Gå til innhold

Anbefalte innlegg

charlotte christin

Hei. jeg er en jente på snart 17 år. Jeg har lenge hatt problemer med vekten min og dårlig selvtillit. Jeg har et usenvanlig dårlig kosthold, jeg spiser når jeg er sulten å tenker egentlig ikke over hva jeg spiser. Jeg vet ikke om jeg spiser for mye, noe jeg ikke føler jeg gjør, men jeg har ofte vondt i magen, stresser veldig ofte, plager med rygg og tempramang. Dette sliter veldig mye på meg. Føler jeg aldri klarer å roe meg ned i kroppen selv om jeg egentlig er rolig. Jeg er 1.66 høy og veide rundt 60 for to år siden, for en måned siden veide jeg mellom 60-70, å nå veier jeg 85 :S jeg ser ingen forandring utseende messig, men dette plager meg mye. Jeg føler at jeg har tungt for å puste å at jeg er stor. Vennene mine og foreldrene mine synes at jeg ser normal og slank ut, men jeg ser ikke det. å jeg blir fortvilet over at vekten min går så mye opp, redd for høyere vekt. Vil veldig gjerne gjøre noe med dette, så trenger tips om hvordan jeg kan endre dette og hvorfor det er slik det er? og kanskje et tips om en lett,enkel og sunn kostholds liste? som er normal for meg i min alder. Håper på svar, for å få lette trykket litt. Takk :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330355-vektproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er i en veldig utsatt alder hvor ting kan være vanskelig. Du skriver at du har gått opp fra mellom 60-70 til 85 på en mnd. Det kan vel ikke stemme?

Dersom du vil gjøre noe på egenhånd så finnes noen enkle kjøreregler (men de kan være vanskelige å følge)

Du skal spise ofte. 3 hovedmåltider + 2 mellommåltider er veldig bra.

Du skal tenke grovt og grønt. Kort fortalt så skal du velge grove produkter av brød, pasta, ris osv. Rikelig med grønnsaker og frukt. Kjøtt og fisk bør være rene produkter. Ikke bearbeidede som pølser, kjøttkaker osv.

Og selvsagt skal du holde deg borte fra fete og søte ting. (Godterier, kaker, is, potetgull, chips, frityrstekte ting)

Dette er nok noe de fleste vet, men det er ikke alltid enkelt å følge dette.

Den ene tingen som gjør det enklere er å ikke ha tilgang til slikt. Ikke ta med penger så du kan kjøpe dette da du er ute. Ikke ha det i huset (dersom du bor hjemme så kan du jo spørre om at dette ikke blir kjøpt inn) Ha sunne snacks lett tilgjendelig. (Frukt, grønnsaker med mager dip osv.)

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330355-vektproblemer/#findComment-2765667
Del på andre sider

Jeg synes du skal gå og snakke med enten fastlegen din - eller evt. helsestasjon for ungdom - om dette. Høres ut som om du trenger å både få snakket om ditt forhold til kropp og mat, samt få laget en plan for hvordan unngå at du bare øker og øker i vekt.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330355-vektproblemer/#findComment-2768298
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...