Gjest buldre Skrevet 10. august 2001 Del Skrevet 10. august 2001 Hvordan trene for at kroppen skal lære seg å forbrenne fett? (Komme seg raskere i fettforbrenningsmodus). Dette er ikke et slankerettet spørsmål, men et utholdenhetsspørsmål. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svar Skrevet 10. august 2001 Del Skrevet 10. august 2001 hei. Spis mindre karbohydrater, -ikke kutt ut helt!, og spis mer umettet/flerumettet fett. Samtidig må du holde intensiteten og lengden på den aerobe treningen slik at den forbrenner mest fett. Slik vil du øke energifrigjøringen fra fettvevet, samt at du øker den intensiteten du kan ha på arbeidet med kun fettforbrenning. Skjønner egentlig ikke helt hvorfor dette skal være aktuelt, karnohydrater helt klart er å foretrekke ved langvarig arbeid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest buldre Skrevet 10. august 2001 Del Skrevet 10. august 2001 hei. Spis mindre karbohydrater, -ikke kutt ut helt!, og spis mer umettet/flerumettet fett. Samtidig må du holde intensiteten og lengden på den aerobe treningen slik at den forbrenner mest fett. Slik vil du øke energifrigjøringen fra fettvevet, samt at du øker den intensiteten du kan ha på arbeidet med kun fettforbrenning. Skjønner egentlig ikke helt hvorfor dette skal være aktuelt, karnohydrater helt klart er å foretrekke ved langvarig arbeid. Du har ikke glykogenlager (karbohydrater) for mer enn ca. 90 minutter hard intensitet Mr. Derfor jeg spør C.Helle som jobber for olympiatoppen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 10. august 2001 Del Skrevet 10. august 2001 Du har ikke glykogenlager (karbohydrater) for mer enn ca. 90 minutter hard intensitet Mr. Derfor jeg spør C.Helle som jobber for olympiatoppen. Jeg tror ikke du kommer til å få noe svar fra C.Helle her. Men tid kroppen begynner å bruke fett til energi har noe med maten/glykogendepoene å gjøre. Som du sier har du glykogendepoer til brennstoff en periode(spørs på intensiteten). Når det er brukt opp vil du begynne på fettlagrene. Du er også i en nedbrytningsfase her om du kjører hardt. Og jeg ser ingen vei du kan kjøre for "lære" kroppen å brenne fett fortest mulig. Da hadde vel det blitt ganske kjent. Spiser du lite, eller ikke noe karbohydrater vil du starte rett på fettforbrening(eller ganske raskt), på morgenen eller etter feks en styrketrening begynner du rett på fettforbrenning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 10. august 2001 Del Skrevet 10. august 2001 Jeg tror ikke du kommer til å få noe svar fra C.Helle her. Men tid kroppen begynner å bruke fett til energi har noe med maten/glykogendepoene å gjøre. Som du sier har du glykogendepoer til brennstoff en periode(spørs på intensiteten). Når det er brukt opp vil du begynne på fettlagrene. Du er også i en nedbrytningsfase her om du kjører hardt. Og jeg ser ingen vei du kan kjøre for "lære" kroppen å brenne fett fortest mulig. Da hadde vel det blitt ganske kjent. Spiser du lite, eller ikke noe karbohydrater vil du starte rett på fettforbrening(eller ganske raskt), på morgenen eller etter feks en styrketrening begynner du rett på fettforbrenning. Trene intenst i begynnelsen vil jo forkorte den tiden du har glykogendepoer til energi... Men dette var jo et utholdenhets spørsmål... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 10. august 2001 Del Skrevet 10. august 2001 Jeg tror ikke du kommer til å få noe svar fra C.Helle her. Men tid kroppen begynner å bruke fett til energi har noe med maten/glykogendepoene å gjøre. Som du sier har du glykogendepoer til brennstoff en periode(spørs på intensiteten). Når det er brukt opp vil du begynne på fettlagrene. Du er også i en nedbrytningsfase her om du kjører hardt. Og jeg ser ingen vei du kan kjøre for "lære" kroppen å brenne fett fortest mulig. Da hadde vel det blitt ganske kjent. Spiser du lite, eller ikke noe karbohydrater vil du starte rett på fettforbrening(eller ganske raskt), på morgenen eller etter feks en styrketrening begynner du rett på fettforbrenning. Trene intenst i begynnelsen vil jo forkorte den tiden du har glykogendepoer til energi... Men dette var jo et utholdenhets spørsmål... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 12. august 2001 Del Skrevet 12. august 2001 Jo mer aktivitet, jo mer forbrenner du. Langvarig arbeid gir mulighet for flest kalorier forbrukt. Alt om trening: http://www.trim.no/ Kroppsbygging & fitness: http://www.iform.no/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest buldre Skrevet 12. august 2001 Del Skrevet 12. august 2001 Jo mer aktivitet, jo mer forbrenner du. Langvarig arbeid gir mulighet for flest kalorier forbrukt. Alt om trening: http://www.trim.no/ Kroppsbygging & fitness: http://www.iform.no/ Pointet er å kunne spare på glykogenlagrene for å holde ut best i ekstremkonkurranser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
idrett Skrevet 13. august 2001 Del Skrevet 13. august 2001 Du har ikke glykogenlager (karbohydrater) for mer enn ca. 90 minutter hard intensitet Mr. Derfor jeg spør C.Helle som jobber for olympiatoppen. Hei igjen. Når du sier at kroppen bare har glykogenlagre for ca 90 min arbeide, så trenger dette noen korreksjoner. Dette kommer som synch er inne på lenger nede, an på bl.a tid på døgnet, hva du har spist dagene forut, og ikke minst hvilken intensitet du har på arbeidet. Ved vanlig kosthold vil de fleste få tomme glykogenlagre etter 1-1 1/2 time ved en intensitet på 75-80% av maks O2-opptak(VO2-maks). Bare ved å spise karbohydrater en 2-3 dager etter en slik treningsøkt kan disse lagrene nesten tredobles i løpet av denne tiden. Ergo mer glykogen til neste arbeid. Som jeg sa er karbohydrater å foretrekke ved langvarig utholdenhetsarbeid. Nettopp på grunn av at man kan holde et høyere intensitetsnivå. Dessuten vil en ved en ren fettdiett ikke klare å holde aktiviteten i det nevnte tempoet i mer enn ca 90 min. Ved en karbohydradiett, vil arbeidet med SAMME INTENSITET vare ca 240 min, altså mer en DOBBELT SÅ LENGE. Og da vil karbohydratbidraget være fra ca 95% på begynnelsen av arbeidet, til ca 40% på slutten. Dette vil økes ved aerob utholdenhetstrening. Det er en grunn til at topputøvere i utholdenhetsidretter kjører såkalte karboh.dietter før konkurranser. Lever man på fettdietter vil energistoffskiftet endres deretter, det samme med karbohydrater. En annen ting er at ved fettforbrenning dannes det ingen melkesyre, da fettsyrene kun forbrennes aerobt. Men denne melkesyren er ikke bare ondskap. La- i melkesyren er en enorm energiressurs som kan brukes i tillegg til glykogenforbrenningen, ved ny tilgang på oksygen. Så når du vinkler fettforbrenning på den måten, er jeg ikke helt sikker på hvorfor. Men jeg regner med at det svarer du på nå.. Mr! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest buldre Skrevet 17. august 2001 Del Skrevet 17. august 2001 Hei igjen. Når du sier at kroppen bare har glykogenlagre for ca 90 min arbeide, så trenger dette noen korreksjoner. Dette kommer som synch er inne på lenger nede, an på bl.a tid på døgnet, hva du har spist dagene forut, og ikke minst hvilken intensitet du har på arbeidet. Ved vanlig kosthold vil de fleste få tomme glykogenlagre etter 1-1 1/2 time ved en intensitet på 75-80% av maks O2-opptak(VO2-maks). Bare ved å spise karbohydrater en 2-3 dager etter en slik treningsøkt kan disse lagrene nesten tredobles i løpet av denne tiden. Ergo mer glykogen til neste arbeid. Som jeg sa er karbohydrater å foretrekke ved langvarig utholdenhetsarbeid. Nettopp på grunn av at man kan holde et høyere intensitetsnivå. Dessuten vil en ved en ren fettdiett ikke klare å holde aktiviteten i det nevnte tempoet i mer enn ca 90 min. Ved en karbohydradiett, vil arbeidet med SAMME INTENSITET vare ca 240 min, altså mer en DOBBELT SÅ LENGE. Og da vil karbohydratbidraget være fra ca 95% på begynnelsen av arbeidet, til ca 40% på slutten. Dette vil økes ved aerob utholdenhetstrening. Det er en grunn til at topputøvere i utholdenhetsidretter kjører såkalte karboh.dietter før konkurranser. Lever man på fettdietter vil energistoffskiftet endres deretter, det samme med karbohydrater. En annen ting er at ved fettforbrenning dannes det ingen melkesyre, da fettsyrene kun forbrennes aerobt. Men denne melkesyren er ikke bare ondskap. La- i melkesyren er en enorm energiressurs som kan brukes i tillegg til glykogenforbrenningen, ved ny tilgang på oksygen. Så når du vinkler fettforbrenning på den måten, er jeg ikke helt sikker på hvorfor. Men jeg regner med at det svarer du på nå.. Mr! Les innlegget før du snakker om korreksjoner. Under hardt arbeid og fulle lagre klarer de fleste ca 90 minutter. Pointet er dermed hvordan klarer å få kroppen til å unngå å bruke disse og heller klare å forbrenne andre energikilder på en høyere intensitet. Ikke greit å få svar på spørsmålene her gitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 18. august 2001 Del Skrevet 18. august 2001 Les innlegget før du snakker om korreksjoner. Under hardt arbeid og fulle lagre klarer de fleste ca 90 minutter. Pointet er dermed hvordan klarer å få kroppen til å unngå å bruke disse og heller klare å forbrenne andre energikilder på en høyere intensitet. Ikke greit å få svar på spørsmålene her gitt. litt treig eller....?! Du må ikke være slik en utakknemlig dritunge, for svaret du er ute etter finnes ikke! Du er nødt til å nøye deg med de svarene du får, for det går faen ikke ann å få til det du vil, så vær vennelig å forstå det, ok!? Du bruuker først glyogen som hovedbrennstoff, deretter fett. Når glykogenet blir lite eller borte bruker du mer fett. Slik er kroppen, og finner du en gang ut hvordan du skal få gjort dette anderledes så vær vennelig å si fra! Dette er hva du får i svar. Og du skal aldri forvente et svar til fra meg ihvertfall! Les innleggene LITT bnedre selv. Jævla negativ faen! Går ikke ann å svare noe bedre enn det sm er gjrt. Du spør om ting som ikke går ann! Å skulle jeg ta feil så skal gerit, gi meg dokumentasjon og jeg skal oppfylle 3 ønsker for deg. Men fram til da sier jeg bare "WÆÆÆÆHGeladsøkhgf " tosk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.