Gå til innhold

Har NAV lov til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror vel heller ikke at de er den store stygge ulven, allikevel så liker jeg det ikke om de skulle finne på å ta kontakt med arbeidsgiver. Jeg vil bli behandlet om en hvilket som helst annen arbeidstaker, og vil ikke at sjefen skal få nyss i hvor mange helseplager jeg har. Det kan få konsekvenser for meg om jeg ønsker meg en høyere stilling på sikt.

Øh, noe skurrer i mine ører - du er på attføring, redd for å miste denne, men sikter mot høyere stillinger (noe som oftest medfører med ansvar og jobb)....

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

13

• frosken

6

• ekte nick

1

• adelie

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

I mitt tilfelle kan det slå feil ut. De mener at jeg er for velfungerende, og det er et problem for NAV at jeg ikke faller inn under noen av tiltakene deres. Fordi jeg ikke har problemer som faller inn under det, så lurer de på om jeg trenger attføring. Så hvis sjefen kunne fortelle litt negative ting om meg, at jeg var ekstremt pysete (sant), redd for å forholde meg til andre mennesker (av og til, men ikke så mye jobb) stresser veldig mye (sant, men det vises kanskje ikke?) så har jeg ihvertfall et grunnlag for attføring føler jeg.

Men at du ikke faller inn under attføringsløpet betyr jo ikke nødvendigvis at du ikke har rett på hjelp (stønad) fra NAV, men attføring (som ordet beskriver, tilbakeførsel til jobb) ikke er det riktige tiltaket. Kanskje er rehabiliteringspenger eller TU en mer gunstig stønadsform for deg?

Selv falt jeg heller ikke inn i attføringstiltakene til NAV etter en stund, er nå tidsbegrenset ufør...

Gjest på attføring
Skrevet

Øh, noe skurrer i mine ører - du er på attføring, redd for å miste denne, men sikter mot høyere stillinger (noe som oftest medfører med ansvar og jobb)....

Jeg har en femten prosent stilling nå, har planer om å forsøke meg i femti prosent jobb. det er alt jeg kan klare, hvis helsen holder. Er fortsatt avhengig av en stønad hvis jeg skal klare meg økonomisk, betale husleie etc.

Gjest brullebuff
Skrevet

Det er jeg selvfølgelig klar over, men det er klart at det er vesentlig hvordan vedkommende utfører en jobb... Jeg hadde møter med NAV og arbeidsgiver lenge før jeg kom over i et attføringsløp (altså mens jeg var ansatt i bedriften), og jeg ser virkelig ikke problemet...

Slvfølgelig er det vesentlig hvordan vedkommende utfører en jobb, men det må nav få greie på på andre måter hvis trådstarter ikke syns det er greit på denne jobben. Akkurat som de ikke han kontakte arbeidsgivere man har vært ansatt hos tidligere uten samtykke. Det er imidlertid rart hvis nav ikke gjennom dette attføringsløpt har fått andre arenaer som kan uttale seg om hvordan trådstarter fungerer i jobb.

Som du også sier lenger undre her, så er det veldig mye som skurrer i hele denne historien. Jeg er vel litt i tvil om jobben virklig er helt utenom attføringsløpet også.

Det beste er uansett å spille på lag med nav.

Gjest brullbuff
Skrevet

Jeg har en femten prosent stilling nå, har planer om å forsøke meg i femti prosent jobb. det er alt jeg kan klare, hvis helsen holder. Er fortsatt avhengig av en stønad hvis jeg skal klare meg økonomisk, betale husleie etc.

Det betyr jo ikke at du skal ha attføring. Det finnes andre ytelser.

Gjest på attføring
Skrevet

Men at du ikke faller inn under attføringsløpet betyr jo ikke nødvendigvis at du ikke har rett på hjelp (stønad) fra NAV, men attføring (som ordet beskriver, tilbakeførsel til jobb) ikke er det riktige tiltaket. Kanskje er rehabiliteringspenger eller TU en mer gunstig stønadsform for deg?

Selv falt jeg heller ikke inn i attføringstiltakene til NAV etter en stund, er nå tidsbegrenset ufør...

Så lenge jeg kan komme inn under en annen stønad, er det greit, men det har ikke NAV nevnt noen ting om. Og er det ikke en høyere terskel for å komme inn under TU eller rehabpenger? Hvis skulle gå tilbake på rehab så kan jeg vel heller ikke jobbe?

På NAV virker det som om attføring er forbeholdt de som trenger mye hjelp og tilrettelegging fra NAV. Jeg har en utdannelse fra før, jeg er ressursterk. Men jeg trenger attføringen for å kompensere økonomisk for at jeg ikke orker å jobbe så mye.

Gjest på attføring
Skrevet

Det betyr jo ikke at du skal ha attføring. Det finnes andre ytelser.

Hvilke ytelser tror du er aktuelt, når jeg ønsker å prøve meg i arbeid samtidig? TU er det vel en ganske høy terskel på? Rehabpenger, da kan man vel ikke jobbe samtidig?

Gjest brullbuff
Skrevet

Så lenge jeg kan komme inn under en annen stønad, er det greit, men det har ikke NAV nevnt noen ting om. Og er det ikke en høyere terskel for å komme inn under TU eller rehabpenger? Hvis skulle gå tilbake på rehab så kan jeg vel heller ikke jobbe?

På NAV virker det som om attføring er forbeholdt de som trenger mye hjelp og tilrettelegging fra NAV. Jeg har en utdannelse fra før, jeg er ressursterk. Men jeg trenger attføringen for å kompensere økonomisk for at jeg ikke orker å jobbe så mye.

''Så lenge jeg kan komme inn under en annen stønad, er det greit, men det har ikke NAV nevnt noen ting om. Og er det ikke en høyere terskel for å komme inn under TU eller rehabpenger? Hvis skulle gå tilbake på rehab så kan jeg vel heller ikke jobbe?

''

Det høres ikke ut som om din kommunikasjon med nav er den beste? Og den blir i all fall ikke bedre av at du skal gi gale opplysningr til dem. Spill med åpne kort og si det som det er. Du har masse antagelser som er helt gale. Nå vil jeg ikke si mere her, for det du trenger er en samtale med saksbehandleren din, som også vil kunne svare deg på alle disse spørsmålen.

Gjest herminegrang
Skrevet

Hei. Jeg tror at så lenge du er under nav så har de lov til det meste. Jeg har vært gjennom alt, selv.

Først sykemeldt et år. Så under rehabilitering pga operasjoner og fysioterapi, tilsammen to år. Og så har jeg vært i yrkesretta attføring. Der klarte jeg å få en liten 33 % stilling selv, som jeg skulle få prøve meg på i et år. Men samtidig ble jeg pålagt av nav å ta skole samtidig, så det endte med at jeg slet meg ut etter et halvt år. Ny operasjon, verre helse, som tilslutt utviklet seg til fibromyalgi.

Tilslutt ble jeg anbefalt av nav å søke tidsbegrenset uføre. Fikk innvilget 100% i tre år. Legger mye av skylden for min elendige helse nå på nav. De presser folk til mer en de klarer, slik at de tar siste rest av arbeidsevne. Dette har iallefall jeg erfart.

Uansett så tror jeg at nav har "lov" til både det ene og det andre. Etter å ha vært gjennom et helvete i fire år, så har jeg ikke noe annet svar.

Men lykke til videre, håper ting ordner seg.

Gjest herminegrang
Skrevet

Hvilke ytelser tror du er aktuelt, når jeg ønsker å prøve meg i arbeid samtidig? TU er det vel en ganske høy terskel på? Rehabpenger, da kan man vel ikke jobbe samtidig?

Rehab-ytelser gis når en er under behandling, med utsikter for bedring. En kan samtidig prøve seg i jobb.

Tu skal det mye til for å få innvilget. Man må ha gode legeerklæringer som støtter opp om det du opplever selv med helsen din

Skrevet

Da skulle du jo ikke ha vært på attføring i det hele tatt, men på rehab. Du kan ha %vis rehab også, så det er nok det NAV tenker på i ditt tilfelle vil jeg tro...

Skrevet

Dette var en forvirrende tråd! Men kan du fortelle meg hva TU er?

Skrevet

TU = Tidsbegrenset Uførestønad... Man får innvilget 2-4 (eller er det 7?) års uførestønad, det er nesten ingen lenger som får innvilget varig ufør...

(Ser du ikke spurte meg, men jeg svarte likevel jeg;-))

Gjest Shira :o)
Skrevet

TU = Tidsbegrenset Uførestønad... Man får innvilget 2-4 (eller er det 7?) års uførestønad, det er nesten ingen lenger som får innvilget varig ufør...

Kan få for bare ett år også (de drev og gav meg ett og ett år noen år). Jeg mener at de sa at grensa var på 4 år per periode, altså jeg kunne ha mange TU-perioder, men ikke mer enn 4 år av gangen.

Samtidig får jeg kanskje andre svar dersom jeg spør noen andre ;o) Nå har jeg 4 år, så endelig kan jeg slappe av litt. Fikk Det er slitsomt og søke opp att og opp att når ting ikke endrer seg så veldig.

Dagen hjertesukk som du måtte ta deg av ;o)

Skrevet

Kan få for bare ett år også (de drev og gav meg ett og ett år noen år). Jeg mener at de sa at grensa var på 4 år per periode, altså jeg kunne ha mange TU-perioder, men ikke mer enn 4 år av gangen.

Samtidig får jeg kanskje andre svar dersom jeg spør noen andre ;o) Nå har jeg 4 år, så endelig kan jeg slappe av litt. Fikk Det er slitsomt og søke opp att og opp att når ting ikke endrer seg så veldig.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1247176292' post='4176501]

''Dagen hjertesukk som du måtte ta deg av ;o)''

Det går helt fint vet du:-)

Ja, kanskje det er helt nede i ett år, selv fikk jeg to nå fra 1. juli. 4 må være deilig å endelig å ha fått, så kan du i det minste senke skuldrene litt, og vet hva du har foran deg for en lang periode.

Skrevet

''Dagen hjertesukk som du måtte ta deg av ;o)''

Det går helt fint vet du:-)

Ja, kanskje det er helt nede i ett år, selv fikk jeg to nå fra 1. juli. 4 må være deilig å endelig å ha fått, så kan du i det minste senke skuldrene litt, og vet hva du har foran deg for en lang periode.

Det er bra :o)

Ja, jeg fikk ett år, så to år, men nå 4 år. Det var egentlig ikke helt NAV sin feil heller at de ikke skjønte at dette tok tid, legeerklæringene mine ble skrevet med stor optimisme.

Jeg la med eget ark denne gangen, forklarte litt hvordan hverdagen min var, og fikk legeerklæringer oppå det igjen. Enkelt er det ikke, men samtidig skal det vel ikke være det heller.

Har du først fått 2 år, så håper jeg det går greitt ved neste søknaden din. Det er godt og kunne bruke energien på seg selv og familien, og slippe ekstra belastninger. For vi trenger energien til å finne det nivået vi kan fungere noenlunde på. :o)

Håper du har en noenlunde OK sommer. Her skinner sola i dag, det hjelper på humøret mitt :o)

Gjest på attføring
Skrevet

Da skulle du jo ikke ha vært på attføring i det hele tatt, men på rehab. Du kan ha %vis rehab også, så det er nok det NAV tenker på i ditt tilfelle vil jeg tro...

Jeg har jo vært på Rehab før jeg kom over på attføring. Blir det ikke litt feil å gå på rehab når jeg samtidig skal forsøke meg i en viss jobbprosent?

altså min sak er nok litt mere komplisert enn det jeg gir uttrykk for her med innlegget. Men jeg ble syk under utdannelsen og har derfor ikke noen jobb som skal omskoleres fra eller tilbakeføres til. Målet mitt er å se hvor mye jeg er i stand til å jobbe. Jeg er fortsatt under behandling.

Gjest på attføring
Skrevet

TU= tidsbegrenset ufør.

Jeg er klar over at min sak er mere komplisert enn jeg får gitt uttrykk for med den tråden her. Spørsmålet mitt var bare om det var vanlig praksis hos NAV å ringe arbeidsgivere når man er på attføring. Jobben har jeg skaffet meg selv.

Jeg var i arbeidspraksis i fjor, for å teste arbeidsevnen og da hadde jeg ikke noe problemer med at saksbehandler ringte dit.

Men jeg skulle gjerne hatt noen ord i laget hvis NAV skal ringe arbeidsgiver. Jeg ville heller hatt et møte med dem og arbeidsgiver så jeg fikk vite hva som ble sagt.

Skrevet

Jeg har jo vært på Rehab før jeg kom over på attføring. Blir det ikke litt feil å gå på rehab når jeg samtidig skal forsøke meg i en viss jobbprosent?

altså min sak er nok litt mere komplisert enn det jeg gir uttrykk for her med innlegget. Men jeg ble syk under utdannelsen og har derfor ikke noen jobb som skal omskoleres fra eller tilbakeføres til. Målet mitt er å se hvor mye jeg er i stand til å jobbe. Jeg er fortsatt under behandling.

Du får snakke med NAV da vet du, det er jo ikke mulig for oss å svare hvis du ikke forteller alt uansett...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...