Gå til innhold

svineinfluensa - når hjemme?

Anbefalte innlegg

Gjest majas mamma
Skrevet

Er aldri syk (nesten). Fjorten år siden sist jeg hadde ordentlig influensa. Men i går kveld begynte jeg med litt halsvondt og i dag har jeg ordentlig vondt i halsen, og litt vondt i ryggen. Men ryggvondtet kan jo like gjerne skyldes treningsøkta i svømmehallen i går. Ikke feber, eller vondt andre steder, og føler meg egentlig "frisk" bare litt daff. Når skal man hysterisk ringe legen for svineinfluensa. Og hvis legen ikke vil ta deg i mot, hva da? Kan jo ikke bare bli hjemme syv dager i slengen sånn i hytt og pine, heller.

Gjest sa de til meg så legevakten
Skrevet

Du skal ha symptomer på influensa, muskelsmerter, feber, og alt det der. Jeg var nylig så legevakten med gutten pga andre årsaker og han hadde hoste og vondt i halsen. Måtte spørre om jeg kunne ta han dit først. Men de sa, forkjølelse og hals vondt er noe helt annet.

Gjest firepile
Skrevet

Nå er det bare 6% av de som tror de har svineinfluensa som faktisk har det. Dette høres ut som noe annet.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvis du hverken har feber eller vondt i kroppen generelt er det neppe influensa (svine- eller annen).

Gjest småbekymret mamma
Skrevet

Du skal ha symptomer på influensa, muskelsmerter, feber, og alt det der. Jeg var nylig så legevakten med gutten pga andre årsaker og han hadde hoste og vondt i halsen. Måtte spørre om jeg kunne ta han dit først. Men de sa, forkjølelse og hals vondt er noe helt annet.

Snakket nettopp med legen vår, og sa at feber + enten vondt i kropp eller hode eller slapphet var influensasymptomer, og at man da skal holde seg hjemme. I 7 dager....

Så man trenger absolutt ikke ha alle symptomene, men feber er et "must".

Altså i følge vår lege.

Skrevet

Minst 3 symptomer, og feber over 38 grader må til for å holde seg hjemme med mistanke om svineinfluensa. Legen vil neppe ta i mot deg uansett. Men ring til arbeidsgiver, snakk med sjefen/personalansvarlig og forklar situasjonen. Det kan hende de har en overenskomst om at det er ok med sju dager egenmelding. Evt at de ber deg ringe lege og ordne sykemelding.

Skrevet

Minst 3 symptomer, og feber over 38 grader må til for å holde seg hjemme med mistanke om svineinfluensa. Legen vil neppe ta i mot deg uansett. Men ring til arbeidsgiver, snakk med sjefen/personalansvarlig og forklar situasjonen. Det kan hende de har en overenskomst om at det er ok med sju dager egenmelding. Evt at de ber deg ringe lege og ordne sykemelding.

PS: Om ikke arbeidsgiver krever det, så trenger du ikke oppsøke lege i det hele tatt. Med mindre du er så syk at du trenger medisinsk hjelp ut over paracet/hvile/drikke

Skrevet

Har du ikke feber, har du ikke svininfluensa.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...