Gå til innhold

Kjenner du noen som har (hatt) svineinfluensa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skrives så mye om det, men jeg personlig kjenner ingen som har hatt det - verken på jobben eller blant familie/venner, en, ei heller har jeg hørt at noen kollegers familiemedlemmer har det eller venner/familiemedlemmers kolleger....

Og ikke synes jeg det hostes og nyses mye på buss & tog heller.

Kommer det noe særlig mer svineinfluensa - hva tror dere?

Gjest solfryd
Skrevet

Nei, kjenner ingen. Og ikke har jeg hørt om noen i nærområdet her heller.

Skrevet

Kjenner ingen som har hatt den. Har vært et par mulige tilfeller, men de har alle blitt avkreftet etter en test...

Gjest småbekymret mamma
Skrevet

Kjenner ingen personlig, dersom det altså ikke er det jenta vår har nå. Men hun får ikke komme til legen for å bli testet.

Men man trenger ikke hoste/nyse - symptomene er feber + ETT av de andre symptomene. Ikke nødvendigvis alle. Og feber og slapp er visst typisk.

I følge legen vår er det en del svin i området vårt, men jeg kjenner som sagt ingen andre enn datteren min. Og hva hun egentlig har, får vi ikke vite før hun ev. får det en gang til. Da er det ikke det hun har nå..

Gjest ...svineinfluensaen er oppskrytt
Skrevet

Nei, kjenner ingen, og siden jeg gjennom jobben har et stort nedslagsfelt både i Norge og i internasjonale miljøer, synes jeg det nesten er litt rart.

Begynner å tro at...

Skrevet

Kusina mi fikk det etter tur til Kypros nå i august. Ingen andre i familien hennes ble smittet.

Kjenner ingen andre.

Skrevet

Nei, kjenner ingen. Og ikke har jeg hørt om noen i nærområdet her heller.

Kjenner tre - i Østfold. De har vært veldig sjuke, tilhører samme familie. Fikk det på Londontur. Bekreftet svineinfluensa. Friske nå.

Høy feber, hoste, muskelsmerter. I 12 dager!

Skrevet

Ja jeg vet om 2. En liten toåring i familien fikk det. Ingen andre i familien ble smittet. Nå har en kollegas mann det. Det gjenstår å se om familien slipper unna.

Om det kommer så mye som de har sagt? Vel, hvis halve befolkningen skal ligge strake med influensa på valgdagen, så må det iallefall snart begynne å øke på. ;)

Skrevet

Min datter har det nå...antas det.

Hun er influensasyk med symptomer som feber rundt 39, smerter i kroppen og slapp som bare det.

Fikk ikke komme på legekontoret, så diagnosen er stilt via gjennom telefonen.

Fikk retningslinjer som: isolert til og med fredag..(Hun ble syk lørdag) og ta det med ro i helga. Skole igjen på mandag.

God håndhygiene (som jo aldri er feil!)

Febernedsettende og masse drikke.

Hun hadde ikke orket å gå på skolen nå, og ser ikke at hun skulle gjort det de første dagene. Hun orker knapt gå på do.

Hun går på høyskole, og må derfor ha attest pga fravær, som da blir sendt i posten.

Dette får vi bare forholde oss til, da det hun har nå ligner influensa, så får vi se da, om hun får det igjen, da er det IKKE det hun har nå..

Vi andre merker foreløpig ingenting.. Og som en person med særdeles dårlig immunforsvar, får jeg det sikkert, hvis ikke er det ikke smittsomt:-) Får jeg det, tar jeg det derfra..

Skrevet

Noen i min familie har i alle fall hatt klare symptomer - og vært ordentlig syke - men de er jo ikke testet, siden man ikke gjør det nå for tiden...

Det er ikke så enkelt det der, noen steder står det at man skal ha de klassiske influensa-symptomene, andre steder står det at man kan ha det uten feber - og f.eks. med diaré...

Skrevet

Jeg vet om ei som mest trolig har hatt dette..

Kan det være at folk har vært så flinke til å forhindre spredningen tro?

Gjest mikkelina
Skrevet

Jeg begynner også å lure veldig, på nyhetene i går sa en lege at kun 6% av dem med symptomer som testes, får positivt resultat.

Skrevet

Jeg begynner også å lure veldig, på nyhetene i går sa en lege at kun 6% av dem med symptomer som testes, får positivt resultat.

Ja, jeg har også hørt noe tilsvarende. Det er jo ikke slik at alle andre smittsomme sykdommer opphører fordi svineinfluensaen er kommet til landet! :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg har en kollega som har hatt det, og har hørt om fler i bekjentskapskretsen. Kollegaen fikk det påvist hos lege i sommer - de andre vet jeg ikke om bare har antatt det selv.

Og ja - jeg tror ikke svineinfluensaen har slått helt til ennå, den forventes vel ikke å blomstre for fullt før senere på høsten?

Men alle blir vel neppe syke samtidig, en vil vel bare erfare noe mer sykdom og fravær i høst enn vanlig.

Gjest mikkelina
Skrevet

Jeg har en kollega som har hatt det, og har hørt om fler i bekjentskapskretsen. Kollegaen fikk det påvist hos lege i sommer - de andre vet jeg ikke om bare har antatt det selv.

Og ja - jeg tror ikke svineinfluensaen har slått helt til ennå, den forventes vel ikke å blomstre for fullt før senere på høsten?

Men alle blir vel neppe syke samtidig, en vil vel bare erfare noe mer sykdom og fravær i høst enn vanlig.

"Men alle blir vel neppe syke samtidig, en vil vel bare erfare noe mer sykdom og fravær i høst enn vanlig."

Problemet er delvis alle foreldre som må være hjemme pga syke barn, hele barnehager som må stenge pga syke ansatte/barn, osv. Da får det store ringvirkninger selv om ikke alle de involverte selv er syke. Jeg er spent på hvordan vi vil merke det på jobben min..... :-(

Skrevet

''Og ja - jeg tror ikke svineinfluensaen har slått helt til ennå, den forventes vel ikke å blomstre for fullt før senere på høsten?''

Det har ihvertfall vært hausset voldsomt opp at skolestart ville kunne innebære en voldsom økning.

''Men alle blir vel neppe syke samtidig, en vil vel bare erfare noe mer sykdom og fravær i høst enn vanlig.''

Ja, de som ble syke først, er vel friske igjen nå, får vi håpe:-) Men jeg synes det er utrolig få tilfeller av det i forhold til hvor mye snakk som det har vært om det. Det kan jo hende at det har vært mindre spredning enn fryktet pga folks forhåndsregler.

Gjest Elextra
Skrevet

''Og ja - jeg tror ikke svineinfluensaen har slått helt til ennå, den forventes vel ikke å blomstre for fullt før senere på høsten?''

Det har ihvertfall vært hausset voldsomt opp at skolestart ville kunne innebære en voldsom økning.

''Men alle blir vel neppe syke samtidig, en vil vel bare erfare noe mer sykdom og fravær i høst enn vanlig.''

Ja, de som ble syke først, er vel friske igjen nå, får vi håpe:-) Men jeg synes det er utrolig få tilfeller av det i forhold til hvor mye snakk som det har vært om det. Det kan jo hende at det har vært mindre spredning enn fryktet pga folks forhåndsregler.

''Men jeg synes det er utrolig få tilfeller av det i forhold til hvor mye snakk som det har vært om det.''

Ja, det har du rett i. For ikke å snakke om at en i våres nærmest fikk inntrykk av at sykdommen var direkte dødelig!

Skrevet

Djeezes - skrev jeg virkelig "forhåndsregler"?? Ja, ja, jeg får late som om dette er en ny og trende forkortelse av "forholdsregler tatt på forhånd" eller noe i den dur...;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Djeezes - skrev jeg virkelig "forhåndsregler"?? Ja, ja, jeg får late som om dette er en ny og trende forkortelse av "forholdsregler tatt på forhånd" eller noe i den dur...;-)

Haha, jeg unnlot å kommentere den :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...