Gå til innhold

noen som VET at de har hatt svineinfluensa her?

Anbefalte innlegg

Gjest småbekymret mamma
Skrevet

Datter 5 år ble satt i karantene i barnehagen i dag, fordi hun ikke var "i slag". De målte 38 i feber. Hun hoster ikke, klager ikke på smerter ellers i kroppen. Men hun er slapp, klarte å ligge å se på film, men orket ikke sitte oppe å spise. orket heller ikke spise mye.

Kan dette være influensaen, eller er symptomene for svake og generelle?

Vi får ikke komme i barnehagen på en uke dersom vi ikke kan motbevise at det er influensa - dvs få legen til å teste det. Det tviler jeg på at han vil.

Men dersom hun blir raskt frisk, er det håpløst å være hjemme så lenge dersom det IKKE er svineinfluensa.

Men altså: Hvor syke var dere og ev. barna deres da dere hadde svineinfluensa - dersom dere VET at det var det dere hadde?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er slike vanvittige regler som vil lamme Norge, ikke svineinfluensaen selv. Når foreldre må være borte fra jobb for å passe barn som ikke har influensa, og deretter passe dem igjen når de virkelig får den.

Bare feber er ikke svineinfluensa. Hold barnet hjemme til en dag etter at hun er feberfri, og send henne så tilbake til barnehagen.

Gjest mikkelina
Skrevet

Det er slike vanvittige regler som vil lamme Norge, ikke svineinfluensaen selv. Når foreldre må være borte fra jobb for å passe barn som ikke har influensa, og deretter passe dem igjen når de virkelig får den.

Bare feber er ikke svineinfluensa. Hold barnet hjemme til en dag etter at hun er feberfri, og send henne så tilbake til barnehagen.

Jeg tror ikke hun kan kreve at bhg tar imot barnet.

Gjest småbekymret mamma
Skrevet

Det kan jeg nesten ikke gjøre, synes jeg, siden hun ble syk i barnehagen og de gav klar beskjed om at hun ikke er velkommen tilbake før etter 7 dager, ev. etter at legen har bekreftet at det ikke er influensa.

Men jeg er helt enig i at det virker en smule ekstremt, og er nettopp redd for den situasjonen med hjemme en uke fordi vi "må", også hjemme en uke senere i høst når hun eventuelt virkelig får viruset.

Skrevet

Dette er det mange som kommer til å misbruke skal jeg si deg. Legene legger jo opp til at det blir misbruk da de er hardnakket på at minste tegn skal føre til karantene hjemme i 7 dager.

Legene selv orker ikke å teste.. Dette kommer til å bli dyrt for Norges land.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det kan jeg nesten ikke gjøre, synes jeg, siden hun ble syk i barnehagen og de gav klar beskjed om at hun ikke er velkommen tilbake før etter 7 dager, ev. etter at legen har bekreftet at det ikke er influensa.

Men jeg er helt enig i at det virker en smule ekstremt, og er nettopp redd for den situasjonen med hjemme en uke fordi vi "må", også hjemme en uke senere i høst når hun eventuelt virkelig får viruset.

Hvis de bare vil ha det "bekreftet av legen", ikke ved hjelp av prøve, så burde det gå greit. Ta en telefon til legen og beskriv symptomene, så avkrefter han sikkert influensaen.

Skrevet

Dette er det mange som kommer til å misbruke skal jeg si deg. Legene legger jo opp til at det blir misbruk da de er hardnakket på at minste tegn skal føre til karantene hjemme i 7 dager.

Er det en selvfølge at så mange IKKE vil jobbe, da? Det høres rimelig rart ut i mine ører.

Skrevet

Ring legekontoret og spør om de kan teste ettersom dette gjelder et lite barn. Jeg kjenner noen med en 9-åring med influensalignende symptomer der legen bekreftet at det IKKE var svineinfluensa. Jeg kjenner dog ikke til hva slags tester som ble tatt, men antar på bakgrunn av det jeg hørte at denne bastante utelukkingen av at det var svineinfluensa betyr at barnet ble testet.

candyqueen_83
Skrevet

Og veldig festlig for de som har tre eller flere barn. Være hjemme i en uke hver gang en av ungene har feberog er slappe.

Skrevet

Herregud de gjør det jo for at smitten ikke skal spre seg. Og nettopp for å forhindre mer sykefravær. Men bare gå på jobb du to dager etter at du har fått det, og se hva som skjer.

Skrevet

Er det en selvfølge at så mange IKKE vil jobbe, da? Det høres rimelig rart ut i mine ører.

Synes du er naiv. Det finnes mange som heller vil drive dank hjemme absolutt!

Skrevet

Herregud de gjør det jo for at smitten ikke skal spre seg. Og nettopp for å forhindre mer sykefravær. Men bare gå på jobb du to dager etter at du har fått det, og se hva som skjer.

Har ikke sagt at jeg ikke følger det som er rådet. Det jeg sier er at mange kommer til å misbruke dette.

Gjest J.R.-07
Skrevet

Helt enig med deg. Er kjempe skeptisk til "opplegget" rundt svineinfluensaen.

Skrevet

Det var da voldsomt til hysteri på barnehagen...

Jeg ville ringt legen og fortalt at bhg nekter å ta henne inn før dere har motbevist influensaen, så kanskje legekontoret tar imot henne for en test?

Det skal jaggu bli mange slike episoder utover høsten *himle*

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Føler med dere, så vanskelig! Hvordan skal det bli etterhvert når alle foreldre skal være hjemme med barna i en uke for hver gang de KANSKJE har svineinfluensa????

Håper dere får testet jenta deres!

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Jeg tror ikke hun kan kreve at bhg tar imot barnet.

Det her må være en ønskesituasjon for arbeidssky personer! hehe... Bare å si en har feber og hoster og verker i ledda, så får en sju dager fri pr episode. Herregud, det her blir moro utover mot nyttår!

Skrevet

Synes du er naiv. Det finnes mange som heller vil drive dank hjemme absolutt!

Det høres merkelig ut for meg.

Men nå bor jeg i et land hvor man blir sparket av for mye sykefravær. Kanskje synet mitt har endret seg etter at jeg kom hit. Her er i alle fall ingen jeg kjenner hjemme med mindre de må. Det er mange som mister jobbene sine for tiden :(

Hvis jeg hadde hatt fast jobb nå, så hadde jeg mistet den for lenge siden med all svineinfluensa-hysteriet. Guttungen har bare vært i barnehagen tre av åtte uker de siste to månedene. Hver gang han har litt feber en kveld må han bli hjemme i en hel uke. Det er idiotisk, for å være ærlig.

Hvem må betale? Ikke barnehagen. De skal ha pengene sine uansett hvor lite han er der. Men de som mister arbeidsinntekt hver måned, eller til og med jobben sin, får ingen kompensasjon.

Skrevet

Har ikke sagt at jeg ikke følger det som er rådet. Det jeg sier er at mange kommer til å misbruke dette.

Ok du følger reglene, andre misbruker de?

Skrevet

Hørtes ytterst merkelig ut. Jeg jobber i barnehage og man sender ikke hjem barna på den måten i tro om at det kan være influensa! Feber ja, men å kreve testing før barnet får komme tilbake, nei! Tror ikke det er lov en gang!

Hør med styrer, ikke avdelingen.

Skrevet

Sikkert noen som vil bekytte anledningen til å skulke jobben, men samfunnsøkonomisk vil det sannsynligvis bli dyrere om de som er syke går på jobb og smitter andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...