Gå til innhold

Uhøfflig og respektløst?

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg er litt oppgitt nå. I helgen sendte jeg ut invitasjon på mail til 16 venner der jeg inviterer dem på grillfest kommende lørdag. Siden noen har ferie, varslet jeg i tillegg om mailen på SMS.

Vi trenger å vite hvor mange som kommer for å kunne kjøpe inn riktig mengde mat og drikke.

Men nesten ingen svarer. To par sendte svar med en gang om at de ikke har anledning. Ei jente tar kontakt og spør hvem som kommer. Da jeg ikke kan svare på det, sier hun bare at hun har noen halveis planer for helgen, så hun vil ikke gi tilbakemelding før på fredag. Og da har jeg fortalt henne at vi trenger litt tid til forberedelsene.

Jeg har sett at flere av de inviterte er pålogget på nett, så de skulle ikke ha problemer med å få gitt beskjed.

At folk ikke har mulighet nå på sommeren har jeg forståelse for. Men er det ikke normal høfflighet å svare i det minste?

Skrevet

Skrev du at dere ville ha svar på om de kommer eller ikke? Hvis du ikke gjorde det så tar nok mange det som en selvfølge at det ikke er nødvendig å svare ja.

Skrevet

Det er normal høflighet å svare, ja. Det irriterer meg veldig at folk er så sløve og uhøflige.

Jeg skal love deg at jeg hadde takket ja på flekken! ;-D

Skrevet

Ja, jeg syns det er frekt å ikke svare så fort som mulig. Alle vet vel at det er litt å forberede til en fest... Har inntrykk av at mange "shopper" rundt etter tilbud - og venter med å svare i tilfelle de dukker opp noe annet:(

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Skrev du at dere ville ha svar på om de kommer eller ikke? Hvis du ikke gjorde det så tar nok mange det som en selvfølge at det ikke er nødvendig å svare ja.

Nei det skrev jeg ikke. Men jeg har aldri opplevd før at folk ikke svarer når det serveres mat og drikke. Det hadde vært noe annet om det bare var et "drop inn party".

Gjest Ulvinnen
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1246308243' post='4172222]

Det er normal høflighet å svare, ja. Det irriterer meg veldig at folk er så sløve og uhøflige.

Jeg skal love deg at jeg hadde takket ja på flekken! ;-D

Takk, jeg får invitere deg i stedet neste gang ;)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ja, jeg syns det er frekt å ikke svare så fort som mulig. Alle vet vel at det er litt å forberede til en fest... Har inntrykk av at mange "shopper" rundt etter tilbud - og venter med å svare i tilfelle de dukker opp noe annet:(

Det er det inntrykket jeg også sitter igjuen med, spesielt fra hun som spurte hvem som kom, men ikke selv kunne fortelle hva hun ville gjøre.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er bare mandag...

Ja, men når de både får invitasjon på mail, og info på SMS om at mailen er sendt, så burde det vel være opplagt at vi ønsker snarlig svar?

Det skal tross alt litt foreberdelser til for å diske opp for 16 mennesker (+ oss selv og egne og andres barn).

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er uhøflig å ikke svare. Folk er litt sløve, rett og slett.

Men det er jo bare mandag, så kan godt hende du får flere svar utover i uken. Vil nesten tippe det.

Gjest annlovinda
Skrevet

Ja, synes det er uhøflig å svare på invitasjoner. Men du skriver at du sendte ut invitasjoner i helga, nå er det bare tirsdag. Kan jo være at de faktisk må undersøke om de kan, høre med partneren om det passer. Om jeg får mail med invitasjon så må jeg alltid sjekke med min partner om det passer for oss, og det samme gjør han med meg om han mottar invitasjonen.

Så jeg regner jo med at du får svar fra flere etterhvert.

Vi fikk invitasjon forrige lørdag, til en fest nå på lørdag, altså en uke før. Dette var uten barn, slik at vi måtte skaffe barnevakt. Så vi kunne ikke gi noe sikkert svar før fredagen, dagen før.

Skrevet

I utgangspunktet: Javisst er det uhøflig ikke å svare. Men så lenge du ikke har bedt om svar og gitt en frist, synes jeg det er for tidlig å bli fornærma! Dersom jeg hadde fått en mail i helga om fest neste helg, ville jeg måtte sjekke en del ting, fått plassert ungene etc før jeg ville kunne svare et klart JA.

Dermed er lærdommen fra dette: Neste gang du sender ut en slik hyggelig invitasjon, ville jeg føyd til: Jeg setter stor pris på om dere gir tilbakemelding om dere kommer innen (dato)!

Gjest Elextra
Skrevet

Enig i at sånt er uhøflig og irriterende!

Har imidlertid innsett at folk er slik, og særlig de som sjelden inviterer selv forstår ikke konsekvensene for verten. De tenker ikke over at du ønsker å vite om de kommer en stund før du skal dekke bordet.

Neste gang setter du SU og en frist :-)

Gjest Klinkende klar invitasjon
Skrevet

Tror du har gått på en liten "invitasjonssmell" her, for folk har faktisk ikke så inmari gode antenner lenger, og må ha ting helt konkretisert.

En invitasjon må inneholde helt klar beskjed om at man ønsker svar uansett om de kommer eller ei (for det er også en sjekk på at de har mottatt invitasjonen), og ikke minst en absolutt siste frist for tilbakemelding.

Da kan man selv kontakte de ca 50 % som ikke har gitt tilbakemelding innen fristen, og spørre dem direkte om de kommer eller ei med forklaring at du skal ut og handle.

Folk er rare. Å ikke svare på en invitasjon synes å være helt normalt i dag, og det synes jeg er merkelig. Mange venter og venter og ser om det skjer noe morsommere, tror jeg. Og hun som spurte hvem som kommer - vel.... Litt blank i toppen, kanskje?

Gjest togli
Skrevet

Jeg tror folk begynner å bli så vant til at man skriver i invitasjonen at man vil ha svar innen dato, så de du ikke har hørt fra kommer nok..

Ellers enig i at det virker ganske frekt å avvente å svare fordi man først vil vite hvem som kommer!

Skrevet

Jeg ser at du skrev dette innlegget igår - da var det mandag. Og du skriver at du sendte invitasjonene i helgen.

Altså har det gått toppen et par dager siden folk fikk beskjed om grillfesten, og noen har kanskje ikke lest mailen før på mandag.

Da synes jeg det er altfor tidlig å bli fornærmet for å ikke ha fått svar.

Jeg vet jo ikke hva slags livssituasjon du og dine venner er i. Men for dem som evt. har barn eller andre å ta hensyn til, så opplever man ofte at det er mange aktiviteter og muligheter på gang nå om sommeren. Derfor er det ikke alltid så å planlegge hva som skjer mange dager i forveien.

Mange trenger litt tid på å avklare om de har mulighet til å komme.

Synes derfor du bør smøre deg med litt mere tålmodighet før du blir irritert.

Du trenger vel kanske ikke sååå lang tid på å planlegge

Send heller en liten påminnelse om et par dager til de som ikke har svart, og be om svar umiddelbart.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ser at du skrev dette innlegget igår - da var det mandag. Og du skriver at du sendte invitasjonene i helgen.

Altså har det gått toppen et par dager siden folk fikk beskjed om grillfesten, og noen har kanskje ikke lest mailen før på mandag.

Jeg vet jo ikke hva slags livssituasjon du og dine venner er i. Men for dem som evt. har barn eller andre å ta hensyn til, så opplever man ofte at det er mange aktiviteter og muligheter på gang nå om sommeren. Derfor er det ikke alltid så å planlegge hva som skjer mange dager i forveien.

Send heller en liten påminnelse om et par dager til de som ikke har svart, og be om svar umiddelbart.

''Jeg ser at du skrev dette innlegget igår - da var det mandag. Og du skriver at du sendte invitasjonene i helgen. Altså har det gått toppen et par dager siden folk fikk beskjed om grillfesten, og noen har kanskje ikke lest mailen før på mandag.''

Helt enig i det. Jeg fikk ikke helt med meg at det var gått så lite tid.

Skrevet

Det er uhøflig å ikke svare når svar utbedes, men jeg synes kanskje du skulle gi dem litt mer tid på å svare. Hva om du sender en ny sms med en absolutt siste svarfrist og så forholder deg til de som da har meldt sin ankomst?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Som jeg skrev, så sendte jeg også SMS med informasjon om at de hadde fått en mail, nettopp for å sikre meg at alle fikk det med seg.

Jeg har forøvrig ikke fått flere tilbakemeldinger, slev om jeg har sett at flere av dem har vært på nett.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

''Jeg ser at du skrev dette innlegget igår - da var det mandag. Og du skriver at du sendte invitasjonene i helgen. Altså har det gått toppen et par dager siden folk fikk beskjed om grillfesten, og noen har kanskje ikke lest mailen før på mandag.''

Helt enig i det. Jeg fikk ikke helt med meg at det var gått så lite tid.

Som jeg skrev, så sendte jeg også SMS med informasjon om at de hadde fått en mail, nettopp for å sikre meg at alle fikk det med seg.

Jeg har forøvrig ikke fått flere tilbakemeldinger, sevl om jeg har sett at flere av dem har vært på nett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...