Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Spiser dere ikke brød, mel, pasta, ris og potet i det hele tatt? Hvis dere spiser det hvor mye spiser dere da, eks til middag eller andre måltider?

Hvis dere ikke spiser brød, hva spiser dere da til frokost?

Er det riktig at man kan spise mye ost selv om man er på lav karbo? Det er det jo så mye fett i, hva med det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329733-til-dere-p%C3%A5-lav-karbo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi. Her var det mange spørsmål :)

Brød, pasta, ris og poteter er ikke helt utelukket på lavkarbo. På enkelte dietter eller egenkomponerte opplegg kan man tillate seg fra 50-70 gram karbohydrater om dagen. 100 gram potet inneholder 15 gram, som et eksempel.

Problemet er at disse produktene har den virkningen man ikke ønsker: Det øker blodsukkeret, dermed insulinproduksjonen og dermed lagrer du fett på kroppen.

Karbohydratene du får i deg burde komme fra svært langsomme karbohydrater, da spesielt grønnsaker som vokser over bakken. Litt bær kan også være akseptabelt.

Fett, der i mot, skal du ha mye av. Fett skal være hovedernæringskilden din, med mindre du velger en diett som er både lavkarbo og lavkalori. Personlig anbefaler jeg ikke det, da du mest sannsynlig vil gå sulten og dette slettes ikke er et kosthold for livet, men heller en slankekur som potensielt kan gi mange sprekker og vektøkning i ettertid.

Fett er drivstoffet kroppen din skal bruke når du spiser lavkarbo. I tillegg vil masse fett øke fettforbrenningen din. Jeg kan gå inn på hvorfor, men det er tross alt ikke så viktig, så lenge du aksepterer at det er slik det fungerer.

Nå er jeg over på vektstabliserende lavkarbo. På en normal dag spiser jeg omtrent slik

Frokost:

ukedager: 3 Ryvita med masse smør og pålegg

helg: 2 egg og ~4-6 striper Bacon + ost, tomat, agurk og paprike

Lunsj:

Stor salat, med diverse lavkarbo-vennlige grønsaker, ost olje-eller seterrømme-dressing + kylling, tunfisk, egg eller fisk

Middag:

Kjøtt eller fisk med mye grønsaker. Saus laget med rømme eller fløte. ostegratinert grønnsaker er favoritten.

Kveldsmat:

blir ofte ost smeltet i mikroen til ostechips med chilikrydder eller 1-2 ryvita lik frokost.

Til mellommåltid spiser jeg endel mandler, babybel-ost eller en smoothie, men det er egentlig sjelden jeg er sulten utenom måltidene

Gjest lavkarbodama

''Spiser dere ikke brød, mel, pasta, ris og potet i det hele tatt?''

Nope - ikke i det hele tatt!

Lager mitt eget "brød" bestående av seterrømme, egg, olje, linfrø, solsikkekjerner, sesamfrø og kruskakli.

Spiser masse fett og holder meg laaangt unna alle light-produkter.

Gjest Skal ned 60 kg -45

Jeg spiser ikke poteter, ris og pasta til daglig. Men av og til spiser jeg en liten potet eller 1/2 dl pasta.

Jeg spiser fullkornknekkebrød til frokost hver dag, sammen med proteinrikt pålegg.

Jeg spiser frukt og/eller bær hver dag, men alltid sammen med protein, f eks noen rå nøtter, noen osteterninger eller en kremtopp.

Trenger jeg søtstoff bruker jeg fruktose

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...