Gå til innhold

Smerter i lysk ved trening.

Anbefalte innlegg

Gjest Marius Kanarius

Hei. Jeg har trent i ett års tid nå, og de siste månedene har jeg begynt med øvelsen knebøy. Nå jeg gjør denne øvelsen, får jeg litt vondt dypt inne helt øverst i låret når jeg reiser med opp. (Hofteleddsbøyer?) Om jeg løfter vektene rolig og kontrollert gjør det ikke så veldig vondt, men om jeg løfter eksplosivt gjør det ganske vondt. Jeg har prøvd litt forskjellige teknikker, og jeg gjør øvelsen riktig. Det hjelper av og til litt om jeg varmer opp, og tøyer grundig før jeg begynner, men det gjør fremdeles litt vondt. Kjenner det også littegrann ved tunge markløft. Hva kan dette skyldes, og hva kan jeg gjøre med det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332509-smerter-i-lysk-ved-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres litt ut som du ligger i grenseland i forhold til å dra på deg en strekk, etter min oppfatning (som legmann). Vil anbefale deg å strekke ut mye og forsøke å bedre bevegeligheten.

Som regel får man vondt i knær, korsrygg eller i innsiden av lysken ved knebøy, så denne smerten fremstår for meg som noe underlig.

Høres litt ut som du ligger i grenseland i forhold til å dra på deg en strekk, etter min oppfatning (som legmann). Vil anbefale deg å strekke ut mye og forsøke å bedre bevegeligheten.

Som regel får man vondt i knær, korsrygg eller i innsiden av lysken ved knebøy, så denne smerten fremstår for meg som noe underlig.

Ja, det er vel kanskje lysken det heter der jeg får vondt. Men du mener jeg kanskje holder på å dra på meg en strekk. Jeg vet egentlig ikke helt hva det vil si, siden jeg aldri har blitt skadet ifm trening før.

Så du mener jeg bør tøye ut? Før og etter trening?

Hvordan skal jeg tøye ut det området der best mulig?

Ja, det er vel kanskje lysken det heter der jeg får vondt. Men du mener jeg kanskje holder på å dra på meg en strekk. Jeg vet egentlig ikke helt hva det vil si, siden jeg aldri har blitt skadet ifm trening før.

Så du mener jeg bør tøye ut? Før og etter trening?

Hvordan skal jeg tøye ut det området der best mulig?

Hvis du får vondt på innsiden av låret, tett opp mot skrittet, så er det lysken du har vondt i.

Dersom du får vondt på forsiden av låret, helt øverst i overgangen mellom hofta og låret så er det hofteleddsbøyeren.

Hvis man står bredt i knebøy og vinkler knærne utover får man fort mye belastning på lysken.

Jeg hadde moderate smerter i lysken en periode og bestemte meg for å trene lett knebøy allikevel. I det jeg gikk under 90 graders vinkel sa folk som stod 5-6 meter unna at de kunne høre en lyd som hørtes ut som en seilduk som revnet i to. Det var da altså fra lysken min. Det gjorde enda mer vondt enn det høres ut og det tok et halvt år før jeg kunne trene noenlunde bra igjen.

Lyskestrekk er altså noe du skal ta på alvor og det er noe som kan ta LANG tid å bli bra igjen.

Det som fungerer er å strekke ut, varme opp godt og kanskje forsøke å stå litt smalere med beina enn du gjør nå, dersom du står veldig bredt.

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Smertene skyldes sansynligvis litt for rask progresjon med vektenes tyngde eller hvor dypt du går ned. Både hofteleddsbøyerne og annen muskulatur trenger tilvenning..

Jeg forslår at du ved knebøy ikke går dypere enn til 90 grader og ikke har mer vekt enn at du greier denne øvelsen uten at det gjør vondt. All annen trening som ikke provoserer skal du selvsagt fortsette med.

I det hele tatt gjelder det å være tålmodig når du øker belastningene.

Hvis du får vondt på innsiden av låret, tett opp mot skrittet, så er det lysken du har vondt i.

Dersom du får vondt på forsiden av låret, helt øverst i overgangen mellom hofta og låret så er det hofteleddsbøyeren.

Hvis man står bredt i knebøy og vinkler knærne utover får man fort mye belastning på lysken.

Jeg hadde moderate smerter i lysken en periode og bestemte meg for å trene lett knebøy allikevel. I det jeg gikk under 90 graders vinkel sa folk som stod 5-6 meter unna at de kunne høre en lyd som hørtes ut som en seilduk som revnet i to. Det var da altså fra lysken min. Det gjorde enda mer vondt enn det høres ut og det tok et halvt år før jeg kunne trene noenlunde bra igjen.

Lyskestrekk er altså noe du skal ta på alvor og det er noe som kan ta LANG tid å bli bra igjen.

Det som fungerer er å strekke ut, varme opp godt og kanskje forsøke å stå litt smalere med beina enn du gjør nå, dersom du står veldig bredt.

Da er det nok hofteleddsbøyeren jeg får vondt i. Men jeg trodde ikke man brukte denne muskelen når men reiser seg opp i knebøy, derfor synes jeg det var litt rart at denne gjør vondt? Da bruker man vel mest rompe mulkelen?

Annonse

Smertene skyldes sansynligvis litt for rask progresjon med vektenes tyngde eller hvor dypt du går ned. Både hofteleddsbøyerne og annen muskulatur trenger tilvenning..

Jeg forslår at du ved knebøy ikke går dypere enn til 90 grader og ikke har mer vekt enn at du greier denne øvelsen uten at det gjør vondt. All annen trening som ikke provoserer skal du selvsagt fortsette med.

I det hele tatt gjelder det å være tålmodig når du øker belastningene.

Er det ikke skadeforebyggende å gå helt ned på denne øvelsen da?

Bruker man hofteleddsbøyeren når man reiser seg opp i knebøy? Jeg todde det var rompemuskelen man egentlig brukte da?

Mvh. Marius

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...