Gå til innhold

Mannen har mistet førerkortet.. Arrg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Dersom veien er bra, strekningen er oversiktlig, veibanen ikke er glatt eller våt og det er lite trafikk, er det ikke farlig å kjøre i 100-110 i 80-sonen''

Nja... Det kommer helt an på veien da. Ikke alle 80-soner er egnet til å kjøre i 80 i engang her i landsdelen i alle fall.

Selv ligger jeg som regel i 90-95 om det ikke er mye trafikk her, ellers kjører jeg etter trafikken.

Som jeg sa:

''Dersom veien er bra'

:)'

Fortsetter under...

• Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

9

• Bookworm

9

• BMS!

8

• waxo

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Som jeg sa:

''Dersom veien er bra'

:)'

Her er begrepet "dersom veien er bra" ukjent... Finnes knapt nok veier som egner seg til å kjøre noe særlig mer enn 95 her og skulle man dumpe over en 90-sone (det finnes en og annen) så kan du banne på at man havner bak noen som ligger i 70 allikevel...

Skrevet

Har faktisk aldri hatt annen bot enn p-bot, jeg *banker i bordet*, de har jeg derimot hatt ganske mange av!

''Har faktisk aldri hatt annen bot enn p-bot, jeg *banker i bordet*, de har jeg derimot hatt ganske mange av!

''

Da er vi to. Jeg hadde 8 stk i 2005. Et dårlig år. Hittil i år har jeg bra en.

Forresten har jeg antagelig vært heldig som ikke har fått fartsbot.

Gjest tittuttenteia
Skrevet

Dersom det er mulig å kjøre bil, så er det mulig å sykle. Så det er bare å si at dette får han fikse. Normaltsett så sykler du en mil på under 30 minutter. Så dette blir jo hans problem. (Så lenge det ikke er snø og is da.....)

Dersom du får mer kjørejobb, så må jo han ta hjemme-jobben. Dvs. rengjøring, matlaging osv. Du får jo fortelle han at dette er HANS straff, og at han da må lide under dette.

Lykke til:-)

Jeg tipper han kan komme seg til jobben på 20 min på sykkel. Men om han skal komme seg hjem på under en time så tror jeg han må legge seg i trening hos Hushovd, for vi bor på en høyde og det er innmari bratt oppover her. Derfor man fort får veldig fart nedover bakkene og jeg er skeptisk. Hva om bremsene ryker eller om han sykler av med ungen bakpå.. Ja, jeg er kanskje litt hønemor?? :-)

Han ville nok syklet anstendig med ungen bakpå nedover bakkene, men den sesongen hvor det er mulig er veldig kort da. Det kommer gjerne tynt islag på veiene allerede i september/oktober og han har mistet lappen til mars...

Selvsagt skal vi få det til å gå rundt på en måte, med en del planlegging og selvsagt skal han ta straffen sin. Han kommer nok til å måtte gjøre mer hjemme framover. Jeg kjefter ikke på han og strør salt i såret hele tida,- men jeg har ikke lagt skjul på at dette går mye ut over meg og familien og at jeg er lite glad for det.

Det positive er at han kanskje blir litt tynnere, blir flinkere til å hjelpe til hjemme og at jeg blir en bedre sjåfør. ;)

Gjest tittuttenteia
Skrevet

Jeg syns hun høres ut som en umoden dame også som tar på seg offerrollen for noe samboeren hennes har gjort. Dessuten er det ikke bare umodne mennesker som kjører sånn at de mister lappen.

Offerrolle. Herregud. Takk for den dommen, du. Jeg har akkurat fått høre om dette og blåser ut på dol. Ikke alle tenker igjennom saker og ting grundig før de lufter litt frustrasjon og håp her, vettu.

Vi skal fikse dette her vi, men det er en kjip situasjon og det er jo klart at det går ut over hele familien. Hadde jeg vært alenemor så hadde det blitt samme greia, det hadde jo gått fint det,- men ingen ønskesituasjon og klart det trengs å planlegges mer og en får det ikke så lettvint som når en er to.

Gjest tittuttenteia
Skrevet

Jeg lurer egentlig på en ting jeg. Er det virkelig ingen av dere her inne som noen gang har kjør 110-120 km/t i en 80-sone? Ikke engang i en forbikjøring?

Det har jeg gjort mange ganger, men er vel en heldiggris som aldri har blitt tatt.

Det var en forbikjøring, flotte forhold, lite trafikk og to-feltsvei. Var ikke snakk om grisekjøring under farlige forhold. Det er ingen unnskyldning for å kjøre for fort, og det er dermed heller ikke greit. Likevel tror jeg ikke det var direkte farlig kjøring.

Han har forøvrig ikke ADHD eller lignende, men han er vel litt for tung på labben når han kjører bil, liker at trafikken flyter godt og at det går relativt raskt. Han har flere bøter bak seg så tror han trengte å miste lappen for å lære. Kanskje begynner han å holde seg under "miste-lappen-grensa" i alle fall. Han kjører alltid pent på vanskelig føre og har aldri krasjet eller kjørt av veien eller lignende.

Annonse

Gjest Elextra
Skrevet

''Har faktisk aldri hatt annen bot enn p-bot, jeg *banker i bordet*, de har jeg derimot hatt ganske mange av!

''

Da er vi to. Jeg hadde 8 stk i 2005. Et dårlig år. Hittil i år har jeg bra en.

Forresten har jeg antagelig vært heldig som ikke har fått fartsbot.

pst, kom etterhvert på at jeg en gang fikk en fartsbot via fotoboks. Helt uforskylt, selvfølgelig :-)

Gjest tittuttenteia
Skrevet

pst, kom etterhvert på at jeg en gang fikk en fartsbot via fotoboks. Helt uforskylt, selvfølgelig :-)

Har bare fått parkeringsbøter, jeg. :) Men kjører noen ganger litt over fartsgrensen når det er gode forhold. På vinterstid når det er glatt så kjører jeg gjerne under fartsgrensen og holder meg da til småveier så jeg slipper å bli presset til å kjøre fort. Stopper gjerne på bussholdeplasser og slipper forbi. Hehe :)

Gjest majas mamma
Skrevet

''*s* Nei, jeg har blitt tatt i fotoboks en gang, og det var en dyr affære -''

Når jeg leste dette kom jeg på at jeg har fortrengt at jeg ble tatt i fotoboks en gang for mange år siden. Husket ikke noe personlig møte med politiet - var vel derfor jeg fortrengte det *S*.

Men da hadde jeg god "unnskyldning", i den grad slikt finnes - det gjalt kritisk sykdom i nær familie og tidsnød. Men vurderte ikke å klage på boten av den grunn :-).

Har aldri fått hverken fartsbot eller parkeringsbot, jeg................*soler meg i prektighet*................................

men bør vel kanskje tilføye at jeg ikke har lappen. Tror kanskje det kan ha noe med det å gjøre.

Min kjære har derimot fått et tre parkeringsbøter de par siste årene. Forholdsvis uforskyldt to av dem, også.

Og må innrømme at det ofte går "litt" over fartsgrensen med han også, men ikke nesten 40 da, og aldri i 50 eller 60 sone.

Forøvrig får mannen finne frem sykkelen. Det er utrolig hvor greit det går med sykkel nå man ikke har noe annet. Vet jeg, som har vært "lappløs" i alle år, og vært alene med tre små.

Skrevet

Har aldri fått hverken fartsbot eller parkeringsbot, jeg................*soler meg i prektighet*................................

men bør vel kanskje tilføye at jeg ikke har lappen. Tror kanskje det kan ha noe med det å gjøre.

Min kjære har derimot fått et tre parkeringsbøter de par siste årene. Forholdsvis uforskyldt to av dem, også.

Og må innrømme at det ofte går "litt" over fartsgrensen med han også, men ikke nesten 40 da, og aldri i 50 eller 60 sone.

Forøvrig får mannen finne frem sykkelen. Det er utrolig hvor greit det går med sykkel nå man ikke har noe annet. Vet jeg, som har vært "lappløs" i alle år, og vært alene med tre små.

Ja, risikoen for å få farts- eller parkeringsbot synker nok betraktelig dersom man ikke har førerkort...

Skrevet

Ja, risikoen for å få farts- eller parkeringsbot synker nok betraktelig dersom man ikke har førerkort...

...men kun dersom man forholder seg til det manglende kjøreløyvet på lovlig vis;-)

Skrevet

Jeg tipper han kan komme seg til jobben på 20 min på sykkel. Men om han skal komme seg hjem på under en time så tror jeg han må legge seg i trening hos Hushovd, for vi bor på en høyde og det er innmari bratt oppover her. Derfor man fort får veldig fart nedover bakkene og jeg er skeptisk. Hva om bremsene ryker eller om han sykler av med ungen bakpå.. Ja, jeg er kanskje litt hønemor?? :-)

Han ville nok syklet anstendig med ungen bakpå nedover bakkene, men den sesongen hvor det er mulig er veldig kort da. Det kommer gjerne tynt islag på veiene allerede i september/oktober og han har mistet lappen til mars...

Selvsagt skal vi få det til å gå rundt på en måte, med en del planlegging og selvsagt skal han ta straffen sin. Han kommer nok til å måtte gjøre mer hjemme framover. Jeg kjefter ikke på han og strør salt i såret hele tida,- men jeg har ikke lagt skjul på at dette går mye ut over meg og familien og at jeg er lite glad for det.

Det positive er at han kanskje blir litt tynnere, blir flinkere til å hjelpe til hjemme og at jeg blir en bedre sjåfør. ;)

Nei, ingen vits i å strø salt i såret. Gjort er gjort.

Om det tar en time å sykle hjem, så får det jo bare gjøre det. Men jeg tviler sterkt på at han totalt kommer til å bruke 80 minutter på å sykle 2 mil.

Ingen fare for at bremsene skal ryke. Han har jo både bremser foran og bak på sykkelen:-)

Så nå er det bare å gjøre det beste ut av situasjonen. Ikke noe annet dere kan gjøre.

Gjest Elextra
Skrevet

''Har aldri fått hverken fartsbot eller parkeringsbot, jeg................*soler meg i prektighet*................................

men bør vel kanskje tilføye at jeg ikke har lappen. Tror kanskje det kan ha noe med det å gjøre''

*LOL*

Annonse

Gjest Selvfølgelig ikke
Skrevet

''Det kommer gjerne tynt islag på veiene allerede i september/oktober og han har mistet lappen til mars...''

Det han _kan_ søke om, er å få utsatt perioden uten førerkort. Av praktiske hensyn, som f.eks. dette med å sykle til jobben. Jeg fikk utsatt min periode av slike hensyn (praktiske, altså, ikke islag på veien direkte).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...