Gå til innhold

ny behandling av forkammerflimmer?


haraldsn

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt paroxysmal atrial flimmer i 4 - 5 år. Det er ikke funnet noen årsak til flimmeret (har antakelig lone atrial fibrillation). Behandlingen til nå har vært elektrokonvertering, medisin (nå bruker jeg daglig tambocor 300 mg, tenomin 100 mg og albyleE 75 mg). Jeg har også i ett år hatt innlagt pacemaker (Medtronic Kappa TM DR701DDR). I den siste tiden har jeg likevel hatt 3 - 5 anfall i uka pluss hyppige overhopp ( 10 - 15 i minuttet) over timer. Jeg er svært plaget og hemmet av hjertearytmiene.

På internett blir behandling av flimmer trukket fram som et eksempel på et området det har skjedd og skjer stor framgang. Eksempler på dette er nye apparater som behandler flimmer (som Metronic Jewel AF, Medtronic Vitatron Preventer AF, St. Jude Frontier 3x2 device). Annet eksempel er ablasjons av fokus og lineær ablasjon. Nye apparater kan finne fokus for flimmer (eks. MBC, St. Jude Fast-Cath Duo, EMPD Focal Recorder Catheter) og nye instrumenter kan utføre lineær ablasjon sikrere og bedre (eks Cardima Revelation T-Flex deflectable linear ablation microcatheters). Andre behandlinger er dual site atrial pacing og atrial defibrillator. Mange av disse behandlingene er allerede tilgjengelige i Europa.

Det skjer så mye på dette området at det kan være vanskelig å følge med. Spørsmålet er når ny behandling kan være tilgjengelig i Norge og hvilke type behanldlig dette kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Haraldsn.

Det faktum at du har fått en tokammerpacemaker gir sterk mistanke om at du ikke har hatt "lone fibrillation", men at det kan har foreligget et intrakardialt blokk (elektrisk hjerteblokk) som årsak til din intermitterende flimmer. Relasjonen mellom slik flimmer og blokk er veldokumentert og sannsynligvis langt hyppigere enn vi hittil har antatt.

Din medikasjon er rel. massiv, og 300 mg Tambocor er hos noen høy, hos andre adekvat dosering, men her er det store individuelle forskjeller. Jeg går ut fra at du går til regelmessige kontroller, og at din rytme er registrert både på vanlig EKG og ved døgnmonitorering på bånd.

Din pacemaker har bl.a. mulighet for å forandre pacing-modus hvis ditt hjerte går fra normal (sinus-) rytme til flimmer, og evt. tilbake. Jeg går ut fra at denne egenskapen er aktivert. Med din medisinering vil programmeringen av din pacemaker være viktig med henblikk på å være individualisert for din spesielle rytmetendens.

I det lengste forsøker vi å redusere plagene ved flimmer ved hjelp av medikamenter. For tiden er det bare to stoff som har dokumentert forebyggende effekt ( flekainid (Tambocor) og amiodaron (Cordarone)) på flimmer.

De siste årene er det gjort forsøk med atriale defibrillatorer ( sjokk/defibrillering inne i selve forkammeret), og enkelte pasienter har hatt effekt av disse. Erfaringen med slike defibrillatorer er foreløpig meget beskjeden, og metoden må foreløpig ansees som eksperimentell.

Pacing i begge kamre ( dual site/atrial pacing) virket teoretisk lovende, men erfaringen har ikke vist signifikant reduksjon av antall flimmeranfall.

Ablasjon er en annen sak. Den medfører at man ( ved forskjellige teknikker) "svir" av den elektriske forbindelsen (His`bunt) mellom for-og hjertekamre. Pasienten vil da bli avhengig av en pacmaker, og da helst et tokammer-system, som vil sørge for synkronisitet mellom for-og hjertekamre så lenge normalrytmen eksisterer.

De andre, forskjellige utstyrsenhetene du nevner, representerer utstyr for ablasjon, som alle i slutteffekt har det jeg har nevnt ovenfor.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...