Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest fuchur

Etter den overveldende responsen på mitt forrige spørsmål stiller jeg ett til: Er det noen fordeler ved å løpe istedet for å jogge? Det var litt morsommere, og det teller jo, men kan man risikere mer skader ved å løpe? Og hva gir best uttelling kalorimessig per jogge-/løpemeter? :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330719-jogge-eller-l%C3%B8pe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg noen løpeguru. Men jogging er bra for grunnformen, altså plattformen man kan bygge videre på. Raskere løping vil jeg tro gir deg raskere bedre kondisjon, spesielt hvis du trener intervall. La oss si at du løper alt du klarer i en oppoverbakke og går ned, og løper alt du klarer opp over igjen. Eller løper så raskt du klarer bortover i så så mange minutter og roer ned, og gjentar.

Ellers vet jeg ikke hvordan formen din er ellers, men vær litt forsiktig med knærne når det gjelder løping. Ha gode sko og løp på mykt underlag. Jobb med grunnformen.

Gjest fuchur

Nå er ikke jeg noen løpeguru. Men jogging er bra for grunnformen, altså plattformen man kan bygge videre på. Raskere løping vil jeg tro gir deg raskere bedre kondisjon, spesielt hvis du trener intervall. La oss si at du løper alt du klarer i en oppoverbakke og går ned, og løper alt du klarer opp over igjen. Eller løper så raskt du klarer bortover i så så mange minutter og roer ned, og gjentar.

Ellers vet jeg ikke hvordan formen din er ellers, men vær litt forsiktig med knærne når det gjelder løping. Ha gode sko og løp på mykt underlag. Jobb med grunnformen.

Takk for svar igjen :-))

Jeg må være forsiktig med knærne ja, har slarkete ledd overalt. Kjenner det godt foran på kneskålene når jeg driver med knebøy eller hva det heter.

Kanskje jogging der man løper litt roligere og ruller gjennom foten er mer fornuftig skaderisikomessig. Jeg tråkker glatt over når jeg jogger også jeg da, men nå bruker jeg støtte på begge anklene, og det forebygger jo de verste overtråkkene i anklene. Lurer på å sette på noe på knærne også...

Jeg har blitt mye bedre i form den siste måneden etter enkel trening daglig, og det ville være synd hvis jeg ble satt på sidelinjen igjen pga uvettig trening ;-)

Jeg tror jeg skal fortsette å jogge, men heller ta noen kortere økter med løping for moro skyld. Problemet er at jeg lett overdriver når jeg syns det går lett, og så får jeg svi etterpå he he

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...