Gå til innhold

Oppskrift på den "perfekte" potetsalaten?

Anbefalte innlegg

Gjest sterkmaterdigg
Skrevet

Kokte poteter kutta opp på fat i passe store bite

Rømme

Ei pakke majones

Salt/pepper/MASSE PIFFI/ MASSE HVITLØKSPULVER (Om du hæler sterk mat da, jeg ELSKER det, er an den sprø typen, hehehhehe)

Agurk

Egg

Bland på et fat, og visp så er den klar!!!

Har servert dette på flere tapasbord, alltid kongesukzess.

Skrevet

Kokte poteter kutta opp på fat i passe store bite

Rømme

Ei pakke majones

Salt/pepper/MASSE PIFFI/ MASSE HVITLØKSPULVER (Om du hæler sterk mat da, jeg ELSKER det, er an den sprø typen, hehehhehe)

Agurk

Egg

Bland på et fat, og visp så er den klar!!!

Har servert dette på flere tapasbord, alltid kongesukzess.

Høres godt ut!

Men hvordan anretter du egg og agurk? Hardkokt egg i små biter og agurk med skallet på i små biter?

Skrevet

Oi, jeg bruker ikke oppskrift, men "smaker meg frem". Dvs koker poteter og deler og rører sammen med en "rømme- & krydderblanding".

Jeg synes det er best med ganske store potetbiter og relativt begrenset mengde av 'sausen'. Jeg synes de kjøpepotetsalatene er altfor blaute.

Faste ingredienser er alltid lettrømme, pepper og purreløk, men annet slenges oppi etter behag. Litt majones er godt, ofte en ørliten dæsj hvitvinseddik (evt sitronsaft), ymse krydderier som f eks karri, hvitløk, paprika eller annet (eller intet).

Jeg har også, etter at jeg fikk dette hos noen andre, noen ganger delt opp epler og hatt oppi. Jeg synes det blir veldig friskt og godt. Gjester hos oss som har smakt det, synes enten at det er veldig godt, eller de synes at det er et merkelig påfunn! ;-)

Jeg synes også det er kjempegodt med "tysk potetsalat", som lages med olje og eddik istedenfor rømme/majones, men den har en helt annen type smak enn de "hvite" potetsalatene, og hvis jeg forstår det slik at du har blitt bedt om å komme med potetsalat til maten i nevøens barnedåp, foreslår jeg at du heller venter med den tyske potetsalaten til en gang du selv er vertinne:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Har ingen perfekt oppskrift, men jeg synes det er godt med litt lettere salat enn bare med majones - erstatt gjerne noe av majonesen med lettrømme eller til og med kefir.

Så må det selvfølelig løk eller purre til, og gjerne masse gressløk :). Evt. også hvitløk, men det er litt avhengig av hva potetsalaten skal til, synes f.eks. ikke hvitløk passer til all fisk.

Skrevet

Oi, jeg bruker ikke oppskrift, men "smaker meg frem". Dvs koker poteter og deler og rører sammen med en "rømme- & krydderblanding".

Jeg synes det er best med ganske store potetbiter og relativt begrenset mengde av 'sausen'. Jeg synes de kjøpepotetsalatene er altfor blaute.

Faste ingredienser er alltid lettrømme, pepper og purreløk, men annet slenges oppi etter behag. Litt majones er godt, ofte en ørliten dæsj hvitvinseddik (evt sitronsaft), ymse krydderier som f eks karri, hvitløk, paprika eller annet (eller intet).

Jeg har også, etter at jeg fikk dette hos noen andre, noen ganger delt opp epler og hatt oppi. Jeg synes det blir veldig friskt og godt. Gjester hos oss som har smakt det, synes enten at det er veldig godt, eller de synes at det er et merkelig påfunn! ;-)

Jeg synes også det er kjempegodt med "tysk potetsalat", som lages med olje og eddik istedenfor rømme/majones, men den har en helt annen type smak enn de "hvite" potetsalatene, og hvis jeg forstår det slik at du har blitt bedt om å komme med potetsalat til maten i nevøens barnedåp, foreslår jeg at du heller venter med den tyske potetsalaten til en gang du selv er vertinne:-)

Takk for tips!

Det er nok kjempegodt med eplebiter oppi, men jeg er redd det da blir mer waldorfsalat-aktig (min mor skal ha med waldorfsalat)?

Skrevet

Har ingen perfekt oppskrift, men jeg synes det er godt med litt lettere salat enn bare med majones - erstatt gjerne noe av majonesen med lettrømme eller til og med kefir.

Så må det selvfølelig løk eller purre til, og gjerne masse gressløk :). Evt. også hvitløk, men det er litt avhengig av hva potetsalaten skal til, synes f.eks. ikke hvitløk passer til all fisk.

Det blir tapasbord til dåpen, så jeg tror nok hvitløk kan bli bra :)

Skrevet

Omtrent som morsans, kanskje litt creme fraiche i tillegg, og gjerne en pose selskapserter også... (koke dem først, avkjøle og blande i).

Skrevet

Takk for tips!

Det er nok kjempegodt med eplebiter oppi, men jeg er redd det da blir mer waldorfsalat-aktig (min mor skal ha med waldorfsalat)?

Ja, det kan være best å ikke blande oppi dette i en slik setting. Antar de skal ha koldtbord? Potetsalaten med epler har jeg kun servert i grillselskap, mener jeg å huske.

Bedre med en mer "ren" type som "alle" kan like. Jeg ville f eks ikke blitt særlig begeistret for potetsalat med agurbiter oppi, som nevnt under her.

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg synes også det er kjempegodt med "tysk potetsalat", som lages med olje og eddik istedenfor rømme/majones''

Helt enig, bortsett fra at jeg kaller den fransk :-).

Skrevet

Omtrent som morsans, kanskje litt creme fraiche i tillegg, og gjerne en pose selskapserter også... (koke dem først, avkjøle og blande i).

Creme fraiche pleier å være godt i alle typer mat, så takk for tipset :)

Skrevet

Ja, det kan være best å ikke blande oppi dette i en slik setting. Antar de skal ha koldtbord? Potetsalaten med epler har jeg kun servert i grillselskap, mener jeg å huske.

Bedre med en mer "ren" type som "alle" kan like. Jeg ville f eks ikke blitt særlig begeistret for potetsalat med agurbiter oppi, som nevnt under her.

Jeg tror kanskje jeg bør prøve den "rene" typen siden det blir waldorfsalat og tapasbord, ja...

candyqueen_83
Skrevet

Høres godt ut!

Men hvordan anretter du egg og agurk? Hardkokt egg i små biter og agurk med skallet på i små biter?

For meg høres dette ut som Piff Paff-skriveren :P

Skrevet

For meg høres dette ut som Piff Paff-skriveren :P

Nå måtte jeg lese en gang til og jeg tror jaggu du har rett ;-)

*naiv*

Skrevet

Pluss sylteagurk! Noe av laken til agurken haes i rømme/majones/kefir-blandingen. :)

Skrevet

Pluss sylteagurk! Noe av laken til agurken haes i rømme/majones/kefir-blandingen. :)

Ja, sylteagurk er godt! :-)

Skrevet

Vet ikke hvor tradisjonell du er, men jeg er veldig glad i "lun potetsalat". Kok nypoteter, gjerne med forskjellige farger. Lag en god dressing av olivenolje, litt balsamico, salt, pepper, krydder (dill, gressløk, timian, annet du liker). Skjær de varme potetene i store biter, og bland det med oljedressingen slik at oljen trekker inn i potetene og smaksetter dem. Serveres lunken. Det er den beste potetsalaten jeg får, i hvert fall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...