Gå til innhold

Utregning av feriepenger.

Anbefalte innlegg

Gjest miljøarbeider
Skrevet

Jeg HAR googlet og funnet masse artikler men skjønner det ikke likevel og spør derfor her.

Jeg er lønnet som miljøarbeider i skoleverket og har en årsinntekt på ca 250.000. Jeg begynte i høst og har derfor ikke opparbeidet meg rett til fulle ferie med lønn. Jeg tjente ca 63.000 brutto i fjor. Men likevel fikk jeg bare 2.600 i feriepenger. Jeg regnet med ca 6.000 og ble derfor veldig skuffet. Kan dette være riktig?? Noen som har peiling? (eller som bare skjønner det de finner på google) :)

candyqueen_83
Skrevet

Jeg fikk 12 % av feriepengegrunnlaget. Det er vel det man tjente i fjor, minus feriepenger? Eller?

Persille1365381127
Skrevet

Feriepengegrunnlaget for i år er det du tjenet i fjor - minus det du fikk i feriepenger i fjor.

Dvs at feriepengegrunnlaget ditt i fjor var ca 26.000 kroner.

Om du året før tjente ca 400.000 - så kan det stemme. Om du har tjent ca det samme hvert år er det noe feil...

Skrevet

Er du kanskje blitt trukket i lønn for den ferien du har opparbeidet deg?

Du får jo ikke både lønn i ferien, og feriepenger. De som har vært ansatt et helt år, og har fulle feriepenger, blir som regel trukket 1 og 4/26 månedslønn i feriepengeutbetalingen ved fem ukers ferie.

Skrevet

Feriepengene er 10,2 eller 12% av feriepengegrunnlaget for 2008. (Lønn - utbetalte feriepenger for 2008)

I tillegg er det vanlig at du blir trukket for den ferien du skal ha i 2009. Enten 4 uker og 1 dag eller 5 uker.

Kan det være trekket av feriedager som spiller inn her? Dersom du blir trukket for 5 uker som du skal ha ferie, så er dette mer enn en mnd. lønn. (Dvs. at du får negativ lønn i juni)

Gjest majas mamma
Skrevet

Skjønner ikke så mye av disse utregningene, jeg heller. Jeg fikk 7000 mindre enn forventet........Skjønner ikke noe. Men husker det var noe rart i fjor også. Men jeg vet iallefall at hvis feripengene er mindre enn en vanlig månedslønn, kan du si fra deg feriepengene og få vanlig månedslønn i stedet. Det fikk jeg første året jeg jobbet og bare fikk ca halvparten av en årslønn i feriepnger.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Spør lønningskontoret hva de har gjort. Jeg fikk for lite i går og klaget. De hadde gjort feil og jeg fikk over 11.000 mer på konto i dag.

Gjest miljøarbeider
Skrevet

Spør lønningskontoret hva de har gjort. Jeg fikk for lite i går og klaget. De hadde gjort feil og jeg fikk over 11.000 mer på konto i dag.

Spurte i dag hu som har med det. Det var visst riktig :( Og jeg skjønte bare delvis forklaringen, men skjønte såpass at alt var som det skulle. Dobbel :( :(

Gjest miljøarbeider
Skrevet

Skjønner ikke så mye av disse utregningene, jeg heller. Jeg fikk 7000 mindre enn forventet........Skjønner ikke noe. Men husker det var noe rart i fjor også. Men jeg vet iallefall at hvis feripengene er mindre enn en vanlig månedslønn, kan du si fra deg feriepengene og få vanlig månedslønn i stedet. Det fikk jeg første året jeg jobbet og bare fikk ca halvparten av en årslønn i feriepnger.

Takk for svar.

''Men jeg vet iallefall at hvis feripengene er mindre enn en vanlig månedslønn, kan du si fra deg feriepengene og få vanlig månedslønn i stedet.''

Mener du da at jeg fortsatt kan få 5 ukers ferie i år og vanlig lønn, når jeg kun har arbeidet der i ca 3 mndr? (i fjor that is) Det høres for godt ut til å være sant?

''Det fikk jeg første året jeg jobbet og bare fikk ca halvparten av en årslønn i feriepnger.''

Den der skjønner jeg i hvertfall ikke!

Gjest miljøarbeider
Skrevet

Feriepengene er 10,2 eller 12% av feriepengegrunnlaget for 2008. (Lønn - utbetalte feriepenger for 2008)

I tillegg er det vanlig at du blir trukket for den ferien du skal ha i 2009. Enten 4 uker og 1 dag eller 5 uker.

Kan det være trekket av feriedager som spiller inn her? Dersom du blir trukket for 5 uker som du skal ha ferie, så er dette mer enn en mnd. lønn. (Dvs. at du får negativ lønn i juni)

Du er nok inne på noe her. Jeg skulle hatt vel 6000 i feriepenger, men fordi jeg skal ha fem ukers ferie trekker de noe av disse pengene for å "betale" de 4-5 dagene man har "ekstra" ferie. Om jeg fikk 6000 denne måneden måtte de trukket de 3tusen (og noe) av lønnen neste måned... (eller noe sånt) :)

Takk for svar

Gjest miljøarbeider
Skrevet

Er du kanskje blitt trukket i lønn for den ferien du har opparbeidet deg?

Du får jo ikke både lønn i ferien, og feriepenger. De som har vært ansatt et helt år, og har fulle feriepenger, blir som regel trukket 1 og 4/26 månedslønn i feriepengeutbetalingen ved fem ukers ferie.

Neida, jeg vet at jeg ikke får både lønn OG feriepenger. Men jeg trodde jeg fikk beholde feriepengene mine fra i fjor (vel 6.000) men så enkelt er det vist ikke når jeg ikke har opparbeidet meg rett til ferie. Med andre ord: Jeg FÅR ferie, men får bare ca 2.600 utbetalt den måneden. Med andre ord: ferie uten lønn, så å si! :(

(men rett skal være rett: man får sjelden i pose og sekk) *s*

Gjest miljøarbeider
Skrevet

Feriepengegrunnlaget for i år er det du tjenet i fjor - minus det du fikk i feriepenger i fjor.

Dvs at feriepengegrunnlaget ditt i fjor var ca 26.000 kroner.

Om du året før tjente ca 400.000 - så kan det stemme. Om du har tjent ca det samme hvert år er det noe feil...

''Feriepengegrunnlaget for i år er det du tjenet i fjor - minus det du fikk i feriepenger i fjor.''

Jeg fikk ikke feriepenger i fjor. (Jeg var student) Men jeg tjente ca 63.000 kroner

''Dvs at feriepengegrunnlaget ditt i fjor var ca 26.000 kroner.''

ergo var feriepengegrunnlaget i fjor 63.000

''Om du året før tjente ca 400.000 - så kan det stemme. Om du har tjent ca det samme hvert år er det noe feil...''

Året før tjente jeg kroner 0. Var fulltidsstudent. Hadde overgangsstønad, men det teller ikke som inntekt.

Gjest miljøarbeider
Skrevet

Jeg fikk 12 % av feriepengegrunnlaget. Det er vel det man tjente i fjor, minus feriepenger? Eller?

Dette stemmer på en prikk om man jobbet hele fjoråret. (Hvis jeg har skjønt det riktig) :)

Gjest miljøarbeider
Skrevet

Jeg regnet ut at mine feriepenger var nøyaktig 10,2 prosent av det jeg tjente i fjor uten ferielønn. Altså feriepengegrunnlaget.

Men vanligvis er det riktig det de betaler deg.

Her er en artikkel, som også har en kalkulator for at du skal kunne regne det ut.

http://www.dinside.no/104649/se-hva-du-faar-i-feriepenger

Du hadde helt rett, alt var riktig. De trekker meg for de fire dagene jeg har "ekstra" ferie, dvs at det trekkes av de vel 6000 kronene jeg egentlig hadde i feripenger.

Blir uansett en meeeeeeeget skral måned... :(

Takk for link :)

Skrevet

Du er nok inne på noe her. Jeg skulle hatt vel 6000 i feriepenger, men fordi jeg skal ha fem ukers ferie trekker de noe av disse pengene for å "betale" de 4-5 dagene man har "ekstra" ferie. Om jeg fikk 6000 denne måneden måtte de trukket de 3tusen (og noe) av lønnen neste måned... (eller noe sånt) :)

Takk for svar

Sjekk lønnsslippen. Det står nok der:-) Og dersom du ikke forstår det, så spør du. Lønningskontoret gjør feil de også!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...