Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest karbis

Har prøvd med lavkarbo i 1 mnd nå (takk til dem som svarte meg i tråd om ikke-nazi lavkarbo), men har bare gått ned 1 kilo :(

Hva gjør jeg galt?

Jeg har kuttet ut brød, poteter, ris, pasta, men har i denne mnd kanskje spist 3 brødskiver og en liten porsjon ris.

Men jeg har spist noe is, så der har det nok kommet noen raske karbs.

Jeg har spist egg i alle varianter, fisk, kjøtt og grønnsaker (purre, paprika, salat, grønn asparges, broccoli mm, men ikke mais), jeg har spist ost og nøtter, makrell i tomat rett fra boksen mm. Jeg har drukket vann, melk, kaffe, innimellom litt vin.

Men kan det hende at jeg har spist alt for fettfattig mat? Jeg har ikke spist mye fett - må man det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329872-hvorfor-g%C3%A5r-jeg-ikke-ned-lavkarbo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

'' jeg har spist ost og nøtter, makrell i tomat rett fra boksen mm. ''

Dette er relativt fettrik mat.

Hvor ofte har du spist is?

Kanskje du får i deg såpass mange kcal at det ikke er realistisk med større vektnedgang enn den du har oppnådd?

Jeg tror nok du gjør det mye lettere for deg selv om du velger å følge en av lavkarbofilosofiene en stund til du kommer inn i det.

Etter en stund vil du finne flyten i kostholdet og vite litt mer om hvor toleransenivået ditt for karbohydrater er. Jeg ville kjørt strengt noen uker, som faktisk er enklere enn å prøve halvveis. Etterhvert som du blir mer sikkert tilfører du litt mer karbohydrater og reduserer ørlite på fettmengden.

Et par betraktninger har jeg dog.

Ved å synse litt over hva du spiser, ser det ut som du enkelte dager spiser for mye karbohydrater, samtidig som det ser ut til at du spiser alt for lite fett.

Nøtter - begrens disse og da kun de nøttene som inneholder minst karbohydrater - en liten håndfull er nok til dagen.

Melk - her er det mye karber. Drikk mye vann. Det blir en vane.

Fett er en viktig del av lavkarbo, mye fett skal til. Seterrømme, majones, smør, olje tilfør der du klarer. Du blir overrasket over hvor store mengder som skal til. Pass også på at du spiser naturlig fettrikt kjøtt, som kjøttdeig, koteletter, ribbe, bacon, lam og lignende.

AneM1365380603

Nøtter bør du begrense, det er en del fett i dem selv om det er riktig type fett. Makrell i tomat er det også en del sukker i, men det er jo sunt.

Isen skjønner du nok selv at du må kutte ut :o)

Er sausen fetende? Jeg pleier å skrape den av i og med at jeg ikke vet ;)

Annonse

Nøtter bør du begrense, det er en del fett i dem selv om det er riktig type fett. Makrell i tomat er det også en del sukker i, men det er jo sunt.

Når en går på lavkarbo har ikke fettet noen betydning utover at en skal ha masse av det, men de inneholderen del karbohydrater avhengig av type nøtter, derfor skal en begrense inntaket.

Makrell i tomat er ikke så ikke så ille i forhold til lavkarbo. Kun 5.2 gr karbohydrater per 100gr, så bekymring om sukkermengde i denne er nok en del overdrevet.

Frosken og lillemus tar feil. De aller færreste teller kalorier når de går på en lavkarbokur.

Forøvrig virker du rett og slett litt forvirret. Teller du hvor mange gram karbohydrater du spiser i løpet av en dag? Å spise iskrem, brød, ris osv ofte vil garantert stoppe vektnedgangen din om det er vektnedgang du er ute etter.

Mange typer nøtter inneholder også ganske mye karbohydrater.

Hvor mange gram karbohydrater prøver du å ligge på per dag?

candyqueen_83

Når en går på lavkarbo har ikke fettet noen betydning utover at en skal ha masse av det, men de inneholderen del karbohydrater avhengig av type nøtter, derfor skal en begrense inntaket.

Makrell i tomat er ikke så ikke så ille i forhold til lavkarbo. Kun 5.2 gr karbohydrater per 100gr, så bekymring om sukkermengde i denne er nok en del overdrevet.

Jeg kunne hvertfall ikke spise ubegrenset med makrell i tomat.

Gjest lavkarbodama

Poenget med et lavkarbo/fettrikt kosthold er at du ikke har råd å "sprekke" på karbohydrater. Man kan ikke både spise masse fett og i tillegg innta sukker/stivelse.

forøvrig teller jeg overhodet ikke kalorier. Jeg teller kun karbohydrater. Og vekten går ned, ned og ned :) :)

Til å begynne med holdt jeg meg til rundt 15 gram karb. pr. dag. Nå kan jeg tillate meg ganske mye mer uten at vektnedgangen stopper opp.

Har holdt på i snart 7 mndr.

candyqueen_83

For noen har faktisk fettet litt betydning også. Alle "tåler" ikke like mye fett på lavkarbo. Jeg kunne spise ganske mye fett, og fortsatt gå ned, men kjæresten min måtte kutte en del på fettet. Vektnedgangen stoppet opp. Og han spiste ikke for mye karbohydrater da.

Annonse

Du kan ikke tillate deg å spise brød, is og mat med masse karboer når du forventer vektnedgang på lav-karbo. Du ødelegger hele opplegget ditt med dette. Det vil ta minst to dager før du taper vekt igjen.

Kun ca15 karbohydrater pr dag i minst 14 dager, da i form av grønn salat, tomater, agurk (det som vokser over jorden). Etter 2-4 dager kommer du i såkalt ketose. Spiser du is eller noe annet med karbohydrater ødelegger du ketosen og du vil legge på deg istedet av alt fettet og sukkeret du spiser. Den kombinasjonen er ikke god.

Så skal du på et sånt kosthold må du være meget streng med deg selv. Det er foresten ikke noe problem når det har gått noen dager. Blodsukkeret vil holde seg jevnt og du får ikke trang til å spise så mye lengre, søthungeren forsvinner også.

Gjest karbis

Du kan ikke tillate deg å spise brød, is og mat med masse karboer når du forventer vektnedgang på lav-karbo. Du ødelegger hele opplegget ditt med dette. Det vil ta minst to dager før du taper vekt igjen.

Kun ca15 karbohydrater pr dag i minst 14 dager, da i form av grønn salat, tomater, agurk (det som vokser over jorden). Etter 2-4 dager kommer du i såkalt ketose. Spiser du is eller noe annet med karbohydrater ødelegger du ketosen og du vil legge på deg istedet av alt fettet og sukkeret du spiser. Den kombinasjonen er ikke god.

Så skal du på et sånt kosthold må du være meget streng med deg selv. Det er foresten ikke noe problem når det har gått noen dager. Blodsukkeret vil holde seg jevnt og du får ikke trang til å spise så mye lengre, søthungeren forsvinner også.

Skulle ønske du + et par andre her hadde svart meg for en mnd siden;) Fordi jeg ikke vet om jeg orker et skikkelig strengt regime der jeg må telle gram karb osv (har vært med på slitsom kcaloritelling før), så spurte jeg om det var noen vits med 'ikke-nazi lavkarbo', og fikk da dessverre inntrykk av at dette var OK. "bare kutt ut brød, pasta og ris så raser vekta ned" får man inntrykk av.

Og litt smuglesing på lavkarbo.no viser jo også at flere tar en skive grovt brød til frokost, så ut fra det + svar her for en mnd siden fikk jeg inntrykk av at noen mini avvik var ok, men så leser jeg her at det da kan ta flere dager før skaden er opprettet:(

Og ikke har det vært mye av det heller - tre brødskiver og én porsjon ris på 1 mnd er jo ikke særlig mye, så dette var deprimerende. All den kjedelige maten og så ingen effekt

Ja, jeg har spist litt is, men ikke mye av det heller, og forøvrig har jeg spist svært fettfattig mat (har nok gått mer på proteinkur enn fettkur)

Gjest karbis

Det har ikke vært store mengder med nøtter, da, selv om enkelte i denne tråden ser ut til å tro at jeg har levd på nøtter og ost og is! Jeg skrev det for å få med hele bildet.

Men skjønner av de andre svarene her at det tydeligvis er feil at man kan ha ikke-nazi lavkarbo likevel, så denne måneden har derfor vært fullstendig bortkastet.

Og dyr! Kjøtt er dyrt.

Gjest karbis

Jeg fikk ikke med meg det at man skal spise fettrikt, så jeg har spist fettfattig, med unntak av litt ost, nøtter og is.

Men skjønner nå at jeg ødela denne ketosegreia slik at det jammen var bra at jeg misforstod og ikke hadde ekstra mye fett i tillegg. Da hadde jeg kanskje lagt på meg istedenfor å få ned det lille jeg gikk ned.

Skulle ønske du + et par andre her hadde svart meg for en mnd siden;) Fordi jeg ikke vet om jeg orker et skikkelig strengt regime der jeg må telle gram karb osv (har vært med på slitsom kcaloritelling før), så spurte jeg om det var noen vits med 'ikke-nazi lavkarbo', og fikk da dessverre inntrykk av at dette var OK. "bare kutt ut brød, pasta og ris så raser vekta ned" får man inntrykk av.

Og litt smuglesing på lavkarbo.no viser jo også at flere tar en skive grovt brød til frokost, så ut fra det + svar her for en mnd siden fikk jeg inntrykk av at noen mini avvik var ok, men så leser jeg her at det da kan ta flere dager før skaden er opprettet:(

Og ikke har det vært mye av det heller - tre brødskiver og én porsjon ris på 1 mnd er jo ikke særlig mye, så dette var deprimerende. All den kjedelige maten og så ingen effekt

Ja, jeg har spist litt is, men ikke mye av det heller, og forøvrig har jeg spist svært fettfattig mat (har nok gått mer på proteinkur enn fettkur)

Jeg spiser en god del fett i tillegg til proteiner. Kuttet ut kunstig søtstoff har jeg også gjort. Da går vekten nedover, men jeg er ganske følsom når det gjelder dette da.

Gjest karbis

Frosken og lillemus tar feil. De aller færreste teller kalorier når de går på en lavkarbokur.

Forøvrig virker du rett og slett litt forvirret. Teller du hvor mange gram karbohydrater du spiser i løpet av en dag? Å spise iskrem, brød, ris osv ofte vil garantert stoppe vektnedgangen din om det er vektnedgang du er ute etter.

Mange typer nøtter inneholder også ganske mye karbohydrater.

Hvor mange gram karbohydrater prøver du å ligge på per dag?

Har ikke telt noe som helst, da jeg for en måned siden spurte om det gikk an å ha en mer avslappet lavkarbo-kur og likevel gå ned i vekt, men det var altså feil - det kan man IKKE.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...