Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg reagerte på tonen din i første omgang.

Saft har mye mer sukker enn juice, hvis du vanner den ut, blir det ikke lenger saft, da kan du like gjerne servere vann.

Mine barn er faktisk ikke overforet på sukker, men de liker altså ikke fruktsalat og det tror jeg neppe de er alene om. Mitt inntrykk er faktisk at mine barn er mindre kresne enn gjennomsnittet, men et kosthold som det du skisserer ville neppe falt i smak hos oss.

Som sagt mener jeg også at man bør spise sundt, men for så små barn tror jeg faktisk nøkkelen ligger i mere fysisk aktivitet, hard kustus på "kosemat" og porsjonskontroll, ikke på uspennende kosthold uten smak.

Ja, jeg er enig nàr det gjelder saft-forslaget; juice er best, iallefall nàr den vannes ut litt slik Lillemus foreslo.

Synd at ikke dine barn liker fruktsalat, men om de ikke har noe problem med vekta er det vel ikke nödvendig à mase pà dem mat de ikke setter pris pà, jeg tenkte först og fremst pà de som har noen eller flere kilo ekstra og som virkelig mà legge om kostholdet litt radikalt.

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trinkris

10

• Lillemus

6

• Ysah

6

• ....AV

4

Mest aktive i denne tråden

Hei Jeg sitter med vektskjemaet som barnelegen min brukte på min datter. I den perioden var hun syk, så hun var undervektig, men skjemaet er det samme.

I følge det ligger din datter på over 97,5 percentillenen. Dvs kraftig overvektig. Jge synes du skal be om å bli henvist til barnepoliklinikken. Det er stort fokus på fedme hos barn om dagen og de fleste sykehus er nå godt igang med et opplegg rundt overvektige barn.

Mitt fosterbarn gikk på et slikt opplegg, men fordi hun var 16 og ferdig utvokst var det ikke mye vi klarte å gjøre med overvekten hennes. Barn har derimot den fordelen at de kan vokse seg inn i høyden sin, hvis de får et riktig kosthold. Så be legen din om en henvisning, så får du kvalifisert hjelp.

Gjest Kayia

Jeg skjønner jo selvfølgelig det! Datteren min har ikke noen liten kroppsbygning, hun har en kraftig kroppsbygd.. det som er problemet er at "magen" er der... og helt siden hun var nyfødt og til nå har hun alltid vært stor!!

Bare en liten kommentar: Det der med "tung benbygning" er egentlig bare en myte. Skjellettet hos en gjennomsnittelig voksen kvinne veier 2,5 kg, mot 3,5 hos en mann. Variasjonene er som regel innenfor 30%, altså 0,75 kilo +/- for voksne kvinner og en drøy kio for voksne menn.

*Humrer* Kalorier er ikke det eneste nei, det er helt klart, men uansett er ikke saft noe man bør drikke til daglig. 1-2 dl juice derimot går fint inn som en av de 5 av frukt/grønt man bør spise i løpet av en dag. :o)

Noen bruker sukkerfri saft for å få bort kaloriene, men jeg er temmelig skeptsik til kunstige søtningsstoffer og ligger langt unna den typen saft.

Ja, sukkerfrie leskedrikk, brus o.l holder jeg ogsà meg langt bort fra, man blir jo bare hektet pà sötsmak av det, i tillegg til at man blir proppet med kjemiske stoffer. Og sà smaker det jo bare forj****** - synes nà jeg.

Bare en liten kommentar: Det der med "tung benbygning" er egentlig bare en myte. Skjellettet hos en gjennomsnittelig voksen kvinne veier 2,5 kg, mot 3,5 hos en mann. Variasjonene er som regel innenfor 30%, altså 0,75 kilo +/- for voksne kvinner og en drøy kio for voksne menn.

''Det der med "tung benbygning" er egentlig bare en myte.''

Ja, man kan ikke "skylde" på skjelettet når det gjelder _antall kilo_, men folks "skjelettfasong" eller hva jeg skal kalle det har betydning for hvor mange kilo "man har plass til" uten at man ser tykk ut.

Kanskje var det dette tinkris sikter til når hun skrev at datteren er "kraftig kroppsbygd"?

Annonse

Gjest Psyk av alt

Hun er på størrelse med min femåring, som også er "kompakt". Hun er også aktiv og spiser ikke spesielt mye eller usunt.

Hun er sist i søskenflokken, og de to andre hadde omtrent samme fasong som henne frem til 5-6 års-alderen, da strekte de på seg.

Han eldste er ti år, tettbygd og sterk og veldig aktiv på fritida og på skolen. Nr to er 8 år, nå normalt slank og ganske aktiv.

Poenget mitt er at hvis du ser at jent di er aktiv og spiser sunn mat, og ikke enorme mengder, så vil dette trolig stabilisere seg i løpet av et år eller to. Men det er sikkert lurt å tenke på kosthold, at hun ikke får saft, brus osv utenom helger, samt passer på at hun ikke spiser enrme mengder. Mine tre har i perioder hatt stor apetitt, og da har jeg stoppet dem hvis de hiver i seg altfor mye mat.

Hun er jo nødt til å få i seg relativt store mengder mat når hun er så overvektig. Moren sier a hun i tillegg er aktiv! Da dreier det seg om mengder med mat. Jeg synes det er ille å bagatellisere et slikt problem.

Gjest Kayia

Ja, man kan ikke "skylde" på skjelettet når det gjelder _antall kilo_, men folks "skjelettfasong" eller hva jeg skal kalle det har betydning for hvor mange kilo "man har plass til" uten at man ser tykk ut.

Kanskje var det dette tinkris sikter til når hun skrev at datteren er "kraftig kroppsbygd"?

Ja det kan det være. Og på et barn vil nok en kraftig benbygning, sånn i volum, oppleves større enn på en voksen også kanskje?

Gjest togli

Nå har jeg ikke tatt meg tid til å lese hva de andre har svart deg, men svarer allikevel...

Jeg har også en datter som var på skolehelsekontroll (5 år) nettopp. Hun ligger nederst på snittet hva høyde angår, men vekt og høyde samsvarer veldig bra. Hun var 105 cm høy og 16,2 kg.

Det er flott at datteren din er aktiv! Fortsett med å aktivisere henne :) Jeg tenker at det enormt viktig for dere å ha _faste_ måltider og nekte henne småspising utenom dette. Dessuten, når barna er såpass store, kan man godt stoppe barnet dersom det spiser for mye/for mange porsjoner. Noen barn klarer ikke å begrense spisingen (ikke sikkert dette gjelder ditt barn), og da er det på sin plass å stanse dem når de burde være mette. I starten vil barnet kanskje påstå at det er mer sulten, men dette handler ikke om annet enn higen etter å putte mer i munnen.

Pass på at barnet ditt spiser sunne måltider med grovt brød og sunne middager. Sørg også for at hun spiser ofte nok, men lite hver gang. Fire - fem måltider pr dag bør hun ha. Når hun spiser såpass ofte, og ikke så mye hver gang, vil blodsukkeret holde seg stabilt og forbrenningen øker.

Det er lov med litt godterier på lørdag (til barnetv) :)

Jeg ville ikke latt henne få usunt pålegg på skiva!

Klart det vil bli protester i starten, men dette vil gi seg dersom du/dere er staere enn henne! Lykke til :)

Gjest togli

Jeg skjønner jo selvfølgelig det! Datteren min har ikke noen liten kroppsbygning, hun har en kraftig kroppsbygd.. det som er problemet er at "magen" er der... og helt siden hun var nyfødt og til nå har hun alltid vært stor!!

De fleste babyer er "runde", men det normale er at dette går seg til når de begynner å bevege mer på seg. Hvis barnet fortsatt har "mage" når det er to-tre år gammelt, så er det viktig at foreldrene er obs på det og legger til rette for at barnet skal få en sunnere vekt.

Det er kjempefint at legen ga klar beskjed om dette så tidlig, for det er lettere å endre på ting nå enn når hun blir eldre :)

Gjest togli

Det er jeg enig i. Min ene søster og jeg har akkurat samme kroppsstørrelse, men hun er mer bredskuldret enn meg. Hadde jeg vært like tung som henne, så hadde jeg sett kraftig ut. Vi bruker samme str i klær.

Annonse

Gjest togli

Ok :) datteren min spiser som oftest godt til middagen hun også men varierer veldig ettersom hva vi har til middag. Det er jo endel ting som hun liker veldig godt og da spiser hun mer. Men har begynt og begrenset dette ned. For eksempel når vi har pølser til middag kunne hun sikkert ha spist maaange men har begrenset det ned til 2 pølser til middag også hvis hun er sulten senere på kvelden får hun enten en brødskrive eller frokostblanding med melk. Vi har sluttet helt med youghurt. Hun spiste det veldig ofte før men sluttet med det og hun har spurt etter det ett par ganger, men kan evt legge dette til en lørdag eller en annen sammenheng slik at hun forbinder det med noe ekstra godt når hun får det. Har de eller helsestasjon sagt noe til deg ang vekt?

Frokostblandinger er visst noe av det verste man kan spise mht kalorier og sukker, med mindre det er snakk om havregryn da?

Ja, sukkerfrie leskedrikk, brus o.l holder jeg ogsà meg langt bort fra, man blir jo bare hektet pà sötsmak av det, i tillegg til at man blir proppet med kjemiske stoffer. Og sà smaker det jo bare forj****** - synes nà jeg.

''Og sà smaker det jo bare forj****** - synes nà jeg.''

Helt enig - jeg blir nesten fasinert over at folk klarer å tylle i seg litervis av lettbrus hver eneste dag.

black wealch

Sorry, nà kommer jeg til à virke som en slags slanketerrorist. Men:

Smoothie= vaniljeyogurt som betyr en del unödvendige kalorier + juice som ER en kaloribombe i seg selv.

Hvorfor i all verden ikke laere barna à nyte frukt uten masse fetende tilbehör? Det er jo derfor sà mange barn og voksne sliter med overvekt: all staesjet som legges til sunne produkter! Hvorfor heller ikke lage en god fruktsalat uten à legge til noe som helst, det er jo bare utrolig godt og innholder masse smak (dropp sukker, helt unödvendig!)?

Nàr det gjelder makrellmidaggen er det selvsagt topp med fisk, men glem ikke at steking medfôrer mange unödvendige kalorier det ogsà. Hel t greit én gang i blant, men viktig à ikke spise kjött eller fisk stekt i panne hele tiden. Dampkoking er stikkordet!

Nàr det gjelder te til frokost er kanskje ikke det barnas favoritt, men vet du det med sikkerhet? Har pà fölelsen at vi ofte overförer vàre egne holdninger til barna... Uansett, kanskje kunne saft

vaert en sunn variant til juice?

Problemet med unge (og voksne) i dag er_ikke_ at de spiser for mye fet fisk og smoothie.

Det som gjør at barn og voksne blir overvektig er gotteri, is, boller, brus og potetgull. Og mangel på trim.

Nå har jeg ikke tatt meg tid til å lese hva de andre har svart deg, men svarer allikevel...

Jeg har også en datter som var på skolehelsekontroll (5 år) nettopp. Hun ligger nederst på snittet hva høyde angår, men vekt og høyde samsvarer veldig bra. Hun var 105 cm høy og 16,2 kg.

Det er flott at datteren din er aktiv! Fortsett med å aktivisere henne :) Jeg tenker at det enormt viktig for dere å ha _faste_ måltider og nekte henne småspising utenom dette. Dessuten, når barna er såpass store, kan man godt stoppe barnet dersom det spiser for mye/for mange porsjoner. Noen barn klarer ikke å begrense spisingen (ikke sikkert dette gjelder ditt barn), og da er det på sin plass å stanse dem når de burde være mette. I starten vil barnet kanskje påstå at det er mer sulten, men dette handler ikke om annet enn higen etter å putte mer i munnen.

Pass på at barnet ditt spiser sunne måltider med grovt brød og sunne middager. Sørg også for at hun spiser ofte nok, men lite hver gang. Fire - fem måltider pr dag bør hun ha. Når hun spiser såpass ofte, og ikke så mye hver gang, vil blodsukkeret holde seg stabilt og forbrenningen øker.

Det er lov med litt godterier på lørdag (til barnetv) :)

Jeg ville ikke latt henne få usunt pålegg på skiva!

Klart det vil bli protester i starten, men dette vil gi seg dersom du/dere er staere enn henne! Lykke til :)

Takk for svaret :) Hva pleier du og smøre på brødskivene til dine barn?

Gjest togli

Takk for svaret :) Hva pleier du og smøre på brødskivene til dine barn?

De pleier å spise fårepølse (den fra Gilde er den eneste de liker), trønderfår, leverpostei, mkrell i tomat, hvitost, skinke, agurk etc. Nå er alle tre barna mine av den slanke sorten - en av dem litt for tynn - så sånn sett tenker jeg ikke så mye på fettinnholdet i pålegget de spiser. Når de ikke får sjokoladepålegg mer enn en-to ganger i uka, så er det mest pga manglende næringsinnhold og for mye sukker.

Hadde jeg hatt et barn som burde passe seg for vekta, så hadde jeg kjøpt inn f.eks. kalkunpålegg. Det er kanskje det pålegget med minst fett? Vanlig skinke tror jeg også er bra. Ellers kan du prøve tomat, agurk, epleskiver (ha på kanel - i kombinasjon med epler smaker det søtt og er utrolig godt!). Det er sikkert andre her inne som har mer peiling enn meg på akkurat det med pålegg og fettinnhold.

Flott at du er positivt innstilt på å jobbe med en sunnere livsstil for datteren din :) Det vil hun ha glede av resten av livet :)

Gjest prust

Sorry, nà kommer jeg til à virke som en slags slanketerrorist. Men:

Smoothie= vaniljeyogurt som betyr en del unödvendige kalorier + juice som ER en kaloribombe i seg selv.

Hvorfor i all verden ikke laere barna à nyte frukt uten masse fetende tilbehör? Det er jo derfor sà mange barn og voksne sliter med overvekt: all staesjet som legges til sunne produkter! Hvorfor heller ikke lage en god fruktsalat uten à legge til noe som helst, det er jo bare utrolig godt og innholder masse smak (dropp sukker, helt unödvendig!)?

Nàr det gjelder makrellmidaggen er det selvsagt topp med fisk, men glem ikke at steking medfôrer mange unödvendige kalorier det ogsà. Hel t greit én gang i blant, men viktig à ikke spise kjött eller fisk stekt i panne hele tiden. Dampkoking er stikkordet!

Nàr det gjelder te til frokost er kanskje ikke det barnas favoritt, men vet du det med sikkerhet? Har pà fölelsen at vi ofte overförer vàre egne holdninger til barna... Uansett, kanskje kunne saft

vaert en sunn variant til juice?

Nå synes jeg du høres veldig hysterisk ut ja!

Hvis du leste innlegget mitt nøye, så står det ingenting om vanlijeyoughurt i smoothien. Den var laget på kun blåbær, bringebær, banan og appelsinjuice - uten noe tilsatt sukker.

Gjest også en mamma

Ut fra denne kalkulatoren har jeg ett barn på 3-percentilen og bør ta ham til lege...

Det har jeg også. Og han er på 3 % persentilen, det har vi nylig fått bekreftet på helsekontroll på skolen (2. klasse).

Han er 124 cm høy og veier 21 kg, og er 8 år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...