Lokomotivet Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Jeg driver med styrkeidrett (tidligere styrkeløft, nå strongman) og opplevde sterke, skytende smerter langs hele kneet etter å tatt et maksløft i frontbøy (200 kg). Jeg tok MR-bilder av knærne, men fastlegen min virker helt inkompetent og ute av stand til å si noe fornuft vedrørende resultatene (et inntrykk jeg har fått høre at andre andre her i område også sitter igjen med vedrørende denne legen). Da jeg for tiden bor på et knøttlite sted i Nord-Norge har jeg begrensede muligheter til å bytte fastlege (ingen andre i området er tilgjengelige) og det er opp mot et halvt års ventetid på fysioterapeut (godt jeg skal flytte sørover snart). Hvis du kan "oversette" og fortelle meg hvorvidt tiden som styrkeidrettsutøver er forbi, og hvorvidt jeg kan belage meg på kneproteser i løpet av de neste 10 årene , slik fastlegen min (forhåpentligvis feilaktig) hevder hadde det vært fint. Da jeg kun er 27 år gammel virker det rart at ting skal stå så dårlig fatt. Jeg har unngått all beintrening som gir smerter (så og si all trening av beina gjør vondt) og tar voltaren, men smertene gir seg ikke. Her er resultatene: MR HØYRE KNE -------------------------- Fremre korsbånd og mediale sideligament virker litt ødematøse. Intakte menisker og ligamenter. Lett subkondral sklerose distalt lateralt i trochlea femoris. Ellers upåfallende forhold. (dette står så med store bokstaver): R: KONTUSJONSFORANDRINGER VED ACL OG MCL. DEGENERATIVT PREG VED LATERALE TROCHLEA FEMORIS MR venstre kne ---------------------- Noe markert subkondral sklerose distale laterale trochlea femoris. Fremre korsbånd virker litt ødematøst. Ellers upåfallende forhold. Inntakte menisker og ligamenter. R: KONTUSJONSFORANDRINGER VED ACL. DEGENRATIVT PREG VED LATERALE TROCHLEA FEMORIS. Da fritiden min i stor grad går med til trening er dette et betydelig problem for meg og fastlegens "pytt, pytt, bare bli mosjonist" holdning er både provoserende og belastende. 1) Vil jeg bli 100% frisk og klar til å fortsette idrettskarrieren? 2) Hvordan skal jeg raskest mulig bli frisk 3) Kan jeg trene beina selv om jeg får litt smerter? Hvor store smerter skal tolereres? Ingen? Mild irritasjon? Moderate smerter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332459-tolking-av-mr-resultater-kroken-p%C3%A5-d%C3%B8ra-i-f%C3%B8lge-fastlege/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg tror at dette ikke er så galt som man i første omgang skulle tro. Det som beskrives av forandringer i korsbånd, sidebånd. brusk. menisker og bensubstans osv. burde alt være seversibelt. Om det tar halvt år eller ett år er ikke godt å si. Hadde jeg vært deg hadde jeg latt knærne fått mye ro. All trening som gir smerter forsinker tilhelingen. Men bevares ,tenk på alt det andre som kan trenes avkroppen din. Beveglighet og sirkulasjon er bra for beina dine. Tren mye på ergometersykkel på moderat lette gear. Lykke til videre, men tenk deg om før du forlater Nord-Norge.!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332459-tolking-av-mr-resultater-kroken-p%C3%A5-d%C3%B8ra-i-f%C3%B8lge-fastlege/#findComment-2786798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.