolutt alt, men det holder med at du angir husholdningsmål som dl, stk, teskje o.l. i matdagboken din. Husk å vær helt ærlig mot deg selv (det er ingen andre enn deg som trenger å se resultatet). Deretter fører du alt inn i Mat på data – eller registrerer 1 ukes-demo av Helsevakten.com Du trenger ikke registrere kosttilskudd ettersom det er mest interessant å se hva du får i deg av næringsstoffer gjennom kostholdet. Dersom dette ikke hjelper, ville jeg tatt en tur til lege for å se om det ligger noe annet bakom symptomene dine. Lykke til og ha en deilig, avslappende sommer! Hilsen Lise von Krogh Ernæringsbiolog 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329645-tilbakevennende-forkj%C3%B8lelse/#findComment-2758389 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.