Gå til innhold

Hanne Nabintu Herland, igjen?

Anbefalte innlegg

Gjest blir trist jeg.
Skrevet

Dette har kanskje blitt diskutert før. Hva synes DOL-folket? Jeg må si jeg blir rett og slett fortvilet over debatten hun har satt igang.

For det første, kan noen fortelle meg når og hvordan denne hetsingen av mannen har foregått? Når ble kvinnekampen en kamp mot mannen? Jeg trodde det dreide seg om et standpunkt for kvinnens rettigheter, og jeg ser ikke hvordan det må bety at det er mot mannen. Jeg er født på 80-tallet så det er godt mulig jeg har gått glipp av noe.

Når begynte forresten likestilling å være det samme som at menn og kvinner skal være like? Dette har jeg ikke fått med meg. Jeg trodde det handlet om å ha respekt for hverandre som den man er.

Etter å ha bodd i utlandet i noen år har jeg blitt bevisst på hvor godt det er å være norsk jente. Jeg får bruke hodet og ta den utdanningen jeg vil, og jeg får gjøre det jeg vil på fritiden uten tanke på om det er maskulint eller negativt. Jeg slipper presset med å alltid måtte tenke på hvordan jeg ser ut. Pynter meg gjerne, men når jeg f.eks. trener får jeg tenke på treningseffekt og konsentrere meg om hvordan det kjennes, ikke hvordan jeg ser ut, i motsetning til en del av mine klassevenninner fra utlandet som stod på tredemølla med full sminke og magen bar. Samtidig har jeg ingen store krav om at mannen skal åpne dører og være ekspert på alt mulig. Jeg vil bare ha en mann som har dyp respekt og omtanke for meg, så får han være seg og jeg være meg, og begge ta vare på oss selv så godt som mulig.

Jeg ser uansett ikke helt hvordan det Herland sier kan være særlig aktuelt for min generasjon. Synes jeg ser alt for mye av at jenter/damer på min alder og yngre gjør alt for å tekkes mannen, på bekostning av en idé om likeverd. Sjokkerende mange norske jenter lar seg objektifisere. De trives med det, liker oppmerksomheten de får på sine hjemmesnekrede modellbilder de legger ut på facebook.

Jeg er enig i det hun sier om at vi må vise hverandre mer respekt og nestekjærlighet, men jeg skjønner ikke helt hvordan gammeldagse kjønnsrollemønster skal gjøre noe fra eller til. Noen av mine amerikanske venninner har valgt å leve som Herland skisserer, og mennene deres føler seg sikkert veldig trygge på sin maskulinitet som følge av dette. De har affærer med damer på jobben, de føler seg berettighet til det, nemlig, og har denne kona hjemme som støtter opp om deres selvfølelse på Herlands vis, og gjør livet deres veldig behagelig. Mine gamle klassevenninner lengre syd i Europa er også gifte, og blir slett ikke behandlet særlig bra av mennene sine. Det jules opp og krenkes ut av en annen verden om mannens følelse av kontroll og dominanse trues. Her til lands er det i det minste ikke sosialt akseptert.

Selv har jeg også bodd sammen med en norsk mann som var veldig inne på Herlands tanker, og jeg gjorde alt jeg kunne for å være den perfekte kjæreste. Likevel var det ikke til å komme bort fra at han dypest sett ikke hadde det grann med respekt og omtanke for meg, når alt kom til alt. Han er en av de som sikkert fullroser Herland for hennes "modige utspill" nå, og det gjør meg veldig, veldig trist.

Hvor er forresten alle disse forferdelige damene hun snakker om? Kanskje en annen generasjon? Heller synes jeg å se en tendens nå til at folk ikke er flinke nok til å ta vare på seg selv. Da tenker jeg ikke på utseendemessig forfall, men det at man forventer at partneren skal fylle sine behov heller enn å modnes selv. Det gjelder begge kjønn. At vi skal gå tilbake til 50-tallsløsninger vil bare stå i veien for dette, som jeg ser det.

Nå skal altså norske menn bare bli enda mer umodne og kaste seg på antifeministbølgen, bare så de kan få det så behagelig så mulig med sin umodenhet. Tror det må til at tydelige og respektable menn som har nådd et høyere utviklingsnivå kommer på banen og tar til motmæle, ikke på vegne av damer, men på vegne av likeverd og selvutvikling.

Skrevet

"Nå skal altså norske menn bare bli _enda mer_ umodne"

Takk for den!

Gjest blir trist jeg.
Skrevet

"Nå skal altså norske menn bare bli _enda mer_ umodne"

Takk for den!

Enda mer umodne enn en viss andel menn OG kvinner er i utgangspunktet, ja.

Er du en av de litt mer velutviklede, vær så snill å vurdere å ta til motmæle mot alle de som mener norske kvinner er så forferdelige. Det trengs sårt... (Hjelper vel lite om det kommer fra en kvinne)

http://www.dagbladet.no/2009/06/13/nyheter/feminisme/sex/6705043/

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Den dama er vel ikke noe å ta så veldig alvolig? Klarer ikke å hisse meg opp over dette. Bare vrøvl fra ende til annen. Skryte av de hardtarbeidenede mennene våre? *LOL*

Vi kvinner arbeider vi også da, men vi skal møte mennene våre i døra med et godt måltid.*Flirer*

Mye silikon leppene der forresten ;o)

Gjest blir trist jeg.
Skrevet

Den dama er vel ikke noe å ta så veldig alvolig? Klarer ikke å hisse meg opp over dette. Bare vrøvl fra ende til annen. Skryte av de hardtarbeidenede mennene våre? *LOL*

Vi kvinner arbeider vi også da, men vi skal møte mennene våre i døra med et godt måltid.*Flirer*

Mye silikon leppene der forresten ;o)

Jeg hisser meg ikke opp, blir bare så fortvilet. Ser hvordan hun hylles av mange menn og blit redd det skal spre seg som ill i tørt gress. Holdningen ligger vel likevel latent hos en del menn, men nå skal det jammen meg frontes av selveste drømmedama deres. Tenk på mengden av lettpåvirkelige guttunger som sitter der med dameproblemer og svakt selvbilde, nå har de plutselig løsningen på hva som er galt i samfunnet.

Nei, det skulle ha kommet sterke menn på banen og vise at det faktisk går an å leve meget godt i et parforhold med personlig frihet og sunne holdninger, samt satt en tydelig standard for hvilket utviklingsnivå både menn og kvinner bør sikte seg inn på.

Gjest ajaja
Skrevet

Jeg ønsker debatten velkommen og synes faktisk hun har mange gode poenger.

Og disse forferdelige damene hun snakker om, vel jeg kan godt innrømme at jeg er en av dem til tider ;)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg hisser meg ikke opp, blir bare så fortvilet. Ser hvordan hun hylles av mange menn og blit redd det skal spre seg som ill i tørt gress. Holdningen ligger vel likevel latent hos en del menn, men nå skal det jammen meg frontes av selveste drømmedama deres. Tenk på mengden av lettpåvirkelige guttunger som sitter der med dameproblemer og svakt selvbilde, nå har de plutselig løsningen på hva som er galt i samfunnet.

Nei, det skulle ha kommet sterke menn på banen og vise at det faktisk går an å leve meget godt i et parforhold med personlig frihet og sunne holdninger, samt satt en tydelig standard for hvilket utviklingsnivå både menn og kvinner bør sikte seg inn på.

Det er da menn som tar til motmæle også. (Nå tenker jeg på Twitter.)

Ellers så tenker jeg at det er veldig greit med de mennene som støtter henne. Da skjønner vi hva de står for, og det er lett å holde seg unna. Jeg syns bare synd på de kvinnene de impoterer.

mariaflyfly
Skrevet

Jeg klarer ikke hisse meg opp over dama, det er jo umulig å ta henne på alvor.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes det er litt skremmende at Herland får såpass mye plass i det offentlige rom som hun får. Jeg ler litt av henne og klarer ikke ta det hun sier helt alvorlig, og tør bare håpe at få andre gjør det heller.

''Når begynte forresten likestilling å være det samme som at menn og kvinner skal være like? Dette har jeg ikke fått med meg. Jeg trodde det handlet om å ha respekt for hverandre som den man er. ''

Jeg mener likestilling bør handle om noe mer enn det. Den mest undertrykkende muslimske mann (eller annen mann, selvfølgelig) vil sikkert si han respekterer sin kone meget høyt for den hun er. Og jeg tror faktisk de mener det - det blir med andre ord ulike definisjoner av respekt. Denne mannen vil respektere sin kone høyt så lenge hun fyller den rolle han mener passer for en kvinne.

Skrevet

Her er noen av hennes sitater, som jeg ville reagert på, hadde jeg ikke funnet hele hennes argumentasjonsrekke basert på et feilaktig virkelighetsbilde.

''- Vi har noe å lære av utenlandske kvinners behandling av sine menn. De har en litt mykere, litt mindre kraftfull håndtering mot sine menn. De møter dem i døra med et godt måltid de ser ikke det nedverdigende i å lage mat til mannen sin. For dette blir man nærmest sett ned på i Norge.''

1) Å møte mannen min i døra med et godt måltid - er ikke praktisk mulig for oss, da vi kommer hjem samtidig. Riktignok kan jeg lage kjappe måltider, men SÅ kjapp er jeg ikke....

2) jeg kjenner ingen som synes det er nedverdigende å lage mat til mannen sin (og seg selv og resten av familien). Merkelig, merkelig påstand. Og jeg kan ikke tenke meg at mannen min synes det er nedverdigende å lage mat til meg (og seg og resten av familien).

''Mange av oss liker å betjene mannen vår! Norske kvinner er blant annet for lite flinke til å skryte av de hardtarbeidende mennene sine. ''

"Betjene mannen vår" - Hallo? Hva i all verden ligger i dette begrepet? Stå på pinne for? Pusle for?

"Skryte av de hartarbeidende mennene sine" - jeg skryter av mannen min, når det passer seg. Han er flink til masse, både på jobben og hjemme. Og heldigvis synes han det samme om meg. Jeg tror ikke menn er mer hardtarbeidende enn kvinner!

Gjest Elextra
Skrevet

Her er noen av hennes sitater, som jeg ville reagert på, hadde jeg ikke funnet hele hennes argumentasjonsrekke basert på et feilaktig virkelighetsbilde.

''- Vi har noe å lære av utenlandske kvinners behandling av sine menn. De har en litt mykere, litt mindre kraftfull håndtering mot sine menn. De møter dem i døra med et godt måltid de ser ikke det nedverdigende i å lage mat til mannen sin. For dette blir man nærmest sett ned på i Norge.''

1) Å møte mannen min i døra med et godt måltid - er ikke praktisk mulig for oss, da vi kommer hjem samtidig. Riktignok kan jeg lage kjappe måltider, men SÅ kjapp er jeg ikke....

2) jeg kjenner ingen som synes det er nedverdigende å lage mat til mannen sin (og seg selv og resten av familien). Merkelig, merkelig påstand. Og jeg kan ikke tenke meg at mannen min synes det er nedverdigende å lage mat til meg (og seg og resten av familien).

''Mange av oss liker å betjene mannen vår! Norske kvinner er blant annet for lite flinke til å skryte av de hardtarbeidende mennene sine. ''

"Betjene mannen vår" - Hallo? Hva i all verden ligger i dette begrepet? Stå på pinne for? Pusle for?

"Skryte av de hartarbeidende mennene sine" - jeg skryter av mannen min, når det passer seg. Han er flink til masse, både på jobben og hjemme. Og heldigvis synes han det samme om meg. Jeg tror ikke menn er mer hardtarbeidende enn kvinner!

''"Skryte av de hartarbeidende mennene sine"''

Helg enig. En kan undre seg hvilken verden hun lever i. Norske kvinner jobber ofte minst like hardt som mennene sine også utenfor hjemmt. Hvorfor skal respekten først og fremst peke mot mannen når det gjelder jobb?

mil1365380270
Skrevet

Man kan bli oppgitt av hva enkelte velger å lire av seg for å få litt oppmerksomhet, men det er egentlig bare å gi blaffen i sånne utsagn. Hvis man ikke bruker dagen i daybeden i påvente av at sugar daddy skal komme hjem, er utsagnene så virkelighetsfjerne at det mister mening for de fleste.

Gjest blir trist jeg
Skrevet

Jeg synes det er litt skremmende at Herland får såpass mye plass i det offentlige rom som hun får. Jeg ler litt av henne og klarer ikke ta det hun sier helt alvorlig, og tør bare håpe at få andre gjør det heller.

''Når begynte forresten likestilling å være det samme som at menn og kvinner skal være like? Dette har jeg ikke fått med meg. Jeg trodde det handlet om å ha respekt for hverandre som den man er. ''

Jeg mener likestilling bør handle om noe mer enn det. Den mest undertrykkende muslimske mann (eller annen mann, selvfølgelig) vil sikkert si han respekterer sin kone meget høyt for den hun er. Og jeg tror faktisk de mener det - det blir med andre ord ulike definisjoner av respekt. Denne mannen vil respektere sin kone høyt så lenge hun fyller den rolle han mener passer for en kvinne.

Det er det jeg mener. Å bli respektert for den man er, ikke for den man bør være definert av kjønnsroller.

Gjest blir trist jeg
Skrevet

Jeg klarer ikke hisse meg opp over dama, det er jo umulig å ta henne på alvor.

En skal ikke undervurdere tanketomme folk som får for mye plass i media. De kan nemlig påvirke mange andre tanketomme folk som egentlig burde ha trengt noe helt annet.

Synes det skorter på sunne, tydelige forbilder på dette området.

Gjest blir trist jeg.
Skrevet

Det er da menn som tar til motmæle også. (Nå tenker jeg på Twitter.)

Ellers så tenker jeg at det er veldig greit med de mennene som støtter henne. Da skjønner vi hva de står for, og det er lett å holde seg unna. Jeg syns bare synd på de kvinnene de impoterer.

Det har jeg ikke fått med meg, ser bare hvordan hun hylles av mange menn. Må vel begynne å twitte.

Gjest blir trist jeg.
Skrevet

Man kan bli oppgitt av hva enkelte velger å lire av seg for å få litt oppmerksomhet, men det er egentlig bare å gi blaffen i sånne utsagn. Hvis man ikke bruker dagen i daybeden i påvente av at sugar daddy skal komme hjem, er utsagnene så virkelighetsfjerne at det mister mening for de fleste.

For de fleste kvinner, ja.

Men hva med mange menn som er litt leie av livet og trenger noe å skylde på?

Gjest blir trist jeg.
Skrevet

Ja, for eksempel!

Synes også det er så skremmende at hun har fått for seg at norske kvinner generelt er slik og sånn. Er hun i det hele tatt klar over hvor mange som lever med en dominerende mann, og vet hun hvordan det føles? Da hjelper det ikke uansett hvor mye man dyrker han eller hvor myk og feminin man prøver å være.

Hun mener også at det at kvinner lever livet på den måten de gjør betyr at de prøver å være mest mulig like menn. Det er så fjernt fra hele måten jeg er bygd opp på at jeg forstår ikke den tankegangen. Jeg tar høyere utdanning fordi jeg har kunnskapshunger, og det hadde jeg sikkert hatt uansett om jeg tilfeldigvis ble født som mann eller dame.

Hadde damene i Afrika i det hele tatt hatt andre muligheter enn å føye seg inn i kjønnsrollemønster, kan det da godt hende de hadde gjort noe annet også.

Og menn, de bør vel kunne modnes dithen at de ikke er avhengige av kjønnsroller for å ha det bra med seg selv.

Nei, hun er nok ikke mer enn en attention whore, men man må ikkr undervurdere innflytelsesevnen.

Gjest blir trist jeg.
Skrevet

''"Skryte av de hartarbeidende mennene sine"''

Helg enig. En kan undre seg hvilken verden hun lever i. Norske kvinner jobber ofte minst like hardt som mennene sine også utenfor hjemmt. Hvorfor skal respekten først og fremst peke mot mannen når det gjelder jobb?

Poenget hennes er at slik bør det ikke være. Hun mener kvinner er skapt slik at man skal være hjemme med barn, og at man prøver å være lik mennene om man vil ha utdanning og utrette noe, det er visstnok naturstridig på en måt.

Det skulle da gjøre meg, og mange andre med, til mann i kvinnekropp. Hjelpes, hva skal da gjøres? Det er jo slik jeg er. Kan ikke endre det uten at det blir påtatt og falskt. Ser heller ingen logisk grunn til at kjønnsroller skal være viktigere enn enkeltindividets modning.

Gjest blir trist jeg
Skrevet

Jeg ønsker debatten velkommen og synes faktisk hun har mange gode poenger.

Og disse forferdelige damene hun snakker om, vel jeg kan godt innrømme at jeg er en av dem til tider ;)

Jeg, som tidligere mishandlet og det stikk motsatte av en dominerende og kravstor dame, føler meg ikke spesielt truffet av det hun sier, annet enn det med at mine behov og mål for fremtiden tydeligvis er helt unaturlige.

Gjest bikku
Skrevet

Det lille jeg har lest om henne faller på sin egen urimelighet. Jeg tror hun er et blaff som snart har fått sin oppmerksomhet, og så lever vi videre som før. Derfor gidder jeg ikke bruke energi på henne. Bruker det heller på mannen min ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...