Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Aktiv løper

Hei! Jeg fikk achilles tendinosis for ca 10mnd siden som følge av løping. Smertene gjorde løping umulig, og det kom en lett synlig kul på selve senen. Området rundt senen var ikke betent, og senen/hælen var ikke stiv om morgenen. Etter 9mnd med eksentriske tåhev 2gg daglig, tøying, ising og alternativ trening er jeg smertefri. Jeg kan løpe 30min 4gg per uke uten å kjenne smerter. Men, det er fremdeles en svakt synlig og lett følbar klump på senen. Kan jeg øke mengden med løpetrening forsiktig så lenge jeg ikke kjenner smerte, eller må jeg vente til hele klumpen/arrvevet er helt borte? Jeg har forstått det slik at senen kan degraderes og svekkes uten at man kjenner smerte i den.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330143-arrvev-p%C3%A5-akillessene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blir det borte, tror du?

Rev av akillesen i 2003, og kan fortsatt kjenne utenpå - og forsåvidt også se - hvor de har lappet den sammen.

Plagdes en stund av smerter ved fysisk aktivitet, men etter å ha brukt fysioterapeut med nåleutdannelse (det er vel ikke akkurat akupunktur de bedriver, men de setter nåler i alle fall), ble smertene borte.

Kjenner ingenting til selve akillesen i dag, og jeg jogger omtrent daglig (2 x 11 km pr uke, de andre dagene 6-8 km).

Jeg tror kanskje ikke at arrvevet noen gang blir borte, altså, så har du ikke smerter kan du nok bare ha gjøre det du har lyst på. Jeg tenker litt sånn at ryker den, så ryker den. Ikke så mye å gjøre med, liksom.

• 2 uker senere...
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Detter var imponerende oppfølging av en skade.

Men hva videre ? Jeg tror at det nå har gått såpass tid at det tross noe arrvev kan startes med mer vanlig trening igjen. Det blir viktig fremover at progresjonen på løpekvaliteten ikke blir for rask og fortsett med forebyggende isbehandling etter trening. Jeg synes at styrketrening og noe sykkel bør være med i det videre opplegget. Prøv ellers å tenke på hva du gjorde som utløste akilles-problemene dine så du ikke går i den samme fella en gang til.. Er du heldig vil nok arrvevet bli mindre uttalt etter hvert, men noe blir gjerne igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...