Gjest også en mamma Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Først av alt syns jeg at du må innse at jenta er overvektig. Det virker som om du har litt problemer med det. Jeg har ikke lest alle innleggene lengre ned her, men de fleste, og da oppfatter jeg at du bortforklarer med "kraftig benbygning" og sånt. Hun ER overvektig. Ganske mye også. Så hva kan du gjøre? Det første jeg syns du skal gjøre er å ringe fastlegen og be om en time. Deretter ber du om henvisning til barnelege eller ernæringsfysiolog. I mellomtiden ville jeg valgt å kutte kraftig i karbohydratene. Mel, sukker, potet, ris og pasta. Og juice. Karbohydratene får blodsukret til å stige, som igjen stimulerer insulin-produksjonen, og insulinet bidrar til å lagre fett. Kombinasjonen av karbohydrater og fett er ekstra uheldig. Selv om man ikke skal slanke barn ville jeg vurdert det når barnet er blitt såpass overvektig. Man ser nå en økning i diabetes 2 på barn, noe som før var en sykdom som var forbeholdt eldre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329773-kan-noen-gi-meg-noen-r%C3%A5d/page/4/#findComment-2760474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Det har jeg også. Og han er på 3 % persentilen, det har vi nylig fått bekreftet på helsekontroll på skolen (2. klasse). Han er 124 cm høy og veier 21 kg, og er 8 år. Har dere blitt rådet til å gjøre noe i forhold til det? Vi har fått beskjed om at det ikke er noe å stresse med om han vokser som han skal i lengden. Men jeg prøver å lure litt ekstra kalorier i maten hans der jeg kan altså.. Gutten min er 150 cm og veier 31 kg.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329773-kan-noen-gi-meg-noen-r%C3%A5d/page/4/#findComment-2760509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trinkris Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Først av alt syns jeg at du må innse at jenta er overvektig. Det virker som om du har litt problemer med det. Jeg har ikke lest alle innleggene lengre ned her, men de fleste, og da oppfatter jeg at du bortforklarer med "kraftig benbygning" og sånt. Hun ER overvektig. Ganske mye også. Så hva kan du gjøre? Det første jeg syns du skal gjøre er å ringe fastlegen og be om en time. Deretter ber du om henvisning til barnelege eller ernæringsfysiolog. I mellomtiden ville jeg valgt å kutte kraftig i karbohydratene. Mel, sukker, potet, ris og pasta. Og juice. Karbohydratene får blodsukret til å stige, som igjen stimulerer insulin-produksjonen, og insulinet bidrar til å lagre fett. Kombinasjonen av karbohydrater og fett er ekstra uheldig. Selv om man ikke skal slanke barn ville jeg vurdert det når barnet er blitt såpass overvektig. Man ser nå en økning i diabetes 2 på barn, noe som før var en sykdom som var forbeholdt eldre. Da tar du kraftig feil hvis du mener at jeg bortforklarer dette problemet... Hun var på kontroll i mai og nå er det juni og hun har nesten gått ned 1 kg bare siden kontrollen... ville bare si at jeg gjør faktisk noe med det... jeg ser mange barn overalt, de er forskjellen på og gjøre noe med det enn og bare late som om det ikke er noe problem!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329773-kan-noen-gi-meg-noen-r%C3%A5d/page/4/#findComment-2760515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.