Elis31 Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Vet det, og det er mange sånne ting som plager meg.... Du må nok søke de metodene du har tro på. Og unn deg selv en belønning. Ikke bare at du skal kjøpe noen andre noe. 0 Siter
waxo Skrevet 24. august 2009 Forfatter Skrevet 24. august 2009 Jeg synes ikke han prøver å lure noen. Og hvem som lurer hvem kan være et godt spørsmål. Men røykere og andre og meg selv med dårlige vaner, lurer vel mest oss selv når vi fortsetter med de dårlige vanene. Det er mulig du er lurt til å tro at du føler ro eller nytelse når du røyker, men det du gjør er faktisk å sette kroppen din stor risiko for å få Kols, diverse krefttyper og diabetes to. Det Allan Carr gir deg er en reell frihetsfølelse for at du klarer å kvitte deg med noe som ødelegger kroppen din. Allan Carr gir meg ingenting, klarer jeg det er det jeg som gir meg det :-) Han påstår at det ikke gjør vondt å slutte å røyke etter å ha lest boka, og det er noe forbaska tull spør du meg :-) Når abstinensene river så alle musklene i kroppen er i helspenn, da er det ikke godt :-) 0 Siter
Gjest Champix Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Å slutte å røyke er en stor omveltning i livet, og man må ville det selv. Å se sine barn vokse opp burde være god motivasjon. Ser av tråden at du er "redd" for abstinenser og trangen, og da har jeg ett godt tips: Bruk Champix! Reseptbelagte tabletter, og de virker. Første dagen var tung, ikke fordi jeg fysisk hadde lyst på røyk, men jeg fant ingen grunner for å slappe av. Men allerede dagen etter begynte jeg å glemme dette med røyken. Helt sant. Og jeg røyka _lenge_ og _mye_. Kom deg til fastlegen, og bruk disse. Kjenner mange som har sluttet med hjelp av disse! Lykke til! 0 Siter
løvinne71 Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Måten hn messer om det samme side ut og side inn, det minner meg om hjernevasking, da blir jeg provosert :-) Ja, men det er jo også hensikten!! Han prøver jo å få røykeren til å endre sin oppfatning og sitt tankemønster rundt røyken. Og dette gjøres bl.a ved hjelp av gjentagelser så det skal "feste seg" i underbevisstheten. En røyker er jo allerede "hjernevasket" til å tro at røyken er noe godt og positivt! Og det er jo nettopp redselen for å "miste" dette som gjør at mange røykere kvier seg, eller sliter med å slutte! Cluet er jo derfor å "hjernevaske" røykeren inn i et "ikke-røyker modus," så vedkommende skal innse at de kan leve et like "fullverdig" liv også uten røyken. 0 Siter
uglemor Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 ''Jeg har vært på lungerehabilitering. Har sett mennesker med kols og emfysem som er bare litt over 40 år, og som trenger nye lunger fordi de har ødelagt dem med røyk. Dette er vel en god nok motivasjon for å slutte?'' Det burde være en god nok motivasjon, men det er bare det at det er så vanskelig å se for seg at det kan gjelde meg om få år....... Jeg har alltid ment at røykere er fulle av vrangforestillinger. En jeg møtte innså ikke engang at han måtte slutte å røyke da han fikk emfysem 40 år gammel. Det var ikke røyken nemlig!!! Slik tenkte dessverre jeg også før jeg fikk så store problemer med pusten at jeg ble tvunget til å slutte. Hva er det egentlig med den røyken som er så fantastisk bra da? Kan den virkelig ikke erstattes med noe annet og sunnere? 0 Siter
waxo Skrevet 24. august 2009 Forfatter Skrevet 24. august 2009 Jeg har alltid ment at røykere er fulle av vrangforestillinger. En jeg møtte innså ikke engang at han måtte slutte å røyke da han fikk emfysem 40 år gammel. Det var ikke røyken nemlig!!! Slik tenkte dessverre jeg også før jeg fikk så store problemer med pusten at jeg ble tvunget til å slutte. Hva er det egentlig med den røyken som er så fantastisk bra da? Kan den virkelig ikke erstattes med noe annet og sunnere? ''Hva er det egentlig med den røyken som er så fantastisk bra da? Kan den virkelig ikke erstattes med noe annet og sunnere?'' Jeg synes helt ærlig at det er ingenting positivt ved røyken, ingenting. Jeg betaler rett å slett i dyre dommer for sakte men sikkert ta livet av meg selv. Dette innser jeg, men likevel er det like fordømt vanskelig å slutte. Jeg kvier meg for de neste ukene og mnd, for jeg vet etter mange forsøk at jeg blir illsint, irritabel og ikke til å være i hus med..... Men jeg SKAL, SKAL, SKAL komme meg igjennom det, så jeg virkelig kan være stolt av meg selv!!! Jeg orker ikke mer, og jeg tenker på det hver dag, er så lei skiten og det den gjør med meg. HVORFOR er det da så vanskelig???????? Hvorfor klarer jeg ikke finne motivasjonen til å stå løpet ut????? 0 Siter
uglemor Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 ''Hva er det egentlig med den røyken som er så fantastisk bra da? Kan den virkelig ikke erstattes med noe annet og sunnere?'' Jeg synes helt ærlig at det er ingenting positivt ved røyken, ingenting. Jeg betaler rett å slett i dyre dommer for sakte men sikkert ta livet av meg selv. Dette innser jeg, men likevel er det like fordømt vanskelig å slutte. Jeg kvier meg for de neste ukene og mnd, for jeg vet etter mange forsøk at jeg blir illsint, irritabel og ikke til å være i hus med..... Men jeg SKAL, SKAL, SKAL komme meg igjennom det, så jeg virkelig kan være stolt av meg selv!!! Jeg orker ikke mer, og jeg tenker på det hver dag, er så lei skiten og det den gjør med meg. HVORFOR er det da så vanskelig???????? Hvorfor klarer jeg ikke finne motivasjonen til å stå løpet ut????? Jeg også sluttet, ble irritert og begynte igjen. Helt til jeg prøvde zyban. Den var verdt pengene og mere til 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Allan Carr gir meg ingenting, klarer jeg det er det jeg som gir meg det :-) Han påstår at det ikke gjør vondt å slutte å røyke etter å ha lest boka, og det er noe forbaska tull spør du meg :-) Når abstinensene river så alle musklene i kroppen er i helspenn, da er det ikke godt :-) Du snakker om 3-4 timer som en magisk grense for dine røykesluttforsøk - og et annet sted snakker du om abstinenser. Betyr det at du får abstinens etter disse 3-4 timene? Tenk deg i såfall om - får du abstinenser om natta? Sannsynligvis ikke. Så kroppen din klarer fint 8 timer uten røyk, for eksempel. Kanskje du takler mer enn du tror, og kanskje det du tror du må takle ikke er så vanskelig som du tror på forhånd! Den viktigste ingrediensen i røyekslutten er troen på deg selv - troen på at du klarer det. 0 Siter
Elis31 Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 ''Hva er det egentlig med den røyken som er så fantastisk bra da? Kan den virkelig ikke erstattes med noe annet og sunnere?'' Jeg synes helt ærlig at det er ingenting positivt ved røyken, ingenting. Jeg betaler rett å slett i dyre dommer for sakte men sikkert ta livet av meg selv. Dette innser jeg, men likevel er det like fordømt vanskelig å slutte. Jeg kvier meg for de neste ukene og mnd, for jeg vet etter mange forsøk at jeg blir illsint, irritabel og ikke til å være i hus med..... Men jeg SKAL, SKAL, SKAL komme meg igjennom det, så jeg virkelig kan være stolt av meg selv!!! Jeg orker ikke mer, og jeg tenker på det hver dag, er så lei skiten og det den gjør med meg. HVORFOR er det da så vanskelig???????? Hvorfor klarer jeg ikke finne motivasjonen til å stå løpet ut????? Erfaringsmessig er det bare den første uka som er verst. Men det er min erfaring. 0 Siter
waxo Skrevet 24. august 2009 Forfatter Skrevet 24. august 2009 Erfaringsmessig er det bare den første uka som er verst. Men det er min erfaring. Er ikke ofte jeg har klart en hel uke, så du kan ha helt rett i dette :-) Jeg er klar jeg nå :-) Så får jeg finne meg en metode for ikke å synes så synd på meg selv :-) 0 Siter
løvinne71 Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Allan Carr gir meg ingenting, klarer jeg det er det jeg som gir meg det :-) Han påstår at det ikke gjør vondt å slutte å røyke etter å ha lest boka, og det er noe forbaska tull spør du meg :-) Når abstinensene river så alle musklene i kroppen er i helspenn, da er det ikke godt :-) "Når abstinensene river så alle musklene i kroppen er i helspenn, da er det ikke godt :-)" Vet du hva? Dette er faktisk bare en myte! Det er psyken din som lurer deg hvis du føler slike abstinenser pga nikotin. Medisinske undersøkelser viser at Nikotin er, i motsetning til f.eks narkotika og alkohol, et korttidsvirkende stoff. Og virkningen av en sigarett varer bare i ca 15-20 minutter! Dvs at de fysiske "abstinensene" egentlig oppstår ca 20 minutter etter en sigarett. Og at du derfor måtte ha tatt en røyk ca hver halve time, døgnet rundt, for å forsyne kroppen med nok nikotin til å unngå abstinensene. Men alle røykere klarer seg som regel utmerket selvom de går flere timer uten påfyll av nikotin. Så i realiteten har de faktisk "fysiske nikotin-abstinenser" flere ganger i døgnet uten engang å merke det... M.a.o er de ikke særlig sterke. Derimot skaper jo nikotin-avhengighet et sug etter påfyll. Og det er dette "suget" som er den største utfordringen når man ønsker å slutte. Eller rettere sagt, den største utfordringen er REDSELEN for å oppleve dette suget uten å kunne tilfredsstille det.. En røyker er jo programmert til å tro at røyken er løsningen på problemet når man føler seg elendig. Og h*n er derfor livredd for at "elendigheten" aldri skal gå over igjen den dagen man slutter å tilfredstille nikotinbehovet. ( Dette stemmer tydeligvis veldig bra på deg, siden du uttrykker så stor bekymring for hvordan du skal klare deg de første timene, dagene ukene og månedene uten røyk?) Men hvis man går inn for røykeslutt med den innstillingen at man skal "ofre" noe, og "lide seg igjennom", tildels innbilte, abstinenser, så sier det seg jo nærmest selv at man er dømt til å mislykkes! For det er vel ingen som lar seg motivere av "dommedagsprofetier" og utsikten en "dårligere" tilværelse enn slik man har det i øyeblikket? Så jeg tror hemmeligheten for mange ligger i å "ufarliggjøre" det å slutte! Det er jo liksom opplest og vedtatt hvor vanskelig dette er. Så mange røykere har nok tendensen til å "ta sorgene på forskudd." uten at de har gjort erfaringen selv. Dette er jo egentlig ren psykologi. Når man forventer at noe skal bli hardt og vanskelig, vil man jo bli ekstra obs på "symptomene", og tolke den minste motgang som en bekreftelse på at antagelsene stemmer. Og metoden til Allan Carr går jo hovedsakelig ut på å avkrefte oppfatningen av hvor vanskelig røykeslutt er, og heller få røykeren til å se på røykeslutt en positiv gevinst, istedet for et negativt "tap" Og det viser seg jo gang etter gang at folk som har lykkes i å slutte, i ettertid er forbauset over hvor lett det var i forhold til hva de hadde forestillt seg på forhånd. Når de først hadde bestemt seg 100%, og sluttet å nøle, eller finne unnskyldninger for seg selv, så merket de knapt noen negative konsekvenser ved å kutte ut røyken. Rent fysisk tar det ca 3 uker for kroppen å kvitte seg med all nikotin / gift fra sigaretter. Og etter dette vil det fysiske suget / nikotinbehovet være forsvunnet. Men hvis ikke metoden til Allen Carr fungerer for deg, så håper jeg allikevel du klarer å bli overbevist på en annen måte. Lykke til med røykeslutt! 0 Siter
Gjest mikkelina Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 JA, lukta er jeg veldig klar over, og jeg tenker masse på det de gangene jeg er samlet sammen med flere, at det må lukte fælt av meg. Og det er jo en umiddelbar sak, som du får gjort noe med etter den første dusjen og klesvasken :-) Har sluttet i små perioder før, og husker den stolte følelsen de få dagene det gikk....... Men jeg må finne en måte å ikke synes synd på meg selv på. Skjønner ikke hvorfor det er synd på meg heller når jeg slutter å ta livet av meg.....det burde jo bare føles positivt... Ikke noe nytt, men.. Røykere lukter dessverre ikke godt nei. Man merker det på klær, ser det på hud, lukter det fra munnen.. Jeg har kanskje ekstra sensitiv nese, og er definitvit farget av at min mor røyka da jeg vokste opp - og jeg hatet det, fordi alle mine klær også luktet pga det. :-( 0 Siter
Gjest lionade Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 "Når abstinensene river så alle musklene i kroppen er i helspenn, da er det ikke godt :-)" Vet du hva? Dette er faktisk bare en myte! Det er psyken din som lurer deg hvis du føler slike abstinenser pga nikotin. Medisinske undersøkelser viser at Nikotin er, i motsetning til f.eks narkotika og alkohol, et korttidsvirkende stoff. Og virkningen av en sigarett varer bare i ca 15-20 minutter! Dvs at de fysiske "abstinensene" egentlig oppstår ca 20 minutter etter en sigarett. Og at du derfor måtte ha tatt en røyk ca hver halve time, døgnet rundt, for å forsyne kroppen med nok nikotin til å unngå abstinensene. Men alle røykere klarer seg som regel utmerket selvom de går flere timer uten påfyll av nikotin. Så i realiteten har de faktisk "fysiske nikotin-abstinenser" flere ganger i døgnet uten engang å merke det... M.a.o er de ikke særlig sterke. Derimot skaper jo nikotin-avhengighet et sug etter påfyll. Og det er dette "suget" som er den største utfordringen når man ønsker å slutte. Eller rettere sagt, den største utfordringen er REDSELEN for å oppleve dette suget uten å kunne tilfredsstille det.. En røyker er jo programmert til å tro at røyken er løsningen på problemet når man føler seg elendig. Og h*n er derfor livredd for at "elendigheten" aldri skal gå over igjen den dagen man slutter å tilfredstille nikotinbehovet. ( Dette stemmer tydeligvis veldig bra på deg, siden du uttrykker så stor bekymring for hvordan du skal klare deg de første timene, dagene ukene og månedene uten røyk?) Men hvis man går inn for røykeslutt med den innstillingen at man skal "ofre" noe, og "lide seg igjennom", tildels innbilte, abstinenser, så sier det seg jo nærmest selv at man er dømt til å mislykkes! For det er vel ingen som lar seg motivere av "dommedagsprofetier" og utsikten en "dårligere" tilværelse enn slik man har det i øyeblikket? Så jeg tror hemmeligheten for mange ligger i å "ufarliggjøre" det å slutte! Det er jo liksom opplest og vedtatt hvor vanskelig dette er. Så mange røykere har nok tendensen til å "ta sorgene på forskudd." uten at de har gjort erfaringen selv. Dette er jo egentlig ren psykologi. Når man forventer at noe skal bli hardt og vanskelig, vil man jo bli ekstra obs på "symptomene", og tolke den minste motgang som en bekreftelse på at antagelsene stemmer. Og metoden til Allan Carr går jo hovedsakelig ut på å avkrefte oppfatningen av hvor vanskelig røykeslutt er, og heller få røykeren til å se på røykeslutt en positiv gevinst, istedet for et negativt "tap" Og det viser seg jo gang etter gang at folk som har lykkes i å slutte, i ettertid er forbauset over hvor lett det var i forhold til hva de hadde forestillt seg på forhånd. Når de først hadde bestemt seg 100%, og sluttet å nøle, eller finne unnskyldninger for seg selv, så merket de knapt noen negative konsekvenser ved å kutte ut røyken. Rent fysisk tar det ca 3 uker for kroppen å kvitte seg med all nikotin / gift fra sigaretter. Og etter dette vil det fysiske suget / nikotinbehovet være forsvunnet. Men hvis ikke metoden til Allen Carr fungerer for deg, så håper jeg allikevel du klarer å bli overbevist på en annen måte. Lykke til med røykeslutt! Dette var noe av det dummeste jeg har lest... Du kan umulig ha røykt selv, for så å prøve å slutte. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Dette var noe av det dummeste jeg har lest... Du kan umulig ha røykt selv, for så å prøve å slutte. Ok. Du får fortelle meg HVORFOR dette var så dumt da? Nei , jeg har ikke røykt selv. Men kjenner SVÆRT mange som har gjort det, og som har klart å slutte, Mange av disse hevder å ha klart det uten større problemer. Så det jeg skriver er bl.a basert på hva de har fortalt, Boka "Endelig ikke røyker" av Allan Carr, pluss at jeg har lest massevis av artikler og medisinske utredninger om virkning og avhengighet av nikotin. Men jeg skjønner jo at dette ikke virker for alle, og at mange røykere liker å unnskylde uvanen sin med at det er så tungt og vanskelig å slutte. Poenget er at svært mange klarer det, så det er jo absolutt ikke umulig! Og kanskje enda flere ville ha klart det hvis de fikk fokuset bort fra hvor mye røyken gir dem, og istedet forstod hvor mye lettere livet blir uten.. 0 Siter
waxo Skrevet 25. august 2009 Forfatter Skrevet 25. august 2009 "Når abstinensene river så alle musklene i kroppen er i helspenn, da er det ikke godt :-)" Vet du hva? Dette er faktisk bare en myte! Det er psyken din som lurer deg hvis du føler slike abstinenser pga nikotin. Medisinske undersøkelser viser at Nikotin er, i motsetning til f.eks narkotika og alkohol, et korttidsvirkende stoff. Og virkningen av en sigarett varer bare i ca 15-20 minutter! Dvs at de fysiske "abstinensene" egentlig oppstår ca 20 minutter etter en sigarett. Og at du derfor måtte ha tatt en røyk ca hver halve time, døgnet rundt, for å forsyne kroppen med nok nikotin til å unngå abstinensene. Men alle røykere klarer seg som regel utmerket selvom de går flere timer uten påfyll av nikotin. Så i realiteten har de faktisk "fysiske nikotin-abstinenser" flere ganger i døgnet uten engang å merke det... M.a.o er de ikke særlig sterke. Derimot skaper jo nikotin-avhengighet et sug etter påfyll. Og det er dette "suget" som er den største utfordringen når man ønsker å slutte. Eller rettere sagt, den største utfordringen er REDSELEN for å oppleve dette suget uten å kunne tilfredsstille det.. En røyker er jo programmert til å tro at røyken er løsningen på problemet når man føler seg elendig. Og h*n er derfor livredd for at "elendigheten" aldri skal gå over igjen den dagen man slutter å tilfredstille nikotinbehovet. ( Dette stemmer tydeligvis veldig bra på deg, siden du uttrykker så stor bekymring for hvordan du skal klare deg de første timene, dagene ukene og månedene uten røyk?) Men hvis man går inn for røykeslutt med den innstillingen at man skal "ofre" noe, og "lide seg igjennom", tildels innbilte, abstinenser, så sier det seg jo nærmest selv at man er dømt til å mislykkes! For det er vel ingen som lar seg motivere av "dommedagsprofetier" og utsikten en "dårligere" tilværelse enn slik man har det i øyeblikket? Så jeg tror hemmeligheten for mange ligger i å "ufarliggjøre" det å slutte! Det er jo liksom opplest og vedtatt hvor vanskelig dette er. Så mange røykere har nok tendensen til å "ta sorgene på forskudd." uten at de har gjort erfaringen selv. Dette er jo egentlig ren psykologi. Når man forventer at noe skal bli hardt og vanskelig, vil man jo bli ekstra obs på "symptomene", og tolke den minste motgang som en bekreftelse på at antagelsene stemmer. Og metoden til Allan Carr går jo hovedsakelig ut på å avkrefte oppfatningen av hvor vanskelig røykeslutt er, og heller få røykeren til å se på røykeslutt en positiv gevinst, istedet for et negativt "tap" Og det viser seg jo gang etter gang at folk som har lykkes i å slutte, i ettertid er forbauset over hvor lett det var i forhold til hva de hadde forestillt seg på forhånd. Når de først hadde bestemt seg 100%, og sluttet å nøle, eller finne unnskyldninger for seg selv, så merket de knapt noen negative konsekvenser ved å kutte ut røyken. Rent fysisk tar det ca 3 uker for kroppen å kvitte seg med all nikotin / gift fra sigaretter. Og etter dette vil det fysiske suget / nikotinbehovet være forsvunnet. Men hvis ikke metoden til Allen Carr fungerer for deg, så håper jeg allikevel du klarer å bli overbevist på en annen måte. Lykke til med røykeslutt! De første 2 gangene leste jeg boka med åpent sinn. Men jeg fatter fortsatt ikke hva han mener jeg. Blir bare provosert av gubben tror jeg :-) 0 Siter
Gjest wxo Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Ikke noe nytt, men.. Røykere lukter dessverre ikke godt nei. Man merker det på klær, ser det på hud, lukter det fra munnen.. Jeg har kanskje ekstra sensitiv nese, og er definitvit farget av at min mor røyka da jeg vokste opp - og jeg hatet det, fordi alle mine klær også luktet pga det. :-( Har jo merket det de gangene jeg har holdt opp noen dager jeg også, så selv om det er gammelt nytt så er det helt reelt, og jeg HATER å lukte sånn........ 0 Siter
Gjest lionade Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Ok. Du får fortelle meg HVORFOR dette var så dumt da? Nei , jeg har ikke røykt selv. Men kjenner SVÆRT mange som har gjort det, og som har klart å slutte, Mange av disse hevder å ha klart det uten større problemer. Så det jeg skriver er bl.a basert på hva de har fortalt, Boka "Endelig ikke røyker" av Allan Carr, pluss at jeg har lest massevis av artikler og medisinske utredninger om virkning og avhengighet av nikotin. Men jeg skjønner jo at dette ikke virker for alle, og at mange røykere liker å unnskylde uvanen sin med at det er så tungt og vanskelig å slutte. Poenget er at svært mange klarer det, så det er jo absolutt ikke umulig! Og kanskje enda flere ville ha klart det hvis de fikk fokuset bort fra hvor mye røyken gir dem, og istedet forstod hvor mye lettere livet blir uten.. D var dumt fordi dere som aldri har røkt tror det er så enkelt som "det er jo bare å slutte det" Så enkelt er det IKKE... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.