Gå til innhold

Urinveisinfeksjon - fortvilte foreldre

Anbefalte innlegg

Min datter på 9 år har vært sterkt plaget av u.infeksjon siden 4 årsalderen. Den første tiden leget vi dette med antibiotika etter råd fra lege. Det ble med opptil 6-7 kurer i året, mye fravær. Vi hadde også grundige undersøkelser på Ullevål uten at det ble funnet noen årsak. Men det var skader på nyre. For ca 2 år siden så kuttet vi ut antibiotika og begynte å gå til homøopat. Da opplevde vi en stor forbedring. Når hun var 8 så viste en undersøkelse på Ullevår at skjelettet sluttet å vokse fom. hun var 5 til hun var 7. Når hun var 5 år var hun på "snittet". Etter hun begynte på homøopatisk medisn så har hun begynt å vokse igjen (nå er hun 128). Men det som bekymrer oss med homøopati er at det ikke tar bort bakterier fra urinen, og det har i det siste blitt mindre effekt av medisinene. For ca 6 mnd. begynte vi å gå til en refleksolog. Utgangspunktet var da å få hjelp til å få jenta til å kunne roe seg ned og sovne på kvelden. Hun har hatt problemer med å falle til ro. Dette hjalp raskt og det problemet er borte. Han har også hjulpet oss med øvelser (bl.a massasje) som preventivt virkemiddel mot u.infeksjon. Men det er fortsatt et problem og vi vurderer nå andre løsninger. Vi føler dette er tøft da det er så vanskelig å vite hva en skal gjøre. "Alle" fråråder oss antibiotika, men dersom ikke feberen, bakterier og nyresmerte forsvinner så er det kritisk. Har dere noen råd til fortvilte foreldre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33010-urinveisinfeksjon-fortvilte-foreldre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortvilelsen deres kjennes helt over hit. Jeg vet sannelig ikke i hvilken ende det er lurt å starte, men jeg er helt sikker på at det ikke skader men snarere hjelper om dere gir henne mest mulig appelsinjuice og frukt, gjerne appelsiner eller clementiner. C-vitaminer i tyggetabletter, som er sure og bra mot urinveisinfeksjon finnes med ganske god solbær-/appelsinsmak. Youghurt er også bra. Hold avstand til søtmelk en stund og se om ikke dette til sammen kan lindre plagene. Det minste stebarnet mitt hadde stadig blærekatarr og svie men disse endringene i kostholdet gjorde susen. Hvis du i tillegg forsøker å lære henne at hun ikke må tørke seg forover men bakover ved toalettbesøk... jeg håper dette kan være til tilleggshjelp i alle fall. Lykke til, jeg håper hun snart får det bedre.

Fortvilelsen deres kjennes helt over hit. Jeg vet sannelig ikke i hvilken ende det er lurt å starte, men jeg er helt sikker på at det ikke skader men snarere hjelper om dere gir henne mest mulig appelsinjuice og frukt, gjerne appelsiner eller clementiner. C-vitaminer i tyggetabletter, som er sure og bra mot urinveisinfeksjon finnes med ganske god solbær-/appelsinsmak. Youghurt er også bra. Hold avstand til søtmelk en stund og se om ikke dette til sammen kan lindre plagene. Det minste stebarnet mitt hadde stadig blærekatarr og svie men disse endringene i kostholdet gjorde susen. Hvis du i tillegg forsøker å lære henne at hun ikke må tørke seg forover men bakover ved toalettbesøk... jeg håper dette kan være til tilleggshjelp i alle fall. Lykke til, jeg håper hun snart får det bedre.

Takk skal du ha. Vi har forsøkt det du sier bortsett fra C-vit. tabletter. Vi har nok syndet noe i sommer da det er lett å tro at det er "nok bra nå". Vi skal prøve en periode nå å være bevisste på hva hun spiser samt supplere med tabletter.

Trygve Talseth, Urolog

Jeg forstår at du gjerne vil forsøke å unngå antibiotika. Men infeksjon i nyre med feber og smerter samt at det er skade på nyre som du sier, gjør at infeksjonene må tas alvorlig. - Noen ganger er antibiotika nødvendig for at ikke nyrene skal bli mer skadet - eller at infeksjonen utvikler seg i kroppen. - Uansett andre behandlinger håper jeg at du holder kontakt med legen din så dere kan holde kontroll med hvordan det går med nyrene.

Gjest 3-barnsmamma

Her har jeg egen erfaring gjennom mange år, fra jeg var 4 år!

Hjelp henne først og fremst med å forbygge!

Som Spirea skrive: C-vitaminer er viktig. OBS: ved toalettbesøk viktig å _aldri_ tørke bakfra og forover! Ellers: få i henne en kopp kjerringrokk-te hver kveld. Tøm blæra skikkelig, særlig om kvelden. Også kan dere prøve Tarnebær-kapsler (fås på helsekost!)

Ellers ville jeg som foreldre valgt homeopatti først og fresmt for å forebygge!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...