Gå til innhold

Væskemangel

Nikki

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med at jeg ikke får i meg nok væske når jeg trener. Jeg blir veldig varm når jeg trener og svetter mye. I går etter trening ble jeg skikkelig dårlig - svimmel, kvalm og vondt i hodet - og det tok mange timer og mange glass vann før jeg følte meg bedre.

Jeg drikker igrunnen en del vann når jeg trener, men lurer på om det er noe annet som vil være bedre å drikke? Noe som med mer effektivt erstatter den væsken som forsvinner når jeg trener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest DarlingNikki

Heisann =)

Jeg har hørt at salt binder vann bedre til kroppen, så om du kan få i deg litt salt på en ellen annen måte + at du drikker mye vann når du trener skulle det vel gå bedre. Vann er det beste du kan drikke når du trener uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Nikki!

Dette er et velkjendt problem, særlig blandt unge. Løsningen er å drikke med viljen, planlegge og gjennomføre drikking time for time. Du trenger 1,6 - 1,8 liter per dag til vanlig drift, og mere når du er fysisk aktiv. Hvis du har et vanlig norsk kosthold, så trenger du ikke tilsette noe som helst, vann er det beste for kroppen.

Hvis du drikker 2 - 3 liter per dag og fremdeles har problemer slik du forteller om, så bør du ta deg en tur til lege.

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å alltid være i væskebalanse. Man merker ikke at man får for lite væske før prestasjonsevnen allerede har gått ned. Man blir tørst for sent.

Drikk gjerne godt før trening også. Begynn gjerne flere timer før trening.

Trener du lenger enn 1 time kan det være gunstig å tilføre litt karbohydrater underveis, men stort sett alle sportsdrikker er for konsentrert. I alle sportsdrikker jeg har vært bort i tynner jeg ut det anbefalte fra 1:2 til 1:3.

For konsentrert oppløsning vil forsinke tømmingen fra magesekken og dermed vil opptaket gå tregere. Dessuten kan mange bli litt uvel av for høy karb.konsentrasjon. Husk at fordøyelsessystemet går på lavgir når du trener.

Om du klarer å drikke ca. 2dl hvert 15-20. minutt får du sannsynligvis nok dersom du trener langvarig (mer enn60-75 min.) Ved trening kortere enn dette holder det som regel å fylle på godt før og etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...