Bookworm Skrevet 23. august 2009 Skrevet 23. august 2009 En ting jeg har tenkt mye på i det siste i forhold til saker som diskuteres her. Hvis man henger seg med majoriteten her inne er det fort gjort at man er dol-politi, dol-mafiaen, klikken osv osv osv. Jeg er så indelig lei av det - hvis de fleste mener det samme som en sak, betyr da vel vitterlig ikke det at man ikke har egne meninger som man står for - viser ikke det bare hva som er vanligst å tenke om en sak? Ref. "mistet førerkortet"-tråden. Jeg ble "beskyldt" for å være dol-politi fordi jeg mente (som de aller fleste andre) at det er uansvarlig å kjøre såpass mye for fort. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal være negativt å tenke og mene som "den store massen" - i hvert fall spesielt i slike saker... Hvis jeg ikke er enig i hva en annen person her inne skriver, svarer jeg med mine meninger uavhenig av om dette er et kjent nick, noen jeg har diskutert og vært enig med i andre ting, eller om det er et totalt ukjent nick. Jeg diskuterer bestandig sak, ikke med eller mot bestemte nick. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget egentlig, en liten spontanreaksjon - men det kunne ha vært interessant å ta en liten diskusjon på det og se hva dere andre tenker... 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 23. august 2009 Skrevet 23. august 2009 Jeg tenker i hvert fall sånn at om man har gitt sin mening tidlig, og så kommer det en hel hale og mener det samme etterpå, så blir man uansett tatt til inntekt for "flokken". Av de som alltid, og gjerne anonymt, kommer og roper dol-politi el. Det må være lov til å mene noe om det meste her inne, og det må være lov at mange mener det samme. Når trådstarter spør som i den nevnte tråden, så får jeg en følelse av at vedkommende ikke har forståelse for situasjonen. Og da er det kanskje et poeng å vise at det er mange som står for samme synspunkt. Uten at det er nødvendig å stemple noen som dumme/uvitende/osv av den grunn. Slike lange tirader kommer ofte i forbindelse med trygdespørsmål/sykemeldinger/andre velferdsordinger også. Og da syns jeg det er et sunnhetstegn på samfunnets vegne om mange reagerer. 0 Siter
Gjest BillieBean Skrevet 23. august 2009 Skrevet 23. august 2009 Jeg tror kanskje heller det har å gjøre med at du ofte uttrykker deg en smule krasst og nedlatende. Slikt er provoserende selv om argumentene i seg selv er greie. 0 Siter
Bookworm Skrevet 23. august 2009 Forfatter Skrevet 23. august 2009 Jeg tror kanskje heller det har å gjøre med at du ofte uttrykker deg en smule krasst og nedlatende. Slikt er provoserende selv om argumentene i seg selv er greie. Jeg mente ikke meg spesielt - det var jo akkurat en tråd om dol-mafiean også, som belyser veldig godt hva jeg tenker. Hvordan folk oppfatter meg, og at jeg kan være krass - er jeg veldig klar over, men det var ikke det som var poenget mitt. Poenget var at hvis "hvemsomhelst" er enig med de fleste andre, så blir man beskylt for å være en klikk, eller dol-mafiaen. 0 Siter
Bookworm Skrevet 23. august 2009 Forfatter Skrevet 23. august 2009 Jeg tenker i hvert fall sånn at om man har gitt sin mening tidlig, og så kommer det en hel hale og mener det samme etterpå, så blir man uansett tatt til inntekt for "flokken". Av de som alltid, og gjerne anonymt, kommer og roper dol-politi el. Det må være lov til å mene noe om det meste her inne, og det må være lov at mange mener det samme. Når trådstarter spør som i den nevnte tråden, så får jeg en følelse av at vedkommende ikke har forståelse for situasjonen. Og da er det kanskje et poeng å vise at det er mange som står for samme synspunkt. Uten at det er nødvendig å stemple noen som dumme/uvitende/osv av den grunn. Slike lange tirader kommer ofte i forbindelse med trygdespørsmål/sykemeldinger/andre velferdsordinger også. Og da syns jeg det er et sunnhetstegn på samfunnets vegne om mange reagerer. Du svarer med det samme som jeg tenker - at når noen spør om f.eks. om det er greit at man driver med trygdesvinder - synes jeg det er veldig greit at mange viser at dette ikke er bra. Eller hvis noen kjører for fort, for å ta et ferskt eksempel. Ser ut som om vi tenker veldig likt her. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 23. august 2009 Skrevet 23. august 2009 Jeg vil heller skille mellom å være selvstendig tenkende og å være PK. Det er veldig fort å tenke politisk korrekt i en dol-tråd, med andre ord slike en selv tenker en ville handlet etter grundig overveielse, og ikke hvordan en kunne handlet i et dårlig øyeblikk. Jeg er ikke uenig med deg i konklusjonen i følgende svar, men, synes likevel du uttaler deg vel krasst og PK: ''Nei vettu hva!!! Han har mistet førerkortet fordi han var uansvarlig å kjørte for fort! Selvfølgelig kan han ikke få dispensasjon for å kjøre litt om kveldene, eller til barnehagen når det blir vanskelig for dere - det skulle da bare mangle. Dette var én av de tingene han burde ha tenkt på før han valgte å bryte fartsgrensa.'' 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 23. august 2009 Skrevet 23. august 2009 Du svarer med det samme som jeg tenker - at når noen spør om f.eks. om det er greit at man driver med trygdesvinder - synes jeg det er veldig greit at mange viser at dette ikke er bra. Eller hvis noen kjører for fort, for å ta et ferskt eksempel. Ser ut som om vi tenker veldig likt her. Helt enig. Det er et sunnhetstegn med motstand enkelte ganger. Men det er mulig å holde en ok tone selv om man viser motstand - jfr BillieBeans svar over her. 0 Siter
Bookworm Skrevet 24. august 2009 Forfatter Skrevet 24. august 2009 Jeg vil heller skille mellom å være selvstendig tenkende og å være PK. Det er veldig fort å tenke politisk korrekt i en dol-tråd, med andre ord slike en selv tenker en ville handlet etter grundig overveielse, og ikke hvordan en kunne handlet i et dårlig øyeblikk. Jeg er ikke uenig med deg i konklusjonen i følgende svar, men, synes likevel du uttaler deg vel krasst og PK: ''Nei vettu hva!!! Han har mistet førerkortet fordi han var uansvarlig å kjørte for fort! Selvfølgelig kan han ikke få dispensasjon for å kjøre litt om kveldene, eller til barnehagen når det blir vanskelig for dere - det skulle da bare mangle. Dette var én av de tingene han burde ha tenkt på før han valgte å bryte fartsgrensa.'' At jeg jeg krass og nedlatende har vi vel blitt enige om for lenge siden, det er min måte å debattere på... Når det gjelder PK, så blir dette alltid brukt i en negativ vending - og akkurat når det gjelder fastgrenser (og andre ting), så er det ikke negativt å være såkalt politisk korrekt. Det vil da aldri kunne være negativt å være politisk korrekt når det kommer til lovlydighet. Og ikke gidder jeg å ordlegge meg noe mindre kvast eller mindre nedlatende når folk kommer med såpass dumme spørsmål, så det var veldig bevisst. 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 At jeg jeg krass og nedlatende har vi vel blitt enige om for lenge siden, det er min måte å debattere på... Når det gjelder PK, så blir dette alltid brukt i en negativ vending - og akkurat når det gjelder fastgrenser (og andre ting), så er det ikke negativt å være såkalt politisk korrekt. Det vil da aldri kunne være negativt å være politisk korrekt når det kommer til lovlydighet. Og ikke gidder jeg å ordlegge meg noe mindre kvast eller mindre nedlatende når folk kommer med såpass dumme spørsmål, så det var veldig bevisst. ''At jeg jeg krass og nedlatende har vi vel blitt enige om for lenge siden, det er min måte å debattere på...'' Jeg synes ikke du var krass og nedlatende i førerkort-tråden, men det kommer kanskje av at jeg tenkte akkurat det samme selv. ) 0 Siter
Bookworm Skrevet 24. august 2009 Forfatter Skrevet 24. august 2009 Helt enig. Det er et sunnhetstegn med motstand enkelte ganger. Men det er mulig å holde en ok tone selv om man viser motstand - jfr BillieBeans svar over her. Jeg er veldig klar over at min måte å svare på synes krass og nedlatende, det er faktisk ikke bare ubevisst - jeg synes dumme spørsmål fortjener slike svar - men det var ikke min debatteknikk jeg mente å diskutere med dette. Jeg har sjelden blitt beskyldt for å være med i klikken eller dol-mafiaen, nettopp fordi jeg oftest har meninger som går på tvers av den gjennomsnittlige dol-bruker, men jeg har egentlig sett meg lei på at PK blir sett på som noe utelukkende negativt. At det skal være PK å mene at det er feil å bryte fartsgrensene (se bort fra måten jeg svarte på), og dermed negativt at en mener at det er feil å bryte fartsgrensene - det henger ikke helt på greip for meg. 0 Siter
Bookworm Skrevet 24. august 2009 Forfatter Skrevet 24. august 2009 ''At jeg jeg krass og nedlatende har vi vel blitt enige om for lenge siden, det er min måte å debattere på...'' Jeg synes ikke du var krass og nedlatende i førerkort-tråden, men det kommer kanskje av at jeg tenkte akkurat det samme selv. ) Hehe, nei det kommer vel an på øyet som ser, og om man deler meningene som blir ytret. Jeg ser at jeg var nedlatende, men jeg synes virkelig det var et dumt spørsmål å komme meg:-) 0 Siter
Gjest Mirakelet Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Enkelte er uenig bare for å være uenig... det er lett å henge seg på majoriteten ja, det ser man i det virkelige liv og. Enkelte har mer respekt enn andre, og hvis SJEFSBGERTA for å kalle henne det er enig/uenig i noe, så henger de fleste etter. Innflytelse.... 0 Siter
uglemor Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Hehe, nei det kommer vel an på øyet som ser, og om man deler meningene som blir ytret. Jeg ser at jeg var nedlatende, men jeg synes virkelig det var et dumt spørsmål å komme meg:-) Har hørt at det ikke finnes dumme spørsmål, kun dumme svar? 0 Siter
Bookworm Skrevet 24. august 2009 Forfatter Skrevet 24. august 2009 Har hørt at det ikke finnes dumme spørsmål, kun dumme svar? Eh... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Enkelte er uenig bare for å være uenig... det er lett å henge seg på majoriteten ja, det ser man i det virkelige liv og. Enkelte har mer respekt enn andre, og hvis SJEFSBGERTA for å kalle henne det er enig/uenig i noe, så henger de fleste etter. Innflytelse.... Hvem er sjefsberta - kjenner jeg henne!? Tror mange av oss tenker og konkluderer selv mer enn å være enig/uenig med enkelte faste her inne. Riktignok kjenner jeg etterhvert enkelte nick her, og vet jeg ofte er enig med enkelte og uenig med andre, men jeg vil ikke nøle med å si meg uenig i påstander/konklusjoner fra de jeg ofte er enig med. Og det tror jeg faktisk gjelder mange her inne. 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Har hørt at det ikke finnes dumme spørsmål, kun dumme svar? ''Har hørt at det ikke finnes dumme spørsmål, kun dumme svar?'' Njah.... Til en viss grad er jeg enig der, men å spørre om det er mulig å få disp for å kjøre ungen til bhg og til å kjøre til jobb når man har mistet lappen er på grensa til å være for dumt. Hva er poenget med å ta fra noen lappen da?! 0 Siter
black wealch Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Det som er noe underlig er at her på dol virker det som alle gjøre alt riktig, og det er ikke rom for en "glipp". I RL er det ofte ikke slik.. der glipper det litt til tider. Her kan folk tenke seg grundig om hva som er det "riktige" svaret, og blir kanskje også litt påvirket av hva andre svarer. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 At jeg jeg krass og nedlatende har vi vel blitt enige om for lenge siden, det er min måte å debattere på... Når det gjelder PK, så blir dette alltid brukt i en negativ vending - og akkurat når det gjelder fastgrenser (og andre ting), så er det ikke negativt å være såkalt politisk korrekt. Det vil da aldri kunne være negativt å være politisk korrekt når det kommer til lovlydighet. Og ikke gidder jeg å ordlegge meg noe mindre kvast eller mindre nedlatende når folk kommer med såpass dumme spørsmål, så det var veldig bevisst. ''er det ikke negativt å være såkalt politisk korrekt. '' Jeg synes uansett det er "negativt" å si til noen at de burde visst hva de gjorde _før_ de kjørte for fort. Å kjøre for fort er jo sjelden en på forhånd konsekvensvurdert handling. Det kan skje den beste sjåføren på en dårlig dag. Men når det først er gjort bør h*n selvfølgelig være beredt på å ta straffen for det. 0 Siter
Gjest grøsser~~~~~~ Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Det som er noe underlig er at her på dol virker det som alle gjøre alt riktig, og det er ikke rom for en "glipp". I RL er det ofte ikke slik.. der glipper det litt til tider. Her kan folk tenke seg grundig om hva som er det "riktige" svaret, og blir kanskje også litt påvirket av hva andre svarer. http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4187453 Nja, ikke i alle saker.Ñår folket oppdager at de kanskje gjør noe som ikke er så lurt - - da kommer piggene ut. 0 Siter
Gjest BillieBean Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Jeg mente ikke meg spesielt - det var jo akkurat en tråd om dol-mafiean også, som belyser veldig godt hva jeg tenker. Hvordan folk oppfatter meg, og at jeg kan være krass - er jeg veldig klar over, men det var ikke det som var poenget mitt. Poenget var at hvis "hvemsomhelst" er enig med de fleste andre, så blir man beskylt for å være en klikk, eller dol-mafiaen. Er det sånn da? Jeg har ikke lagt spesielt merke til det må jeg innrømme. Det jeg HAR lagt merke til er at det ofte kan ta tid før noen kommer med motargumenter på innlegg, men når først én av de faste gjør det kommer det et ras av andre og henger seg på. Noen ganger har jeg lurt på om folk sitter på gjerdet til de ser hvor vinden blåser før de ytrer noe. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.