Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Eple123

For 8mnd siden kom jeg meg ut av et psykisk tungt forhold, og gikk fra å være 52kilo til gå opp til 56kilo i fett som la seg rundt midjen og rumpa. (er 22år, 1.67 høy, vet ikke hvor mye jeg veier nå, men ikke så mye mer enn 57 (har ikke vekt), har to barn, er slank av natur, har aldri trent før nå, har også spist veldig lite og sjeldent oftest bare 1 måltid til dagen frem til for 7 mnd siden (usunn mat), nå spiser jeg normalt, fortrekker knekkebrød fremfor skive, vann fremfor brus, kylling fremfor kjøttdeig o.l., men er usunn innimellom (da helst cola.)) etter noen mnd til med stigning (som selvfølgelig kom av at jeg begynte å få det litt bedre med meg selv). Fant jeg ut at jeg skulle komme meg i form igjen. Begynte med multivitaminer og et sunnere kosthold, og begynte med spinning hjemme gjerne i 2 timer, 4-7 dager i uka samt styrketrening etter økten, dette begynte med at jeg skulle stramme opp rumpen og få vekk hoftevalken. Jeg har ikke trent på faste dager, og det har vært mer etter dagsform og tid, men allikevel 4-7 dager i uken, har hatt noen få, korte pauser innimellom. Nå nylig byttet jeg fra spinning til jogging iogmed at jeg trengte litt forandring, og at det kanskje ville gi et annet resultat. Problemet er at jeg ikke blir kvitt det overflødige istedet har jeg økt i omkrets (buksestørrele gikk fra xs til s (nesten dobbel størrelse rundt lårene som er mye muskler) og stedene jeg ønsker skal bli fastere har ikke blitt strammet opp, rumpa har blitt "lang", hoftene har også blitt (lengre) mer magemuskler, cellulitter har jeg fått. Vet jeg er tynn, men jeg føler meg ikke sånn iogmed at jeg selv ser hvordan jeg har forandret meg. Hvordan kan jeg komme meg tilbake til der jeg var, (inkl en strammere bak), hvor ofte skal jeg trene, hvor mye styrketrening (trener minst 150 rep av sittups, crunch og forskjellige mageøvelser minst 3 hver dag, allslags rumpeøvelser, lår, hofte, minst 400 rep av forskjellige samme dagen som mageøvelsene, trener til jeg er greit sliten, og føler at det er nok. (vet at en ikke skal punkttrene men.. Nå har jeg jogd og gått fort ca 5 timer, og hatt 3 dager med styrketrening til nå i denne uka, og kjenner for første gang på lenge at jeg er "støl", så har hvile dag i dag. Føler at effekten har "stoppet opp". Hvor mye kondisjon skal jeg trene, og hvordan skal jeg spise? Har du noen anbefalinger til hva jeg kan gjøre?. P.s. Har trent mer eller mindre fast og spist helt "normalt" i 3mnd nå. Vil også få med at treningen og livsstilen har hjulpet på hårtapet, frysninger, er faktisk varm på hender o.l. nå og mye på svimmelheten så selv om det frister vil jeg ikke slutte med treningen, og gå tilbake til den gamle livsstilen. Takk ! =P

Fortsetter under...

Du har endret veldig mye i livet ditt samtidig. Og det er store endringer.

Kanskje du kan vurdere å begynne å trene på et helsesenter. Der kan du få oppfølging i hva og hvor mye du bør trene + kostholdsveiledning.

Slik du beskriver det så trener du veldig mye. Men det er jo ikke sikkert at du gjør ting riktig.

Kosthold er også et kjempestort tema. Med så mye trening så er det kjempeviktig at du spiser nok og riktig. (Minst 3 hovedmåltider og 2 mellom-måltider)

Du kan jo risikerer at du bryter ned mer enn du bygger opp....

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Egentlig er det galt av meg å prøve å gi deg råd uten å kjenne deg og din livssituasjon godt. men her har du noen tanker.

Jeg synes det er flott at du har klart å endre livsstilen med sunnere spising og regelmessig trening. Det er klart at de storetreningsmengdene med økning av muskelmasse har og må endre kroppen din. At lår, bak osv. har blitt kraftigere er vel bare velstand etter mitt begrep og er nok også grunnen til at vekten har gått opp ett par kilo. Vekten i forhold til høyden burde være ideell og det forteller at inntak av mat ballanserer godt med det du forbrenner ved trening.

Hvis det du skrevet riktig i din mengde-angivelse, er det ganske voldsomme treningsmengder for en "mosjonist". At du varierer treningen mye, er bra. Likevel vil jeg foreslå at du tar kontakt med en treningsveileder for å se nærmere på dette. Jeg tror det er viktig å ha en samtalepartner for deg i den situasjonen du er. Faren for å trene seg "i senk", er bestandig til stede når det blir så mye aktivitet.

Lykke til videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...