pusi Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Hvem kan datteren din ha fått svineinfluensa av da? Som jeg har forstått det er svineinfluensa noe som smitter via dråpesmitte mellom mennesker. Man vet jo oftest hvem en 5-åring har kontakt med i hverdagen, og hvis ingen av disse har hatt influensa kan du vel være ganske sikker på at hun ikke har det. Nå smitter vel også forkjølelse på den måten, men det er jo slik at noen lett får feber ved forkjølelse, mens andre bare nyser ltt. Du bør uansett holde henne hjemme til hun er feberfri. 0 Siter
Gjest småbekymret mamma Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Hvem kan datteren din ha fått svineinfluensa av da? Som jeg har forstått det er svineinfluensa noe som smitter via dråpesmitte mellom mennesker. Man vet jo oftest hvem en 5-åring har kontakt med i hverdagen, og hvis ingen av disse har hatt influensa kan du vel være ganske sikker på at hun ikke har det. Nå smitter vel også forkjølelse på den måten, men det er jo slik at noen lett får feber ved forkjølelse, mens andre bare nyser ltt. Du bør uansett holde henne hjemme til hun er feberfri. Snakket med legen nå, og det er visst en del "fri smitte" i området. Flere som har vært syke. Det går litt forskjellig i barnehagen også. Og legen mener vi skal holde henne hjemme, siden hun har influensasymptomer. Relativt høy feber og slapp gjelder som det, så da er det bare å holde seg hjemme. Hvis dette er svineinfluensa, så virker det som milde greier, for hennes del. Det er jo bra. 0 Siter
Gjest småbekymret mamma Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Hørtes ytterst merkelig ut. Jeg jobber i barnehage og man sender ikke hjem barna på den måten i tro om at det kan være influensa! Feber ja, men å kreve testing før barnet får komme tilbake, nei! Tror ikke det er lov en gang! Hør med styrer, ikke avdelingen. Dette er en Kanvas-barnehage, og de har klare regler på at barn med influensasymptomer skal holdes borte fra andre barn til de blir hentet, og at de skal holdes hjemme i en uke etter det. Og i følkge legen, er feber og slapphet influensasymptomer, så da er det vel bare å innrette seg. Jeg trodde man måtte hoste,ha vondt i kroppen osv, men det holder altså med bare ett av symptomene i tillegg til feber. Lakmustesten blir vel om noen andre i familien blir syke. Blir vi ikke det, er det neppe influensa det er snakk om. 0 Siter
Gjest småbekymret mamma Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Hvis de bare vil ha det "bekreftet av legen", ikke ved hjelp av prøve, så burde det gå greit. Ta en telefon til legen og beskriv symptomene, så avkrefter han sikkert influensaen. Ringte legen, men han sa at det godt kunne være influensa, siden feber og slapphet er de mest typiske symptomene. Så da blir det egentlig en uke i karantene. Men da jeg ringte barnehagen, sa de at det er ok om hun kommer etter å ha vært feberfri en dag. Som det ser ut nå, kan hun gå i barnehagen på torsdag. Tipper hun er feberfri i morgen. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Det var da voldsomt til hysteri på barnehagen... Jeg ville ringt legen og fortalt at bhg nekter å ta henne inn før dere har motbevist influensaen, så kanskje legekontoret tar imot henne for en test? Det skal jaggu bli mange slike episoder utover høsten *himle* Selv om legekontoret går med på å ta testen er det ikke sikkert at laboratoriet går med på å analysere den... 0 Siter
Gjest GA Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Jeg har hatt det (påvist med testing) og ungene har antagelig hatt det samtidig med meg. De ble ikke veldig syke, bare 38,4 i feber, hodepine, slappe,og litt leddsmerter. De var syke i ca 3 dager hver. -så ja, den kan være så lett som du beskriver... (jeg var forresten sykest på dag 3 den uka jeg var syk, så det kan bli verre) 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Ringte legen, men han sa at det godt kunne være influensa, siden feber og slapphet er de mest typiske symptomene. Så da blir det egentlig en uke i karantene. Men da jeg ringte barnehagen, sa de at det er ok om hun kommer etter å ha vært feberfri en dag. Som det ser ut nå, kan hun gå i barnehagen på torsdag. Tipper hun er feberfri i morgen. Godt å høre at barnehagen tok til fornuft. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Selv om legekontoret går med på å ta testen er det ikke sikkert at laboratoriet går med på å analysere den... Huff, trasig at det skal være sånn når man blir tvunget til å holde barna hjemme selv om de ikke er syke mer... Dessuten tror jeg det er svært ulik praksis ute og går rundt om kring i landet.. Det ser jeg bare på skolen der jeg jobber kontra skolen der ungene mine går. Store ulikheter fra kommune til kommune... 0 Siter
Gjest fortsatt frisk Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Mannen og datteren til ei god venninne har nå hatt svineinfluensa i 6,5 uker. De er testet, og det er slått fast at det er svineinfluensa. De har begge vært svært syke, har fått behandling med tamiflu, og er endelig på bedringens vei. Et barn jeg har i barnehagen ble syk med hoste og lett feber før helgen. Legen har slått fast at det ikke var svineinfluensa, og barnet var tilbake i barnehagen med legeattest i dag. En familie jeg kjenner (2 voksne og 2 barn) har hatt symptomer som legen mener er svineinfluensa, uten at de er testet. De hadde lett feber og hoste i ca 5 dager, ble behandlet med tamiflu. De beskriver det selv som en meget lett influensa. Det er nesten umulig å vite om det er svineinfluensa dersom man ikke blir testet. Den arter seg så forskjellig, men det sies jo at de fleste får den lett. Hvis legen ikke kan avkrefte svineinfluensa må man bare holde seg til retningslinjene. 0 Siter
Gjest fortsatt frisk Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Snakket med legen nå, og det er visst en del "fri smitte" i området. Flere som har vært syke. Det går litt forskjellig i barnehagen også. Og legen mener vi skal holde henne hjemme, siden hun har influensasymptomer. Relativt høy feber og slapp gjelder som det, så da er det bare å holde seg hjemme. Hvis dette er svineinfluensa, så virker det som milde greier, for hennes del. Det er jo bra. Hvis hun har høy feber må hun holde seg hjemme uansett hva det skyldes! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.