Gjest Anti røyk Skrevet 6. juli 2009 Skrevet 6. juli 2009 Vi leier ut hybel i sokkel etasjen. Og siden vi ikke røyker selv, ønsker vi heller ikke at leieboerne skal røyke inne. Dette står også spesifisert i leiekontrakten. I vinter fikk vi nye leieboere hvor den ene av dem røyker. Dette var vi klar over da de flyttet inn, men regnet ikke med at dette skulle by på noen problemer sålenge han røykte utendørs. Men det var i vinter. Da dører og vinduer stort sett er stengt. Men nå derimot, når vi et nødt til å ha dører og vinduer åpne for å lufte, har det vist seg å bli et ganske stort problem og irritasjons-moment. Vi har både balkong, verandadør og soveromsvindu på samme side av huset som hybelen har sin inngangsdør, så når han går utenfor døra for å røyke, så siver dermed røyklukta rett inn til oss. Vi har utallige ganger måttet lukke dører og vinduer for å unngå å få røyklukta inn. Dette er særlig irriterende når vi har lagt oss om kvelden, og må stå opp for å lukke vinduet. Så hva kan jeg gjøre? I utgangspunktet gjør han jo ikke noe "galt" ifølge leie kontrakten. Han røyker jo ikke innendørs. Og befinner seg på en uteplass som de har rettighet til å disponere. Kan jeg be ham om å gå lenger bort fra huset, eller opp på gårdsplassen på motsatt side? Ville dere som evt røyker selv hatt forståelse for å få en slik beskjed? 0 Siter
Gjest albertata Skrevet 6. juli 2009 Skrevet 6. juli 2009 Jeg er selv røyker og ville selvsagt møtt deg med forståelse på dette området hvis du la det frem på en okei måte. Vedkommende står utenfor egen dør og tenker naturlig nok ikke over at dette trekker inn gjennom deres åpne vinduer, men vil ved å bli gjort oppmerksom på det forstå at det er et problem for dere. Men si som du skriver her at om vinteren har ikke dette vært noe problem for dere, men om sommeren står alt oppe og da trekker røyken inn. 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 6. juli 2009 Skrevet 6. juli 2009 Spør på en pen måte. Røykere skjønner ikke alltid selv hvor mye røyken lukter, og at den merkes selv om man står ute, hvis man er rett i nærheten av andres åpne vinduer. Moren min røyker, og hun er alltid like overrasket over at jeg kan kjenne at hun har vært ute og tatt en røyk.. 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 6. juli 2009 Skrevet 6. juli 2009 Jeg ville hatt forståelse for dette om det ble spurt pent, og det ikke hadde medført alfor store ulemper å gå et annet sted. Nå er det jeg som er leieboer og ikke røyker - og plages av og til av at naboen røyke på sin veranda. Jeg har valgt å ikke si noe - det er kanskje snakk om et par ganger daglig, så jeg overlever. Det er tross alt -ute-. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 6. juli 2009 Skrevet 6. juli 2009 Jeg vil tro at dersom du spør på en hyggelig måte og forklarer problemet, så vil leieboer forstå det? Fortell at det aldri er noe problem om vinteren, kun nå om sommeren når vinduene er oppe. Kan du evt. kjøpe en liten hagebenk som du plasserer i nærheten av inngangsdøra til leieboer, men langt nok unna vinduene dine? En hyggelig gest som gjør at leieboer skjønner at du ikke ønsker å skape problemer, men forsøker å kompromisse 0 Siter
Bookworm Skrevet 6. juli 2009 Skrevet 6. juli 2009 Jeg røyker som en skorstein selv, men ville overhodet ikke hatt noe problem med at noen hadde bedt meg om å flytte meg hvis røyken sev inn i huset... Snakk med vedkommende, ikke sikkert han har tenkt tanken selv og bare trenger en påminnelse:-) 0 Siter
morsan Skrevet 6. juli 2009 Skrevet 6. juli 2009 Spør på en pen måte. Røykere skjønner ikke alltid selv hvor mye røyken lukter, og at den merkes selv om man står ute, hvis man er rett i nærheten av andres åpne vinduer. Moren min røyker, og hun er alltid like overrasket over at jeg kan kjenne at hun har vært ute og tatt en røyk.. ''hun er alltid like overrasket over at jeg kan kjenne at hun har vært ute og tatt en røyk..'' *he he* 0 Siter
Orio Skrevet 6. juli 2009 Skrevet 6. juli 2009 For å svare på spørsmålet i overskriften: dere kan selvfølgelig ikke nekte han å røyke utenfor huset. Men dere kan forklare at røyken plager dere, og spørre om han kan være så snill å gå litt bort fra deres åpne vinduer når han skal røyke. 0 Siter
waxo Skrevet 6. juli 2009 Skrevet 6. juli 2009 Legg det fram for personen på en skikkelig måte, så bør nok det gå bra. Personlig ville jeg ikke hatt problemer med å få spørsmål om å skifte røykeplass. Ikke sikkert de er klar over hvor mye det plager dere. 0 Siter
Gjest noean Skrevet 6. juli 2009 Skrevet 6. juli 2009 Jeg hadde aldri leid ut min kjeller til noen som røkte, selv om de røkte utendørs. Det er jo det samme som at røyken kommer inn i huset uansett,og jeg er antirøyker selv, blir helt kvalm av den lukten, men siden dere har leid ut til en røker, hadde jeg absolutt sagt fra. 0 Siter
Gjest Anti røyk Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Jeg hadde aldri leid ut min kjeller til noen som røkte, selv om de røkte utendørs. Det er jo det samme som at røyken kommer inn i huset uansett,og jeg er antirøyker selv, blir helt kvalm av den lukten, men siden dere har leid ut til en røker, hadde jeg absolutt sagt fra. Ja du har rett.Det blir nok siste gang vi har en røyker i huset! Alternativt må vi vel lage litt klarere regler fra begynnelsen av, om hvor man kan og ikke kan stå og røyke. Disse leieboerne er vel ikke akkurat dem vi ideelt sett ville ha foretrukket. Men det var dårlig med alternativer sist gang hybelen skulle leies ut.. 0 Siter
Gjest Anti røyk Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Jeg ville hatt forståelse for dette om det ble spurt pent, og det ikke hadde medført alfor store ulemper å gå et annet sted. Nå er det jeg som er leieboer og ikke røyker - og plages av og til av at naboen røyke på sin veranda. Jeg har valgt å ikke si noe - det er kanskje snakk om et par ganger daglig, så jeg overlever. Det er tross alt -ute-. Ja, røyk er plagsomt! Men som leieboer har du vel strengt tatt ikke noen rett til å klage på hva huseier, eller naboer foretar seg på sin egen eiendom? Jeg kunne jo heller ikke sagt noe hvis det var naboen som røyka på sin egen eiendom. Men jeg synes det blir litt annerledes når det gjelder en leieboer som bor på min eiendom, på mine premisser. Da bør jeg kunne be dem innrette seg for å unngå ulemper for oss som eier huset, og naboer forøvrig. 0 Siter
Gjest froko Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Ville blitt glad for at du sa i fra, fordi jeg vil helst ta hensyn når noen sjeneres av røyken. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Nei, du kan ikke nekte han det. Men du kan spørre på en pen måte om han kan gå et annet sted og røyke. Og neste gang forsikrer du deg om at du leier ut til en ikke-røyker. Jeg foretrekker også ikke-røykere i min leilighet. Jeg leide likevel ut til en røyker. På forhånd avtalte vi steder hun kunne røyke på, bl.a. ikke under soveromsvinduene. Selvsagt kommer det røyklukt inn av og til men jeg gidder ikke å irritere meg over det. Lukta forsvinner fort. 0 Siter
Spirello Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Skjønner godt hva du mener! Jeg røyker selv, men da vi bodde i blokk - så røyka han som bodde under oss inne på soverommet, og røyklukta kom inn på vårt soverom, utrolig irriterende siden vi ikke røyka (aldri gjort) inne selv. Du kan jo bare fortelle han at det er et problem for dere, og spørre om han kan gå lenger unna. Hvis han ikke er en sånn som gir faen i alle andre enn seg sjøl, så blir nok problemet løst enkelt og greit 0 Siter
Lillemus Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Skjønner godt hva du mener! Jeg røyker selv, men da vi bodde i blokk - så røyka han som bodde under oss inne på soverommet, og røyklukta kom inn på vårt soverom, utrolig irriterende siden vi ikke røyka (aldri gjort) inne selv. Du kan jo bare fortelle han at det er et problem for dere, og spørre om han kan gå lenger unna. Hvis han ikke er en sånn som gir faen i alle andre enn seg sjøl, så blir nok problemet løst enkelt og greit ''Jeg røyker selv, men da vi bodde i blokk - så røyka han som bodde under oss inne på soverommet, og røyklukta kom inn på vårt soverom, utrolig irriterende siden vi ikke røyka (aldri gjort) inne selv.'' Jeg kan ikke ha verandadøra oppe når det er varmt om sommeren, veldig ofte i alle fall, for naboen under sitter og røyker på sin veranda og da siver jo røyklukta inn hos meg. Det er helt jævlig, men jeg kan jo ikke be ham kutte ut å røyke på sin egen eiendom heller. ) 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Ja, røyk er plagsomt! Men som leieboer har du vel strengt tatt ikke noen rett til å klage på hva huseier, eller naboer foretar seg på sin egen eiendom? Jeg kunne jo heller ikke sagt noe hvis det var naboen som røyka på sin egen eiendom. Men jeg synes det blir litt annerledes når det gjelder en leieboer som bor på min eiendom, på mine premisser. Da bør jeg kunne be dem innrette seg for å unngå ulemper for oss som eier huset, og naboer forøvrig. Fordi om man er utleier, har man ingen grunn til å være "diktator" - og særlig ikke hvis det ikke er spesifisert i kontrakten at røyking inne ikke tillates. Og nabohensyn bør være lov uansett om man eier, leier eller bor i telt. Når det er sagt, så vil jeg gjøre oppmerksom på at det faktisk står i innlegget mitt over at jeg mener det er uproblematisk, selv om jeg ikke liker lukta. Hadde jeg fått astmaanfall av røyk, hadde jeg nok enten lukket vinduet når røyken siver inn, eller spurt pent om naboen kan ta hensyn. Hilsen ex-røyker, men ikke fanatiker - 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.