Gå til innhold

Høy Gravid og sukker diabetis

Anbefalte innlegg

Ja....så var det hun sa,

jeg fikk beskjed av helsesøster i dag at jeg hadde 1+ sukker i urinen og at jeg kunne ha sukker diabetis.....da jeg spurte hva det ville bety for barnet(37 uker på vei) sqa hun så fint "nææææ.....bare det at babyen KAN være stor"

hva mener hun med en slik utalelse?

jeg skal ned på mandag til legen og ta prøver....

kan du fortelle meg hva skavanker/plager/risiko sukker diabetis kan ha for mit ufødte barn?

(ps.hun sa det ville gå vekk av seg selv etter fødselen)

takker legen på forhand for svar:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33125-h%C3%B8y-gravid-og-sukker-diabetis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har hatt diabetes i svangerskapet to ganger ( og det er jo ikke sikkert du har det!, da ville det sikkert ha blitt oppdaget før)

Begge barna mine var gjennomsnittlige da dei vart fødde, og friske som bare det.

Barn av diabetikere kan bli større enn gjennomsnittet, men jeg tror du kan slappe heilt av.

Første gang oppdaget de sv.dia i uke 32 og da gikk jeg insulin til Vesla ble født 15 dager før termin. Det kompliserte fødselen litt, men trenger du ikke tenke på nå. Andre gang ble det oppdaget i uke 28 og jeg gikk på diett svangerskapet ut og hadde en helt normal fødsel.

Siden du er så seint i svangerskapet vil det trolig ikke bli satt igang noe spesielle tiltak, om ikke blodsukkeret ditt er skyhøyt da. Men da hadde det nok vis tmer enn + 1.

Har du sv.dia vil du trolig ikke få gå over termin, og det er jo ikke så ille.

Bare for å ha det sagt. Ubehandlet diabetes i svnagerskapet KAN føre til problemer for mor og barn, men du har helt sikkert ingenting å frykte.

Stor klem fra

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Normalt er urinen fri for sukker, fordi nyrene sørger for å holde sukkeret tilbake i kroppen. Nyrenes evne til å holde på sukker er imidlertid redusert under en graviditet, og 10-20 prosent av alle gravide har derfor periodevis sukker i urinen. Ved å måle blodsukkeret kan man finne ut om det påviste sukkeret skyldes normal lekkasje av sukker eller om du har utviklet diabetes. I førstnevnte tilfelle er blodsukkeret normalt, men i det sistnevnte er blodsukkeret for høyt.

Dersom blodsukkernivået ditt er normalt, trenger du ikke ta hensyn til sukkeret i urinen. Hvis blodsukkeret derimot er i overkant, vil legen sørge for grundig oppfølging av dette resten av svangerskapet. Diabetes forekommer hos omkring to prosent av gravide, og på grunn av den økte næringstilførselen til fosteret kan det være større en gjennomsnittet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...