Gå til innhold

Langvarige knesmerter (Jumper's Knee?)

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Danielsen

Hei. For en tid siden var jeg hos ortoped med antakelser om ødelagt menisk i høyre kne. (veldig like smerter som da jeg ødela menisk i venstre kne for 3 år siden) Kjennes som det ikke er demping inne i kneet. Hadde med MR resultat som ikke kunne konkludere noe utenom en elevert kneskål. Ortopeden mente at jeg hadde jumper's knee. Fikk beskjed om hvile og eksentrisk trening av kneet. Har i perioder hatt store smerter under/inne i selve kneet, spesielt dagen etter trening. Enkelte ganger var det så ille at jeg nesten ikke kunne legge vekt på foten. I tillegg til smertene kjenner jeg at sener og bånd på inn- og utside av kneskål er veldig "tighte". Har drevet med innebandy i 10-12 år, samt mye løping og sykling. Da jeg var hos ortopeden hadde jeg hatt pause fra aktivitet ca 1 mnd, og kneet var derfor bedre enn på lenge (dvs ikke mulig å fremprovosere smerter foruten en ømhet like under kneskålen). I går, etter nesten 3 mnd uten aktivitet, var jeg på løpetur. Umiddelbart kom smertene tilbake, det føles som de kommer fra midt inne i kneet. Hva kan jeg gjøre med dette? Har alltid vært en aktiv person, og selv om jeg ikke kan fortsette på samme nivå som før ønsker jeg å fortsette et visst nivå av aktivitet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330071-langvarige-knesmerter-jumpers-knee/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Smertene du angir høres ikke på noen måte ut som jumpers knee. Jeg tror heller det må være en bruskskade i leddet som av en eller annen grunn ikke lot seg avsløre på MR. Jeg synes du skal få en time hos lege som er erfaren med idrettsutøvere, f. eks. på NIMI (norsk idr, medisinsk inst). Pass da å trene noe på forhånd slik at de nevnte symtomene er tilstede .

Inntil videre synes jeg du skal trene på en slik måte at kneet ikke provoseres. Det blir vel da helst resten av kroppen, men det er godt for både den mentale og fysiske helse å holde seg i noe aktivitet.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...