Gå til innhold

Sier dere hei til "kassadama"?

Anbefalte innlegg

Gjest Sjokolade_er_godt
Skrevet

Jeg synes det begynner å bli litt slitsomt å lyse opp og si hei hver gang jeg skal handle. Jeg trives best med "kassadamer" som ikke ser opp. Jeg synes det holder med å si værsegod og takk, evt. hadet bra.

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

9

• frosken

4

• waxo

4

• Ysah

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes også det er slitsomt...fordi jeg vet at kassadamene gjør det av tvang, og fordi de har lært det på salgskurs:-)

Skrevet

Jeg synes også det er slitsomt...fordi jeg vet at kassadamene gjør det av tvang, og fordi de har lært det på salgskurs:-)

sier bare hei hvis de sier hei...

Skrevet

sier bare hei hvis de sier hei...

Det gjør de jo som oftest:-) Jeg ser ned på matvarene og legger dem på båndet. Men så fort jeg ser opp - så vet jeg at det obligatoriske "heiet" kommer. Og jeg vet ikke helt om jeg liker det, nei:-(

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ja, det gjør jeg. De sitter der for å utføre en tjeneste for meg (slå inn varene) og da er det naturlig å hilse på dem. Som regel legger jeg til noen småkommentarer også, gjerne "ha en fin dag".

Skrevet

Herregud for en merkelig tråd. Dårlig folkeskikk å ikke si hei til kassadama. Om hun sitter der for å gjøre en jobb, så skal man da vel hilse for det!

Sier dere ikke hei til andre dere treffer som "bare" gjør en jobb heller?

Skrevet

Ja, det gjør jeg. De sitter der for å utføre en tjeneste for meg (slå inn varene) og da er det naturlig å hilse på dem. Som regel legger jeg til noen småkommentarer også, gjerne "ha en fin dag".

Jeg synes det er temmelig kunstig å prøve å etablere et personlig forhold til de som skal ha betalt for de varene vi kjøper, gjennom hilsener osv. Greit nok med høflighetsfraser i hverdagen som smøremiddel, men akkurat denne "hei-ingen" fra kassadamene kunne jeg klart meg uten. Enda jeg vanligvis er et ganske høflig vesen:-)

Skrevet

Herregud for en merkelig tråd. Dårlig folkeskikk å ikke si hei til kassadama. Om hun sitter der for å gjøre en jobb, så skal man da vel hilse for det!

Sier dere ikke hei til andre dere treffer som "bare" gjør en jobb heller?

Det var ikke vanlig før å "heie" med kassadamene. Eller andre ekspeditører, for den sakens skyld. Men plutselig skulle alle "heie" samtidig, og da smakte det ikke så godt lenger:-) Før hadde man et upersonlig forhold som gikk på salg og kjøp- og ingenting annet...Greit nok:-)

Skrevet

Jeg synes det er hyggelig, jeg. Hvis jeg er sur og utafor, får det meg til å ta meg sammen, og det er bra.

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, jeg hilser alltid på kassadamen (eller -mannen), noe annet synes jeg er uhøflig.

Synes generelt man bør hilse mer i hverdagen. Norsk ukultur å la være.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes det er temmelig kunstig å prøve å etablere et personlig forhold til de som skal ha betalt for de varene vi kjøper, gjennom hilsener osv. Greit nok med høflighetsfraser i hverdagen som smøremiddel, men akkurat denne "hei-ingen" fra kassadamene kunne jeg klart meg uten. Enda jeg vanligvis er et ganske høflig vesen:-)

''Jeg synes det er temmelig kunstig å prøve å etablere et personlig forhold til de som skal ha betalt for de varene vi kjøper, gjennom hilsener os''

Vet dette er den typiske norske holdning, men jeg er veldig uenig. Et "hei" er ikke snakk om å skape bånd eller bli spesielt personlig. Mer hilsing i hverdagen gjør imidlertid livet litt lysere for alle. Også kassadamer har krav på respekt og å bli sett, og hilseingen bidrar til dette.

Skrevet

''Jeg synes det er temmelig kunstig å prøve å etablere et personlig forhold til de som skal ha betalt for de varene vi kjøper, gjennom hilsener os''

Vet dette er den typiske norske holdning, men jeg er veldig uenig. Et "hei" er ikke snakk om å skape bånd eller bli spesielt personlig. Mer hilsing i hverdagen gjør imidlertid livet litt lysere for alle. Også kassadamer har krav på respekt og å bli sett, og hilseingen bidrar til dette.

Enig :-)

Skrevet

Jeg vet det:-) Men jeg vet at kassadamen hilser fordi at de har lært det på kurs - og for at vi skal synes det er en fantastisk hyggelig butikk som vi gjerne handler i en gang til. Jeg synes ikke noe om høflighet på den slags premisser:-(

Skrevet

Jeg vet det:-) Men jeg vet at kassadamen hilser fordi at de har lært det på kurs - og for at vi skal synes det er en fantastisk hyggelig butikk som vi gjerne handler i en gang til. Jeg synes ikke noe om høflighet på den slags premisser:-(

Hvordan vet du at vedkommende kun hilser fordi de har fått beskjed om det? Finner du det ikke naturlig selv å hilse på folk du treffer i dagens løp?

Skrevet

Handler mange ganger i samme butikk jeg og treffer igjen de samme kassadamene. Da er det jo naturlig å hilse.

Ellers synes jeg det er god folkeskikk uansett å hilse når du møter folk. Sure kassadamer som ikke hilser får meg i dårlig humør faktisk.

Skrevet

Hvordan vet du at vedkommende kun hilser fordi de har fått beskjed om det? Finner du det ikke naturlig selv å hilse på folk du treffer i dagens løp?

Fordi jeg ser det på dem. Noen hilser naturlig, og noen gjør det ikke. Men de aller fleste - ikke. Jeg lar meg ikke lure. Vi får mer og mer et amerikansk samfunn, hvor det er greit å si "I love you " uten å mene noe med det. Og den utviklingen liker ikke jeg....:-(

Skrevet

Jeg kjenner en som har vist frem bilde av barnebarnet (det første) til kassadamen.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Selvfølgelig gjør jeg det. Kan vel hende jeg glemmer det av og til. Skjer dessverre at jeg er litt fjern noen ganger.

Jeg synes høflighet, service, et smil er noe som er viktig i alle yrker. Livet blir så mye trivligere på den måten.

Gjest Sophus Elias Lauring
Skrevet

Løfter på hatten og sier "god dag, frue". Det sorterer under alminnelig folkeskikk.

Skrevet

Fordi jeg ser det på dem. Noen hilser naturlig, og noen gjør det ikke. Men de aller fleste - ikke. Jeg lar meg ikke lure. Vi får mer og mer et amerikansk samfunn, hvor det er greit å si "I love you " uten å mene noe med det. Og den utviklingen liker ikke jeg....:-(

En og annen hilser nok ikke naturlig, men jeg oppfatter det som at de fleste jeg møter i løpet av en dag liker det lille øyeblikket av kontakt som ligger i det å hilse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...