Gå til innhold

1 trinn vgs. Noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest Veldig stolt mamma
Skrevet

Spennende tider, min eldste begynner i 1 trinn på vg. skole nå til høsten.

Dere som har vært gjennom dette, kan dere linke meg til de ranslene som "duger" på vgs?

Når det gjelder stipend. Hvor langt unna foreldrene kan barna bo?

Jeg har et småbruk en 500 meter fra der vi bor, kan ungdommen flytte dit og få støtte? Hvordan er reglene?

Gjest www.lanekassa.no
Skrevet

Om lån og stipend se www.lanekassa.no.

Poenget med stipend er vel at de som må bo borte fra foreldrene skal få tilskudd for å kunne gjennomføre skolen. At dere oppgir en adresse 500 meter unna barndomshjemmet for å få ut pengene, er nok ikke etter intensjonen.

Gjest Veldig stolt mamma
Skrevet

Om lån og stipend se www.lanekassa.no.

Poenget med stipend er vel at de som må bo borte fra foreldrene skal få tilskudd for å kunne gjennomføre skolen. At dere oppgir en adresse 500 meter unna barndomshjemmet for å få ut pengene, er nok ikke etter intensjonen.

Vel, nå er det vel ikke meningen at vi skal oppgi noen adresse for å motta penger.

Vi har nå dette småbruket og ungdommen begynner jo å bli voksen, er jo en flott start for en ungdom det å stå på egne ben på et slikt sted hvor h*n må klippe gress, holde orden, får privatliv og alikavel være såpass nære oss voksne hvis det skulle være noe.

Gjest enslig mor som har fått tre gjennom vgs, uten å nutnytte systemet
Skrevet

Ransler er jeg ikke så inne i, men stipend vet jeg litt om. Det er et visst antall kilometer som må være avstanden mellom hjemmebosted og evt "hybel". 500 meter duger ikke . Videre er det et krav til avstand mellom hjem / skole og kollektiv tilbud, for at flytting skal bli godkjent av Lånekassa. Dessuten vil jeg bare si at å melde proforma flytting bare for å få stipend er utnytting og svindel av systemet, og ødelegger for de som virkelig trrenger det.

Gjest Veldig stolt mamma
Skrevet

Ransler er jeg ikke så inne i, men stipend vet jeg litt om. Det er et visst antall kilometer som må være avstanden mellom hjemmebosted og evt "hybel". 500 meter duger ikke . Videre er det et krav til avstand mellom hjem / skole og kollektiv tilbud, for at flytting skal bli godkjent av Lånekassa. Dessuten vil jeg bare si at å melde proforma flytting bare for å få stipend er utnytting og svindel av systemet, og ødelegger for de som virkelig trrenger det.

''Dessuten vil jeg bare si at å melde proforma flytting bare for å få stipend er utnytting og svindel av systemet, og ødelegger for de som virkelig trrenger det.''

Og hvor var det så i innlegget mitt at du leste dette???

Vi har et småbruk og det er vel en flott start for en ungdom det å bo alene på et sted med ansvar for å klippe gress og holde orden, få privatliv men alikavel hvor vi voksne kan stille opp hvis det skulle være noe.

Må ikke være så kjappt ute med å dømme!

Gjest – enslig mor som har fått tre gjennom vgs, uten å nutnytte systemet
Skrevet

Vel, nå er det vel ikke meningen at vi skal oppgi noen adresse for å motta penger.

Vi har nå dette småbruket og ungdommen begynner jo å bli voksen, er jo en flott start for en ungdom det å stå på egne ben på et slikt sted hvor h*n må klippe gress, holde orden, får privatliv og alikavel være såpass nære oss voksne hvis det skulle være noe.

Oppfattet ikke at han faktisk skulle flytte dit. Sende en 16-åring ut av huset, hmmmm, ja, ja, dere om det. Men det holder fremdeles ikke at han flytter 500 meter hjemmefra. Og tror du virkelig at dere ikke må oppgi nåværende bostedsardesse, og "hybeladresse?

Skrevet

''Dessuten vil jeg bare si at å melde proforma flytting bare for å få stipend er utnytting og svindel av systemet, og ødelegger for de som virkelig trrenger det.''

Vi har et småbruk og det er vel en flott start for en ungdom det å bo alene på et sted med ansvar for å klippe gress og holde orden, få privatliv men alikavel hvor vi voksne kan stille opp hvis det skulle være noe.

Du ordla deg som om et var proforma flytting det gjaldt, så jeg skjønner godt svaret du fikk. Om det bare var du som uttalte deg klønete eller mangelfullt syns jeg ikke det er noen grunn til at du skal arrestere de som svarer.

Om det er forhold hjemme som gjør at ungdommen ikke kan bo sammen med dere (uro, alkohol- eller narkotikamisbruk hos omsorgspersoner, andre dårlige forhold mellom ungdom og foreldre, ekstremt trangt om plassen osv), så kan det gi grunnlag for bostipend. Ellers skal det være minimum 3 timer reisetid tur-retur eller 40 km mellom skole og hjem for å få bostipend. Uansett må disse forholdene dokumenteres av den skole ungdommen skal gå på.

Skrevet

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/vg/Dette-kan-du-fa/Bostipend/

Gjest Veldig stolt mamma
Skrevet

Du ordla deg som om et var proforma flytting det gjaldt, så jeg skjønner godt svaret du fikk. Om det bare var du som uttalte deg klønete eller mangelfullt syns jeg ikke det er noen grunn til at du skal arrestere de som svarer.

Om det er forhold hjemme som gjør at ungdommen ikke kan bo sammen med dere (uro, alkohol- eller narkotikamisbruk hos omsorgspersoner, andre dårlige forhold mellom ungdom og foreldre, ekstremt trangt om plassen osv), så kan det gi grunnlag for bostipend. Ellers skal det være minimum 3 timer reisetid tur-retur eller 40 km mellom skole og hjem for å få bostipend. Uansett må disse forholdene dokumenteres av den skole ungdommen skal gå på.

''Når det gjelder stipend. Hvor langt unna foreldrene kan barna bo?

Jeg har et småbruk en 500 meter fra der vi bor, kan ungdommen flytte dit og få støtte? Hvordan er reglene?''

Hvor hen her er det du og andre kan lese at dette er proforma?

Derfor jeg blir irritert er jo for at folk tenker det verste med en gang. Dette er ikke noe proforma, ei heller utflytting pga rus eller andre problemer. Vi har boliger nok og unner ungdommen friheten h*n kan få med egen bolig når vi alikavel er så nære som vi er.

Er det så vanskelig å bare lese dette så "uskyldig" og greit som det faktisk er?

Gjest Veldig stolt mamma
Skrevet

Oppfattet ikke at han faktisk skulle flytte dit. Sende en 16-åring ut av huset, hmmmm, ja, ja, dere om det. Men det holder fremdeles ikke at han flytter 500 meter hjemmefra. Og tror du virkelig at dere ikke må oppgi nåværende bostedsardesse, og "hybeladresse?

''Og tror du virkelig at dere ikke må oppgi nåværende bostedsardesse, og "hybeladresse?''

*ler* Gjennomgående negativ du altså. Og hvor er det du leser proforma og ikke oppgi adresse og alt det andre negative du måtte finne i inlegget mitt?

Vi har bolig så ungdommen kan flytte dit hvis h*n vil, god start for en særdeles voksen ungdom. Så enkelt og så "uskyldig"

Du må virkelig slutte å se spøkelser på høylys dag.

Ikke før de dukker opp i allefall ;)

Skrevet

''Og tror du virkelig at dere ikke må oppgi nåværende bostedsardesse, og "hybeladresse?''

*ler* Gjennomgående negativ du altså. Og hvor er det du leser proforma og ikke oppgi adresse og alt det andre negative du måtte finne i inlegget mitt?

Vi har bolig så ungdommen kan flytte dit hvis h*n vil, god start for en særdeles voksen ungdom. Så enkelt og så "uskyldig"

Nå er vel borteboerstipend en ordning for de som faktisk MÅ flytte hjemmefra for å få gjennomført videregående utdannelse. At det passer dere og ungdommen at han skal flytte litt hjemmefra til et av de andre husene deres uten at det direkte er behov for det syns jeg det er glimrende at dere må bekoste selv.

Samfunnet vårt har nok oppgaver å ta seg av om ikke friske, unge mennesker skal få penger uten noe reelt behov. Du får gi han barnetrygda så har han noen kroner å starte med ;-)

Skrevet

Hvis du hadde giddet å lese innlegget mitt sier jeg faktisk at jeg ikke hadde oppfattet at du virkelig ville la din 16-åring flytt ut alene. Og det med å ikke oppgi adresse er jo faktisk dine egne ord!

"Vel, nå er det vel ikke meningen at vi skal oppgi noen adresse for å motta penger"

Eller??

Bare le du, for jeg ler enda høyere. For her er det virkelig snakk om å treffe spikeren på hodet, og treffe noen ømme tær. Ha, ha

Gjest firepile
Skrevet

''Når det gjelder stipend. Hvor langt unna foreldrene kan barna bo?

Jeg har et småbruk en 500 meter fra der vi bor, kan ungdommen flytte dit og få støtte? Hvordan er reglene?''

Hvor hen her er det du og andre kan lese at dette er proforma?

Derfor jeg blir irritert er jo for at folk tenker det verste med en gang. Dette er ikke noe proforma, ei heller utflytting pga rus eller andre problemer. Vi har boliger nok og unner ungdommen friheten h*n kan få med egen bolig når vi alikavel er så nære som vi er.

Er det så vanskelig å bare lese dette så "uskyldig" og greit som det faktisk er?

>Vi har boliger nok og unner ungdommen friheten h*n kan få med egen bolig når vi alikavel er så nære som vi er.

Sikker fint det, men det gir vel ingen grunn til å snylte på staten?

Skrevet

Dette havnet på gsl plass.

Hvis du hadde giddet å lese innlegget mitt sier jeg faktisk at jeg ikke hadde oppfattet at du virkelig ville la din 16-åring flytt ut alene. Og det med å ikke oppgi adresse er jo faktisk dine egne ord!

"Vel, nå er det vel ikke meningen at vi skal oppgi noen adresse for å motta penger"

Eller??

Bare le du, for jeg ler enda høyere. For her er det virkelig snakk om å treffe spikeren på hodet, og treffe noen ømme tær. Ha, ha

Gjest Meget stolt mamma
Skrevet

>Vi har boliger nok og unner ungdommen friheten h*n kan få med egen bolig når vi alikavel er så nære som vi er.

Sikker fint det, men det gir vel ingen grunn til å snylte på staten?

''Sikker fint det, men det gir vel ingen grunn til å snylte på staten''

Snylte? Jeg spurte helt enkelt om hva som var reglene.

Herre min, tonnevis av missunnelige folk her inne. Men det vet jeg jo fra før egentlig :)

hidi, the scorpion
Skrevet

''Vi har bolig så ungdommen kan flytte dit hvis h*n vil, god start for en særdeles voksen ungdom. Så enkelt og så "uskyldig"''

Så hvorfor ikke la h*n bo der gratis?

Gjest Veldig stolt mamma
Skrevet

Dette havnet på gsl plass.

Eller??

Jeg skrev det feil.

Det er ikke meningen at vi ikke skal oppgi noen adresse for så å få penger. Eller, det er ikke meningen at vi skal oppgi usann info for å få penger, eller unngå å oppgi info for å få penger.

Jeg leser innleggene dine. Og det jeg kan lese mellom linjene her er misunnelse :)

Gjest Veldig stolt mamma
Skrevet

''Vi har bolig så ungdommen kan flytte dit hvis h*n vil, god start for en særdeles voksen ungdom. Så enkelt og så "uskyldig"''

Så hvorfor ikke la h*n bo der gratis?

Jeg spurte hva reglene var. Er det så veldig vanskelig å akseptere og forstå?

Vi tar den avgjørelsen (om å la ungdommen bo der) uavhengig om h*n får støtte til det eller ei. Selvsakt.

Men jeg LURTE PÅ reglene.

Himmel, typisk godt kjent DOLkaos :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg spurte hva reglene var. Er det så veldig vanskelig å akseptere og forstå?

Vi tar den avgjørelsen (om å la ungdommen bo der) uavhengig om h*n får støtte til det eller ei. Selvsakt.

Men jeg LURTE PÅ reglene.

Himmel, typisk godt kjent DOLkaos :)

Jeg bare spurte.....

Så lenge man ærlig oppgir alle fakta, så ser ikke jeg noen grunn til at dere gjør noe galt. Reglene kjenner jeg faktisk ikke, men vet at hjemmeboende (i egen hybelleilighet vom) ikke får støtte.

Gjest Veldig stolt mamma
Skrevet

Jeg bare spurte.....

Så lenge man ærlig oppgir alle fakta, så ser ikke jeg noen grunn til at dere gjør noe galt. Reglene kjenner jeg faktisk ikke, men vet at hjemmeboende (i egen hybelleilighet vom) ikke får støtte.

Takk for svaret ditt, som er det enste kontrollerte og rolige til nå :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...