Gå til innhold

Klesvask

Gjest hjelpesløsnårdetkommertilavgjørelserjegmåta

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg vasker stadig klær på søndager, i den grad jeg tar hensyn til naboene en søndag dreier det seg mer om støy.

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• candyqueen_83

4

• Lillemus

3

• waxo

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Jeg er hedning, men like fullt veldig opptatt av en viss helligdagsfred - det er deilig med en dag i uka der man kan slippe å høre høytrykksspylere og annen støyforurensning (eller i det minste ha et lønnlig håp om det).''

Samme her. Forsøker å unngå alle utendørs bråkende maskiner på søndager, ville ikke finne på å bruke kantklipper, kvistkvern eller høytrykkspyler en søndag. Men det har hendt helt unntaksvis at vi har klippet plenen en søndag ettermiddag.

Ja, akkurat det med plenklipping har enkelte ganger vært vanskelig å unngå på søndager. Men kantklipper må ha noe av den mest irriterende lyden som finnes!!

Høytrykksspyler er heller ikke særlig stas å høre en vårsøndag på terrassen... :-(

Skrevet

Jeg er hedning, men like fullt veldig opptatt av en viss helligdagsfred - det er deilig med en dag i uka der man kan slippe å høre høytrykksspylere og annen støyforurensning (eller i det minste ha et lønnlig håp om det).

Men jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at _klesvask_ skal være noe som forstyrrer folk på søndagene? Kanskje noen ytterst gammeldagse vil reagere på klesvask på snora?

Nå er snart søndagen over, og hva som skjedde med klesvaska di, vet jeg ikke. Men for fremtidige søndager: Du har min velsignelse til å bruke vaskemaskina, dersom du ønsker det, MEN OGSÅ min velsignelse til heller å være skikkelig lat og gi beng i alt som heter husarbeid! :-)

Klesvaska mi er like stor, men deler av den er stappet inn i maskina hehe. Jeg tok meg en joggetur i stedet. Jeg bor i blokk, så her er det nok av folk det skal tas hensyn til. På den annen side finnes det nok av dem som ikke tar hensyn, så kanskje jeg skulle bli litt mer smårampete ;) Hvis jeg har lyst til å vaske en annen søndag (jeg hadde egentlig ikke det i dag) skal jeg si at morsan har sagt at det er greit hvis noen klager :)

Skrevet

Jeg vasker stadig klær på søndager, i den grad jeg tar hensyn til naboene en søndag dreier det seg mer om støy.

Jeg støyer også fint lite ;) Det er liksom lite bråk med meg, litt kjedelig egentlig....

Skrevet

Jeg har utsatt det, jeg har fyllt opp maskinen da :) Tok meg en joggetur i stedet i friske, deilige luften, dusjet og bestillte mat fra kinastedet borti gaten her. Så nå er jeg relativt fornøyd :)

Det gjorde du sikkert rett i!

Årsaken til at man skal "holde hvildedagen hellig" er ikke bare for å vise respekt for andre. Men også for å restituere seg selv - gjøre noe annet en man gjør til hverdags, hente energi og løfte blikket, gjøre klar til ny innsats. Jeg er sikker på at det du har gjort i dag har gjord deg langt bedre oppladet til å begynne på ei ny uke enn om du hadde brukt dagen til å vaske klær!

Mye god mentalhygiene i å holde de gode, gamle budene, med andre ord ;)

Skrevet

Årsaken til at man skal "holde hvildedagen hellig" er ikke bare for å vise respekt for andre. Men også for å restituere seg selv - gjøre noe annet en man gjør til hverdags, hente energi og løfte blikket, gjøre klar til ny innsats. Jeg er sikker på at det du har gjort i dag har gjord deg langt bedre oppladet til å begynne på ei ny uke enn om du hadde brukt dagen til å vaske klær!

Så sant, så sant. Jeg har det så fint her nå, så disse gode, gamle budene har nok sin misjon :)

Gjest majas mamma
Skrevet

Beise huset er stillferdig, men det kan jo stinke ganske mye over til naboens terrasse, der han kanskje sitter med et lite glass rosévin;-)

For ikke å snakke om hvor lite appetittelig det er å sitte å få naboens unevnelige blafrende nesten rett opp i rosévinen.

Skrevet

For ikke å snakke om hvor lite appetittelig det er å sitte å få naboens unevnelige blafrende nesten rett opp i rosévinen.

Man henge da vel aldri det unevnelige ut på snora, eller? ;-)

Gjest majas mamma
Skrevet

Man henge da vel aldri det unevnelige ut på snora, eller? ;-)

Å jo da. Naboen her gjør det. Har mer enn en gang sett unevnelige i strl xxxl, bh i panserfasong og gubbens slaskete lange undikker. Men heldigvis ikke på søndag. Og ellers er de et veldig hyggelig eldre ektepar, så noen særegenheter får man tåle. Bare helst ikke på søndag.

Skrevet

Å jo da. Naboen her gjør det. Har mer enn en gang sett unevnelige i strl xxxl, bh i panserfasong og gubbens slaskete lange undikker. Men heldigvis ikke på søndag. Og ellers er de et veldig hyggelig eldre ektepar, så noen særegenheter får man tåle. Bare helst ikke på søndag.

Den eldre mannen som bodde i huset vårt tidligere skrev små hverdagsvers som han ga ut for egen regning. Et av diktene handlet om klesvasken til den frodige, sedate nabodamen som hadde så livlig en klesvask på snora med både kjoler og mer private plagg. Så man vet aldri når det er noen som observerer vasken og gjør seg tanker om hva som henger på snora.

For min del er det fantastisk å få henge ut små, lyse, lette babyplagg for tida :)

Skrevet

he he... Jeg har ikke klessnor hjemme, men på hytta har vi det, og det på det stedet som gjør at snora er minst synlig for oss men temmelig synlig for naboen (den sto der da vi kjøpte...*S*) Uansett ukedag kunne det ikke falle meg inn å henge opp undertøy der. Jeg synes det blir litt for privat, uansett størrelse og generell tilstand på tøyet....;-)

Da min søster giftet seg, hadde oforresten nkelen min dratt til huset deres og hengt opp alskens rart, gammelt, digert og til dels hullete undertøy på klessnora deres, så da de kom hjem dagen etter bryllupet så de gamle, slitte makkoer, gedigne bh'er etc som vaiet i vind...;-)

Skrevet

Ja, akkurat det med plenklipping har enkelte ganger vært vanskelig å unngå på søndager. Men kantklipper må ha noe av den mest irriterende lyden som finnes!!

Høytrykksspyler er heller ikke særlig stas å høre en vårsøndag på terrassen... :-(

''Høytrykksspyler er heller ikke særlig stas å høre en vårsøndag på terrassen... :-(''

Joooo, koseligste lyden i verden, det betyr jo at det er vår -)

Nå har jeg bare en nær nabo da, og det er foreldrene mine. Vi er veldig enig i at på søndag jobber og bråker vi, hvis vi føler for det :-)

Eller plenklipp kl 23, ikke noe problem :-)

Glad jeg bor som jeg bor jeg, og ikke måtte ta sånne hensyn :-)

Skrevet

''Høytrykksspyler er heller ikke særlig stas å høre en vårsøndag på terrassen... :-(''

Joooo, koseligste lyden i verden, det betyr jo at det er vår -)

Nå har jeg bare en nær nabo da, og det er foreldrene mine. Vi er veldig enig i at på søndag jobber og bråker vi, hvis vi føler for det :-)

Eller plenklipp kl 23, ikke noe problem :-)

Glad jeg bor som jeg bor jeg, og ikke måtte ta sånne hensyn :-)

;-) Jeg har faktisk aldri eid en høytrykkspyler i hele mitt liv. Skjønner ikke hvor det kommer fra denne voldsomme trangen til å spyle "over alt" kommer fra.

Skrevet

;-) Jeg har faktisk aldri eid en høytrykkspyler i hele mitt liv. Skjønner ikke hvor det kommer fra denne voldsomme trangen til å spyle "over alt" kommer fra.

Har ikke annet valg om våren, når belegningsstenen er grønn av nedfall og mose....

Jeg spyler ikke hus og sånt med høytrykken, men akkurat steinplassene her er umulig å få rent på annen måte, da må jeg i tilfelle ligge på kne å skrubbe 300 m2, og det gidder jeg rett og slett ikke :-)

Skrevet

Jeg vasker tøy på søndager, men henger det ikke ut.

Men det har hendt at jeg har hengt ut tøy etter midnatt natt til mandag. Da regner jeg med at de som provoseres av denslags, enten har gått til sengs eller innser at det faktisk er blitt mandag.

Enkelte regler om hva som kan gjøres / ikke gjøres på søndager, smaker av femtitall og hjemmeværende husmødre som har 5 - 6 andre formiddager de kan bruke på husarbeid. Men jeg har stor forståelse for at man ikke ønsker f.eks. altfor mye støy på søndager.

Skrevet

Klesvaska mi er like stor, men deler av den er stappet inn i maskina hehe. Jeg tok meg en joggetur i stedet. Jeg bor i blokk, så her er det nok av folk det skal tas hensyn til. På den annen side finnes det nok av dem som ikke tar hensyn, så kanskje jeg skulle bli litt mer smårampete ;) Hvis jeg har lyst til å vaske en annen søndag (jeg hadde egentlig ikke det i dag) skal jeg si at morsan har sagt at det er greit hvis noen klager :)

Men er det virkelig så lytt hos deg at naboene hører vaskemaskina di? Jeg kan høre vaskemaskina hos den som bor over meg, men det er fordi hun har den på kjøkkenet, de andres vaskemaskiner hører jeg ingenting til.

Det jeg derimot hører om jeg er på do eller på badet er om naboene i hele min side av oppgangen står på et av de rommene og kjefter på ungene, det drønner i hele ventilasjonssjakta! Men det tror jeg ikke de er klar over gitt...

Gjest norges lover
Skrevet

Det er mye som ikke er lov.

Og du synes det er helt greit å gjøre alt som ikke er lov? Eller er du en sånn som mener du selv er i en slik posisjon at du kan velge hvilke lover som er verdt å holde, og hvilke du vil bryte?

Skrevet

Hvorfor ikke? Jeg varsker veldig ofte klær på søndag. Og det gjorde jeg i går også.

Gjest norges lover
Skrevet

''Årsaken til at man skal "holde hvildedagen hellig" er ikke bare for å vise respekt for andre. Men også for å restituere seg selv - gjøre noe annet en man gjør til hverdags''

Jeg vasker ikke klær på hverdager, jeg vasker heller ikke huset på hverdager. Så når jeg gjør det på søndagene, så gjør jeg virkelig noe annet enn det jeg gjør til hverdags. :)

Jeg kan mer enn gjerne gjøre alle mulige slike ting på søndager, men jeg gjør ikke ting som kan forstyrre mine naboer, slik som å klippe plenen. Det er ingen naboer som hører hvorvidt vaskemaskinen eller støvsugeren går inne hos meg.

Gjest Elextra
Skrevet

Han derre Gud lar sikkert fulltidsarbeidende få dispensasjon så klesvasken kan tas i helga.

''Han derre Gud lar sikkert fulltidsarbeidende få dispensasjon så klesvasken kan tas i helga.

''

Hehe, du sier noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...