Gå til innhold

Male eikekkjøkken hvitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har marbodal eikekjøkken. Har liksom fått for meg at det er "synd" å male eik, men syns fargen er litt gusten. Syns den minner litt om tobakksfingre. :P

Har en hylle istedenfor skap over et stort område og vurderer å sette opp hvite skap som er ulike de skapene som er. Kan det evt gå og ha disse hvite? har tenkt å male veggene i Marrakesh som er en slags grå, brunlig lys farge som går svært godt til hvitt som jeg skal male vinduet. Har hvite fliser over benk og vask og en stusselig grå benk som jeg også vurderer å bytte ut.

Noen som har erfaring med Corian? Holder den seg fin?

Lyst til å fornye kjøkkenet, men litt usikker på hvordan, liksom.

Vil ikke gjøre det for dyrt heller. :)

Gjest coriana
Skrevet

Corian er veldig fint!

Men ikke _så_ slitesterkt og vedlikeholdsfritt som mange tror, det kommer riper i den hvis du er uforsiktig, og sterke farger kan sette varige flekker. (Eks en paprikabit som blir liggende på en hvit corianbenk..)

Den kan slipes ned, men det kan bare en med riktig kunnskap og utstyr gjøre, og det er dyrt.

Men corian-benkeplate er veldig fint!

Gjest majas mamma
Skrevet

Male eikekjøkken høres litt "synd" ut i mine ører. Hvis fargen er blitt litt matt tror jeg at jeg ville forsøkt å få sandblåst det, og så evt lakket eller oljet det.

Skrevet

Tror heller jeg ville levert dem til spraying. Koster litt mer, men blir mye finere.

Veldig vanskelig å få det fint selv..

Vi malte et gammet kjøkken, og det ble greit nok. Var ikke så nøye da vi skulle flytte likevel. Men første måte vi pusse det ned, så vaske og støvsuge det. Et lite støvkorn ses godt.

:0)

Skrevet

Corian er veldig fint!

Men ikke _så_ slitesterkt og vedlikeholdsfritt som mange tror, det kommer riper i den hvis du er uforsiktig, og sterke farger kan sette varige flekker. (Eks en paprikabit som blir liggende på en hvit corianbenk..)

Den kan slipes ned, men det kan bare en med riktig kunnskap og utstyr gjøre, og det er dyrt.

Men corian-benkeplate er veldig fint!

Neida, Corean kan slipes ned med utstyr tilgjengelig for hvermansen. Man bruker en helt ordinær sirkelslipemaskin, og pusser gradvis med finere og finere sandpapir. Til slutt bruker du en poleringspad som du får kjøpt på Obs. Ikke vanskelig og tidkrevende i det heletatt! :)

Skrevet

Male eikekjøkken høres litt "synd" ut i mine ører. Hvis fargen er blitt litt matt tror jeg at jeg ville forsøkt å få sandblåst det, og så evt lakket eller oljet det.

''Male eikekjøkken høres litt "synd" ut i mine ører.''

Hvorfor det? Jeg synes eik er mørkt og tungt og dystert og hadde uten å nøle malt et eikekjøkken jeg var lei av! :o)

hjernetrimmern
Skrevet

Vi hadde også eikekjøkken, som så veldig "gustent" ut etter 26 års drift...

Vi valgte å male det, for jeg følte at uansett så fikk det bare blitt bedre..Pusset alle dører og skuffefronter, vasket godt etterpå. Så en runde med grunning, og 3 strøk med hvitmaling.

Så byttet vi fra knotter til kule håndtak, og la panel mellom over og underskap, for der var det bare "vanlig vegg" fra før.

Det ble verken kostbart eller veldig mye arbeid! Det var tørkingen på oljemalingen som tok tid...og vi ble veldig fornøyd med resultatet!

Så duger denne "ansiktsløftingen" til vi har råd til nytt kjøkken fra bunnen av. Jeg angrer ikke en dag...

Gjest majas mamma
Skrevet

''Male eikekjøkken høres litt "synd" ut i mine ører.''

Hvorfor det? Jeg synes eik er mørkt og tungt og dystert og hadde uten å nøle malt et eikekjøkken jeg var lei av! :o)

Det er selvfølgelig smak og behag det. Selv syns jeg eik er flott, og ville heller valgt å pusse ned. Men det er min mening, har ikke problem med at andre syns noe annet. Og eik trenger ikke være mørkt og dystert. Har selv en gammel spisestue m 6 stoler, skjenk og dekketøyskap i eik, og det er ikke så veldig mørkt.

Skrevet

Det er selvfølgelig smak og behag det. Selv syns jeg eik er flott, og ville heller valgt å pusse ned. Men det er min mening, har ikke problem med at andre syns noe annet. Og eik trenger ikke være mørkt og dystert. Har selv en gammel spisestue m 6 stoler, skjenk og dekketøyskap i eik, og det er ikke så veldig mørkt.

Enig. Synes eik er flott.

Furu derimot...

Gjest majas mamma
Skrevet

Enig. Synes eik er flott.

Furu derimot...

He, he. Syns furu kan være fint også jeg da, men kommer litt an på hva det er. Ville ikke hatt furu kjøkken f.eks, det ville blitt litt mye, men et furubord i stua hadde vært fint. Også må det være lyslakkert furu, og ikke syrebeiset for det liker jeg ikke. Det er grått og trist. Bestilte en gang ett lyslakkert furubord, og da jeg endelig fikk det etter 6 uker og pakket opp var det syrebeiset. Forklaringen jeg fikk fra bedriften var at de hadde laget ett syrebeiset fordi lyslakkert ikke var moderne. Jeg var så skuffet at jeg nesten gråt, og furubordet mitt har jeg aldri fått. Kanskje på hytta.....

Skrevet

Jeg hadde ikke nølt med å skife farge om du trengte oppussing. Eik eller ikke eik. Har selv et malt eikekjøkken,men det var bestillt malt fra starten av. Mulig jeg ikke hadde hatt lyst å male selv,men heller som en annen nevner her,levert det inn og fått det spraymalt og skikkelig :-)

Lykke til med oppussingen:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...