Gå til innhold

Hvorfor mensen?

Anbefalte innlegg

Gjest susannah_81
Skrevet

Så vidt jeg har skjønt har en mensen pga eggløsning. Så derfor har jeg to spørsmål:

1. Hvis en går på p-piller hindrer man eggløsning. Hvorfor får en fremdeles mensen da?

2. Hvis en steriliserer seg kutter en egglederne slik at eggløsning forhindres. Hvorfor har en mensen da?

Hater mensen og finner ingen måte å slippe unna den på!

Gjest mensen va no dritt
Skrevet

jeg mistet mensen da jeg var ca 19.... Pga pcos og for mye testosteron. Ikke særlig det heller.

Når det gjelder p-piller;selv bruker jeg dianse,og tar jeg de uten en ukes pause,skjer det ikke noe ift blødning(men det skyles kanskje pcos?) Hoppe over den pillefrie uka vet jeg det er flere som gjør.

Gjest susannah_81
Skrevet

jeg mistet mensen da jeg var ca 19.... Pga pcos og for mye testosteron. Ikke særlig det heller.

Når det gjelder p-piller;selv bruker jeg dianse,og tar jeg de uten en ukes pause,skjer det ikke noe ift blødning(men det skyles kanskje pcos?) Hoppe over den pillefrie uka vet jeg det er flere som gjør.

Jeg hopper også over mensen ved å gå på p-piller, men den kommer likevel sånn ca hver 3.-4. måned....så slipper ikke helt unna den...

Gjest mensen va no dritt
Skrevet

Jeg hopper også over mensen ved å gå på p-piller, men den kommer likevel sånn ca hver 3.-4. måned....så slipper ikke helt unna den...

har som sagt mistet min.

noe positivt for deg;du kan vel iallefall etter all sannsynlighet få barn hvis du vil...selv har jeg aldri hatt lyst på,men vet også at jeg ville hatt vanskelig for det uten eggløsning

Skrevet

Jeg brukte p.sprøyte og da hadde jeg ikke mensen. :-) og nå har jeg spiral og mensen er også da borte.

Skrevet

''2. Hvis en steriliserer seg kutter en egglederne slik at eggløsning forhindres. Hvorfor har en mensen da?''

Egglederne dine har ingenting med mensen å gjøre, de frakter bare egget fra eggstokken (som produserer hormoner) til livmoren, ergo påvirkes ikke mensen av om man er sterilisert eller ikke. Egglederne er bare en kanal uten noen annen funksjon enn å være veiviser for egget.

Skrevet

Menstruasjonen styres av hormonene som også styrer andre ting i kroppen din. Det er derfor et mål med de fleste prevensjonstyper å ha en tilnærmet normal hormonsyklus og da får du også mensen.

Mange mister mensen når de bruker hormonspiral, har du prøvd det?

Ellers tror jeg du har mer å hente på å prøve å akseptere at du har mensen en gang i blant og å gjøre den perioden så grei som mulig enn å bruke mye krefter på å gruble på hvordan du kan bli kvitt den.

Gjest togli
Skrevet

Hvorfor synes du mensen er så forferdelig at du ikke engang takler å ha den hver 3.-4. mnd. ? ;)

Jeg prata en gang med en gynekolog som innrømmet at han ble mer og mer imot hormonell prevensjon som kunne stoppe mensen. Han mente det var viktig for kroppen å kvitte seg med "slaggstoffer" som kom via menstruasjonen, og at mensen hadde en viktig fuksjon for en sunn og frisk kropp hos kvinner. Sikkert ikke alle gynekologer som deler disse meningene, og ikke vet jeg hva som er tilfelle eller ikke...

Selv har jeg godtatt at mensen kommer en gang i mnd og that's it :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...