Gå til innhold

Marius Bakken kommer aldri til å nå til topps

musikeren

Anbefalte innlegg

Leste at han hadde hatt mulighet til å være med Haile Gebreselaisse på noen tempoøkter, men han lot være. Uttalte at dette var det nok ikke lurt å være med på. For ei pingle sier jeg bare! Han kan ikke regne med å nå opp når han sier nei til en sånn mulighet. Her kunne han fått vært med verdens beste på ei økt, og så ville han ikke... Se også på løpstaktikken hans. Prøver ikke å følge teten engang. Håpløst.

Det er fristende å sammenligne med Bjørn Dæhlie. De første løpa hans blant de beste bestod i å åpne som et hælvete, med ditto sprekk... Helt til han en dag holdt helt inn, og siden så vi jo åssen det gikk. Se på treninga til Dæhlie også, ikke noe fisling der, pressa seg minst like hardt som om det skulle være konkurranse. Sånn skal det være. Marius Bakken mangler guts. Gunhild Halle også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Likerurkke oss Sandefjolingær eller?

Jodda, veldig godt! Som gammal Stokkegutt har jeg mye mer sans for Sandefjolingane enn Tønsbergsossen;-) Men Marius og Gunhild kommer kanskje fra Vesterøya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heia Sandefjord

Jodda, veldig godt! Som gammal Stokkegutt har jeg mye mer sans for Sandefjolingane enn Tønsbergsossen;-) Men Marius og Gunhild kommer kanskje fra Vesterøya?

Nei Marius må komme fra mosserød ett eller annet sted. Jeg gikk i allefall på Samme skole som han en gang i tiden....

Er`u gammel stokke gutt sier du? Stokke er jo ikke så stort...Kjenner du til noen 70/71 modeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det suger jo skikkelig av + være 9 raskeste menneske i verden ;)

Poenget mitt er at med litt mer guts så kunne han kanskje nådd veldig langt, kanskje helt til topps til og med. Men det gjør han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at med litt mer guts så kunne han kanskje nådd veldig langt, kanskje helt til topps til og med. Men det gjør han ikke.

For min egen del så er Bakken er av de norske utøverne som kanskje virkelig kan få det til, systematisk, målrettet, troen på seg selv men tiden vil vise om potensiale hans er godt nok. Det finnes nok av andre norske utøvere å gjøre narr av enn Bakken synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så er Bakken er av de norske utøverne som kanskje virkelig kan få det til, systematisk, målrettet, troen på seg selv men tiden vil vise om potensiale hans er godt nok. Det finnes nok av andre norske utøvere å gjøre narr av enn Bakken synes jeg.

Jeg gjør da ikke narr. Jeg bare sier at han mangler guts. Og det er det som skiller de beste fra de nestbeste, gutsen, evnen til å tåle smerte. Unntaka er de med gudbenåda talent, jfr Thomas Alsgaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

jeg tror tvert i mot at Marius Bakken kommer til å nå veldig langt. Han er som Bjørn Dæhlie veldig flink til å trene riktig.

Det går et viktig skille mellom manglende mot og klokskap.

Hvordan Bakken oppfattes som person og utad, er et annet spm. Jeg uttaler meg kun på vegne av hans treningsmetoder.

Jeg har forøvrig hatt litt kontakt med Marius, og på meg virker han som en grei gutt.

Alt om trening: http://www.trim.no/

Kroppsbygging & fitness: http://www.iform.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg tror tvert i mot at Marius Bakken kommer til å nå veldig langt. Han er som Bjørn Dæhlie veldig flink til å trene riktig.

Det går et viktig skille mellom manglende mot og klokskap.

Hvordan Bakken oppfattes som person og utad, er et annet spm. Jeg uttaler meg kun på vegne av hans treningsmetoder.

Jeg har forøvrig hatt litt kontakt med Marius, og på meg virker han som en grei gutt.

Alt om trening: http://www.trim.no/

Kroppsbygging & fitness: http://www.iform.no/

Jeg mener at Bakken nå er såpass god at han kan tørre å være med de store gutta. For å bli enda bedre er han nødt til å sprenge sime egne grenser. Synes det vitner om en altfor defensiv holdning å si nei til å være med Gebreselaisse på tempotrening. Da kunne han fått kjørt seg skikkelig.

Var det ikke Jelena Välbe som hang med Bjørn Dæhlie og en annen så hu omtrent måtte legges inn på intensiven etterpå? Da kan du snakke om overmot! Tapte hu noe på det? Nei. Tvertimot strakk hu grensa for sin egen tåleevne. Hvorfor er Bjørn Dæhlie tidenes beste skiløper? Mye på grunn av at han tålte mer smerte enn konkurrentene sine. Hvem kan glømme åssen han vant fem-mila i Nagano? Der har Bakken og andre som driver med utholdenhet mye å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han mangler guts...hvordan tror du da han har kommet så langt som han allerede har gjort....?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om han mangler guts...hvordan tror du da han har kommet så langt som han allerede har gjort....?????

Klart han har guts, men ikke på langt nær nok. Da hadde han blitt med Gebreselaisse på den økya for eksempel. Kylling kaller vi sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du vil få rett, så vi får enes om å være uenig når det gjelder gutsen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel heller si at han er smart og kjenner sin egen begrensning når han følger sitt eget tempo. MEN i forsøket i VM lå han jo vitterlig først ganske lenge da !!

Han har jo trent systematisk i mange år og oppnådd gode framskritt.

Så et interessant program om en studie på om det er noe med afrikanere og utholdenhetsidretter/lange løp. De kjørte en studie på en gruppe utrente kenyanere og en gruppe tilsvarende dansker. Det viste seg at de kenyanske startet på et høyere nivå OG oppnådde større framskritt. Vet ikke om de fant ut helt hvorfor men det har litt med kroppsbygning og dermed med teknikk å gjøre. Kenyanerne var høye og slanke - forh lange ben som gjorde at de fikk en teknikk som var effektiv.

Så jeg synes Marius Bakken gjør en absolutt akseptabel innsats.

Det med at han ikke stilte opp på en tempoøkt med H.S. kan vel jeg også stille meg undrende til - men han kan jo ha hatt sine grunner til det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel heller si at han er smart og kjenner sin egen begrensning når han følger sitt eget tempo. MEN i forsøket i VM lå han jo vitterlig først ganske lenge da !!

Han har jo trent systematisk i mange år og oppnådd gode framskritt.

Så et interessant program om en studie på om det er noe med afrikanere og utholdenhetsidretter/lange løp. De kjørte en studie på en gruppe utrente kenyanere og en gruppe tilsvarende dansker. Det viste seg at de kenyanske startet på et høyere nivå OG oppnådde større framskritt. Vet ikke om de fant ut helt hvorfor men det har litt med kroppsbygning og dermed med teknikk å gjøre. Kenyanerne var høye og slanke - forh lange ben som gjorde at de fikk en teknikk som var effektiv.

Så jeg synes Marius Bakken gjør en absolutt akseptabel innsats.

Det med at han ikke stilte opp på en tempoøkt med H.S. kan vel jeg også stille meg undrende til - men han kan jo ha hatt sine grunner til det da.

Ang. kenyanere og dansker...

Så vidt jeg fikk med meg, endte forskerne opp med leggvolum som den eneste korrelerende faktoren. Ekstra volum (og dermed vekt) på nedre delen av benet økte visstnok oksygenforbruket drastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. kenyanere og dansker...

Så vidt jeg fikk med meg, endte forskerne opp med leggvolum som den eneste korrelerende faktoren. Ekstra volum (og dermed vekt) på nedre delen av benet økte visstnok oksygenforbruket drastisk.

Jeg fulgte ikke helt med skjønner jeg *S*

Men var jo ganske merksnodig hvor mye bedre resultat de fikk?? Men danskene har sikkert drukket litt mer øl på forhånd ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at Bakken nå er såpass god at han kan tørre å være med de store gutta. For å bli enda bedre er han nødt til å sprenge sime egne grenser. Synes det vitner om en altfor defensiv holdning å si nei til å være med Gebreselaisse på tempotrening. Da kunne han fått kjørt seg skikkelig.

Var det ikke Jelena Välbe som hang med Bjørn Dæhlie og en annen så hu omtrent måtte legges inn på intensiven etterpå? Da kan du snakke om overmot! Tapte hu noe på det? Nei. Tvertimot strakk hu grensa for sin egen tåleevne. Hvorfor er Bjørn Dæhlie tidenes beste skiløper? Mye på grunn av at han tålte mer smerte enn konkurrentene sine. Hvem kan glømme åssen han vant fem-mila i Nagano? Der har Bakken og andre som driver med utholdenhet mye å lære.

Hvorfor blir du ikke trener for han da? Du vet jo tydeligvis bedre enn noen andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Nei Marius må komme fra mosserød ett eller annet sted. Jeg gikk i allefall på Samme skole som han en gang i tiden....

Er`u gammel stokke gutt sier du? Stokke er jo ikke så stort...Kjenner du til noen 70/71 modeller?

Hei!

Maken til nedrakking av vår beste friidrettsutøver! Det er vel ingen som er mer målrettet enn vår gode Marius, og knapt noen som kjenner sin egen kropp bedre og vet hva som trengs av trening! Og det ikke å trene sammen med noen en bestemt økt kan vel godt være fordi det ikke passet inn i Marius' program. Intet er overlatt til tilfeldighetene der, virker det som.

Les i bladet Kondis hvor Marius har hatt artikler, eller gå inn på hans hjemmeside!

Han er altså nå gått til topps i Norge. Går han ikke til topps i Europa eller globalt, kan det jo ha bestemte grunner. Ikke alle kan trene seg til verdensmester. Men vi får heie på og glede oss over dem som prøver!

Briv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...