Gå til innhold

Sier dere hei til "kassadama"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var ikke vanlig før å "heie" med kassadamene. Eller andre ekspeditører, for den sakens skyld. Men plutselig skulle alle "heie" samtidig, og da smakte det ikke så godt lenger:-) Før hadde man et upersonlig forhold som gikk på salg og kjøp- og ingenting annet...Greit nok:-)

Moren min har hilst på butikkansatte i alle år, så det er vel ikke nødvendigvis en skikk av ny dato. Kanskje snarere slik at det har vært en mellomfase hvor folk sluttet å hilse og som nå avløses av økt fokus på høflighet i hverdagen.

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

9

• frosken

4

• waxo

4

• Ysah

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Moren min har hilst på butikkansatte i alle år, så det er vel ikke nødvendigvis en skikk av ny dato. Kanskje snarere slik at det har vært en mellomfase hvor folk sluttet å hilse og som nå avløses av økt fokus på høflighet i hverdagen.

Ja, mulig det...men jeg gjør uansett ikke noe annet enn det som føles naturlig for meg. Og det er ganske mye - men ikke alt:-)

Skrevet

Jeg hilser på kassadamen hvis hun/han hilser på meg, men jeg tar sjelden initiativ til å hilse selv. Jeg sier takk når jeg får igjen penger/kvittering. Trenger jeg hjelp av noen ansatte i butikken sier jeg alltid "unnskyld" først, etterpå takker jeg for hjelpen.

Skrevet

Sier både hei og hade :-) pluss litt småslarving i mellom. Er så lite i butikken, så det skal jeg få til :-)

Skrevet

Ja, jeg hilser alltid på kassadamen (eller -mannen), noe annet synes jeg er uhøflig.

Synes generelt man bør hilse mer i hverdagen. Norsk ukultur å la være.

Enig .-)

Skrevet

Jeg vet det:-) Men jeg vet at kassadamen hilser fordi at de har lært det på kurs - og for at vi skal synes det er en fantastisk hyggelig butikk som vi gjerne handler i en gang til. Jeg synes ikke noe om høflighet på den slags premisser:-(

Husker en gang en ny butikk åpnet her i bygda. Alle hadde tydelig gått på smilekurs :-) Det var så kunstig at det var kvalmt...

Nå er det mange år siden, og de ansatte har tydelig glemt kurset. Nå heier de på en normal måte.

Slår stadig av en prat i kassa jeg, men bor på et lite sted, og det er gjerne de samme jeg treffer hver gang jeg handler. Da blir det ganske naurlig å slå av en prat :-)

Sikkert annerledes hvis man bor på større steder, så man ikke treffer de samme hver dag.

Skrevet

Det gjør de jo som oftest:-) Jeg ser ned på matvarene og legger dem på båndet. Men så fort jeg ser opp - så vet jeg at det obligatoriske "heiet" kommer. Og jeg vet ikke helt om jeg liker det, nei:-(

Høres ikke ut som du bor her i bygda :-)

Lite sted, og de fleste har kjennskap til de som sitter i kassene. Da blir det nok mer naturlig hei :-)

Gjest hyggelig da
Skrevet

Ja, mulig det...men jeg gjør uansett ikke noe annet enn det som føles naturlig for meg. Og det er ganske mye - men ikke alt:-)

Det må jo være veldig hyggelig for kassadamen å ha deg som kunde..

Skrevet

''Jeg synes det er temmelig kunstig å prøve å etablere et personlig forhold til de som skal ha betalt for de varene vi kjøper, gjennom hilsener os''

Vet dette er den typiske norske holdning, men jeg er veldig uenig. Et "hei" er ikke snakk om å skape bånd eller bli spesielt personlig. Mer hilsing i hverdagen gjør imidlertid livet litt lysere for alle. Også kassadamer har krav på respekt og å bli sett, og hilseingen bidrar til dette.

Enig med deg!

Gjest Blir naturlig for meg det
Skrevet

Det er i allefall ikke noe å legge så mye energi i, om en skal si hei eller ei :)

De som sitter der er helt sikkert vant til begge deler, og de er jo begge deler selv også slik jeg har opplevd det.

Selv så har jeg vane å si hei til de jeg møter og skal dele noe sekunder eller minutter sammen med. Være seg det er i kassa på supern eller i en annen butikk. For meg er dette høflighet og noe jeg vanskelig ville klare å la være pga det.

Skrevet

Fordi jeg ser det på dem. Noen hilser naturlig, og noen gjør det ikke. Men de aller fleste - ikke. Jeg lar meg ikke lure. Vi får mer og mer et amerikansk samfunn, hvor det er greit å si "I love you " uten å mene noe med det. Og den utviklingen liker ikke jeg....:-(

Amerikansk samfunn? I de fleste land i Europa er det virkelig uhöffelig à la vaere à hilse i butikken.

Det à si "hei" er rett à slett bare en màte à meddele til de ansatte at man har notert seg at de ikke er roboter eller tjenere men likeverdige individer som bàde trenger og fortjener en minimumsform for annerkjennelse.

Skrevet

Jeg synes også det er slitsomt...fordi jeg vet at kassadamene gjør det av tvang, og fordi de har lært det på salgskurs:-)

Höres mer ut som en dàrlig undskylding for à slippe à utöve vanlig höflighet...;-)

Skrevet

Jeg syns det er helt fint med kassafolk som sier hei, det koster lite anstrengelse og er bare normal høflighet. Det som irriterer meg er sure kassamedarbeidere som uffer seg og svarer surt, samtidig som de gjerne skviser varene mine flate før jeg rekker å putte dem i poser.

Skrevet

Spørs om du må begynne å gå mindre på butikken. Skriv liste og handle en til to ganger i uka, så gidder du å si hei vet du. :-) Foresten trenger du jo ikke lyse opp og være smørblid, men ett enkelt hei bør alle få til.

Skrevet

"Slitsomt å lyse opp å si hei hver gang jeg handler"

Si meg, hvor ofte handler du egentlig - flere ganger om dagen eller?

Jeg lyser vel ikke akkurat opp i gledesrus, men jeg sier da i høflighetens navn hei til kassadama...

Skrevet

Handler mange ganger i samme butikk jeg og treffer igjen de samme kassadamene. Da er det jo naturlig å hilse.

Ellers synes jeg det er god folkeskikk uansett å hilse når du møter folk. Sure kassadamer som ikke hilser får meg i dårlig humør faktisk.

''Sure kassadamer som ikke hilser får meg i dårlig humør faktisk.''

De hilser jeg faktisk enda litt mer hyggelig til, bare for å vise at det faktisk er mulig;-)

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Sure kassadamer som ikke hilser får meg i dårlig humør faktisk.''

De hilser jeg faktisk enda litt mer hyggelig til, bare for å vise at det faktisk er mulig;-)

Det gjør jeg også.

Skrevet

Det må jo være veldig hyggelig for kassadamen å ha deg som kunde..

Jeg er da hyggelig og smiler og hilser:-) Og betaler for matvarene, gjør jeg også:-) Jeg beskriver ikke hvordan jeg oppfører meg, men hvordan jeg føler. Jeg jobber selv i et serviceyrke - så jeg vet godt hva jeg snakker om :-)

Skrevet

Amerikansk samfunn? I de fleste land i Europa er det virkelig uhöffelig à la vaere à hilse i butikken.

Det à si "hei" er rett à slett bare en màte à meddele til de ansatte at man har notert seg at de ikke er roboter eller tjenere men likeverdige individer som bàde trenger og fortjener en minimumsform for annerkjennelse.

Jeg opplever alltid at det er kassadamene som sier hei først, med en gang det er min tur, og da smiler jeg og sier hei tilbake. Er ikke verre enn det:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...