Gå til innhold

Sves i serie/ekstraslag


Lukas20

Anbefalte innlegg

Hei. Er en 20 år gammel gutt som siden 12-13 års alderen har slitt med ekstraslag i serie under trening. Første møte med dette var da jeg spilte fotball i 12-13 års alderen. Hadde akkurat spurtet og hadde høy puls, plutselig kjenner jeg ett kraftig ekstraslag, så kommer det igjen, igjen og igjen. Har ekstraslag i hvert eneste/annenhvert hjerteslag i ca 2 minutter og jeg tror jeg skal død. tipper pulsen var på rundt 250-300, men er ikke helt sikker. La meg bare ned på bakken også plutselig gikk det over.
 

Etter det ble jeg kraftig utredet. Fikk tatt ultralyd av hjerte, arbeids ekg og ekg over 1 døgn. Hjertelegen sa hjerte mitt var helt friskt og ingenting galt, samme viste ekg resultatene. Ble roet ned der og da, men så fortsatte det med disse anfallene med ekstraslag i løp. Har de bare når jeg løper/spiller fotball og har høy puls fra før. Har Hatt det rundt 3 ganger årlig siden 13 års alderen. Sist episode vart rundt 6-7 månder siden. Da var det etter samleie og jeg bøyet meg ned med engang jeg var ferdig, så kom ekstraslagene igjen. Samme regla.

 

Varte 3 minutter ca og trodde jeg skulle død igjen. Ringte legevakt og sa jeg hadde drukket 1 liter energidrikk den dagen og det kunne være årsaken, men jeg var så redd. Så dro til legen noen måneder tilbake igjen og ble igjen henvist til hjertelege hvor jeg fikk 24 timers holter. Igjen var resultatet bare bra. Hadde kun 3 supraventrikulære ekstraslag det døgnet. Jeg følte jeg hadde flere men tydeligvis ikke. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Tørr ikke å spille fotball lengre pga disse episodene og det er så sykt ubehagelig hver gang og føler jeg skal dø. Jeg har aldri blitt svimmel under episodene bare veldig redd. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å få en stopper på disse anfallene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan også nevne at jeg sliter med å sove noen ganger også pga dette, og hjerteslagene mine er veldig kraftige sånn generelt. Ser liksom telefonen min dunker når jeg holder den i hendene fordi hjerte dunker såpass hardt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 ting til, pulsen min på holter testen var også normal. Hadde på det laveste 43 og på det høyeste 160-170, og gjennomsnittlig rundt 80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det kan være psykisk. Jeg har slitt med det samme i to perioder, som barn og som voksen. Det som barn gikk over etter en prat med en lege som forklarte det med et traume. (Det spiller kanskje mindre rolle om traumet faktisk var forklaringen, men jeg kjøpte forklaringen og da gikk det over)

Fikk det samme som voksen i en periode med en del stress (10 år siden). Det var ganske ille, men gikk over når jeg hørte at det var ufarlig. Der er skremmende og ubehagelig.

Nå har jo sønnen sin blitt undersøkt og ingenting er galt. Jeg tror ikke du trenger å formidle at det vil få problemet til å forsvinne for det er som å be noen om å ikke tenke på en elefant.

Du får heller si at han ikke trenger å bry seg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (22 minutter siden):

Nå har jo sønnen sin blitt undersøkt og ingenting er galt. Jeg tror ikke du trenger å formidle at det vil få problemet til å forsvinne for det er som å be noen om å ikke tenke på en elefant.

Du får heller si at han ikke trenger å bry seg om det.

Tok du litt mye møllers tran i morrest? 😇😂

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (12 minutter siden):

Tok du litt mye møllers tran i morrest? 😇😂

Her må øynene mine ha hoppet over ganske mange linjer ja. Hjelpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Det går ikke helt klart fram fra innlegget ditt om du har reelle serier av ekstraslag (altså SVES uten noen normalslag i mellom - som oppleves som en rask men regelmessig puls) eller om du kaller dette serier fordi du har mange ekstraslag etterfulgt av normalslag, altså annethvert slag som et ekstraslag. Det førstnevnte kalles atrietakykardi, og det sistnevnte heter SVES i bigemini.

Helt ærlig tviler jeg på at pulsen din var nærmere 300, så raske rytmer pleier å gi besvimelser, og hvis de utgår fra forkamrene, så pleier man å ha ulike grader av "blokk" slik at pulsen i realiteten blir lavere. Men at den kan kjennes rask i kombinasjonen trening, ekstremt mye adrenalin i kroppen og ispedd en god del ekstraslag - det skjønner jeg.

Du virker å være godt utredet og det er ingen grunn til å tvile på at hjertet ditt er friskt, men at det kanskje er sensitivt for mye adrenalin og av denne grunn responderer ved å fyre en del ekstraslag, er godt mulig. Jeg hadde det slik som dette for en del år siden og fikk god hjelp av en liten dose betablokker. Små doser påvirker sjelden treningskapasiteten nevneverdig, men kan hjelpe veldig godt på adrenalinutløste ekstraslag.

Jeg ville for øvrig også latt være å drikke 1 liter energidrikk..

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (4 timer siden):

Her må øynene mine ha hoppet over ganske mange linjer ja. Hjelpes.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (5 timer siden):

Hei,

Det går ikke helt klart fram fra innlegget ditt om du har reelle serier av ekstraslag (altså SVES uten noen normalslag i mellom - som oppleves som en rask men regelmessig puls) eller om du kaller dette serier fordi du har mange ekstraslag etterfulgt av normalslag, altså annethvert slag som et ekstraslag. Det førstnevnte kalles atrietakykardi, og det sistnevnte heter SVES i bigemini.

Helt ærlig tviler jeg på at pulsen din var nærmere 300, så raske rytmer pleier å gi besvimelser, og hvis de utgår fra forkamrene, så pleier man å ha ulike grader av "blokk" slik at pulsen i realiteten blir lavere. Men at den kan kjennes rask i kombinasjonen trening, ekstremt mye adrenalin i kroppen og ispedd en god del ekstraslag - det skjønner jeg.

Du virker å være godt utredet og det er ingen grunn til å tvile på at hjertet ditt er friskt, men at det kanskje er sensitivt for mye adrenalin og av denne grunn responderer ved å fyre en del ekstraslag, er godt mulig. Jeg hadde det slik som dette for en del år siden og fikk god hjelp av en liten dose betablokker. Små doser påvirker sjelden treningskapasiteten nevneverdig, men kan hjelpe veldig godt på adrenalinutløste ekstraslag.

Jeg ville for øvrig også latt være å drikke 1 liter energidrikk..

Hei. Ganske sikker på at det er sistnevnts, altså sves men med ett normalt hjerteslag i mellom ett nytt ekstraslag. Under alle disse episodene har pulsen vært regelmessig også, men også veldig rask.

Så du mener dette er noe som er ufarlig og jeg bare må leve med? Legen ville ikke gi meg noe medisinering heller da det vil jeg flere negative effekter på hjertet mitt enn positive mtp. Anfallene får jeg jo bare 3 ganger i året ca. Ellers har jeg normal puls uten mange ekstraslag.

Mulig hjertet mitt er meget sensitivt for adrenalin ja. Og når jeg har merket de første ekstraslagene i disse anfallene har jeg fått panikk med engang, som muligens forverrer situasjonen og ekstraslagene. 

Takk for svar!

Endret av Lukas20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...