Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Er en 48 år gml. mann som trener ca. 1,5-2 timer annenhver dag, mest løping og om vinteren ski. Varierer treningen med forskjellig intensitet og pulssoner. I de siste 6-7 mnd. har jeg opplevd at jeg går skikkelig tom natten/dagen etter trening, jeg snakker om i kjelleren her, av og til så langt at jeg ikke orker å ta til meg næring, maten vokser i munnen, jeg får hetetokter og blir også ofte lett svimmel. Jeg blir ikke i bedre form heller for tiden, alt er ett ork stort sett hver gang og det er en kamp å komme meg hjem, slik var det ikke for ca. 6-7 mnd. siden og jeg har ikke gjort noe som helst med kostholdet og andre ting i denne perioden. Dette har tiltatt veldig i det siste og er nå blitt ett problem, jeg kommer meg ikke ovenpå. Må påpeke her at jeg er veldig nøye med kostholdet og væske inntaket mitt, både før og etter trening, tar alltid til meg næring innen 1 time etter trening, yoghurt med kornblanding o.l.. Når jeg trener i mer enn 1,5 t. har jeg alltid med meg drikke/mat underveis. Litt info; spiser ikke rødt kjøtt men får i meg mye kylling og fisk, d.v.s. når jeg er på jobb (jobber skift, da blir det ofte ingen middag, mest brød mat) Har diagnoisert og behandles for høyt blodtrykk, er ca. 140/90 selv med behandling med Emconcor og Cozaar comp., denne behandlingen har jeg hatt i ca. 3 år nå. Har nettopp vært hos legen min (dvs vikaren, han hadde ferie...), han var veldig ivrig på dette med stoffskifte, tok blodprøver og bortsett fra prosenten, som var OK, så har jeg ikke fått svar enda. Kan også si at når jeg går tom og prøver og spise så er det ikke alltid jeg kommer meg ovenpå igjen, må gjerne spise enda mer senere får noe skjer, og da blir det gjerne brød, frukt, grønt, t.o.m. energibarer er prøvd. Almenn tilstanden min ellers er ok, ikke gått ned i vekt, førdøyelsen er fin, sover dog litt dårlig. Kan dette være en indikasjon på andre ting som skjer i kroppen, jeg tilfører kroppen så mye næring at dette skal ikke skje, kanskje kroppen min ikke vil ta imot det den får? På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332658-g%C3%A5r-tom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Du gjør egentlig alt riktig med mat, drikke, hvile, restitusjon osv.. Hva kan det så være.??

Jeg har sett litt nøyere på medisineringen din og får nok bekreftet at både Emconcor og Cozaar kan gi bivirkninger som kan føre til denne "slitenheten". Hvis alle blodprøvene er ok, er jo det greit at ingen avvik der kan gi noen forklaring.

Når den legen som kjenner deg best kan nåes igjen, ta en prat om medisineringen og hva du synes fungerer dårlig være bra for deg..

Inntil videre, halver treningstiden og kutt ut det mest intensive.. Det viktigste er selvsagt at treningen skal føles bra og at du har en god helsegevinst av den.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332658-g%C3%A5r-tom/#findComment-2786887
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...