Gå til innhold

Overtrent (og/eller allergi?)

Anbefalte innlegg

Gjest En som elsker å trene

Hei - jeg er en mann på 44 år som har trent hele livet, tidligere aktiv i orientering og langrenn. Har to spørsmål mht overtrening: Situasjonen er som følger: trener i snitt 3-4 ganger i uka, prøver å kombinere rolig og hardt (typisk intervaller 5x5 min i motbakke på beina eller sykkel, en gang i uka). På gode dager er jeg temmelig pigg, kan for eksempel gå lange skiturer med folk som går birken på ned mot 3 timer (selv konkurrerer jeg ikke, men lysten er der…). I hele år (og for så vidt ved flere tidligere anledninger) har jeg imidlertid ofte følt meg utrolig tung i kroppen, stive bein, generelt sliten og ukonsentrert, og veldig rastløs. Har tatt frem pulsklokka nå, og innser at jeg nok også på de rolige øktene har ligget langt over 70% av maxpuls, og at også de harde øktene har vært for harde. Min konklusjon er at jeg er "overtrent" i betydningen at totalbelastning for trening, jobb, familie etc er for høy. Har derfor pålagt meg selv full hvile et par uker. Synes å merke at overskuddet er på vei tilbake, men litt tidlig å konkludere ennå. Men, så er det slik at jeg også er ganske allergisk (fra or til burot, pluss alle husdyr). Jeg lurer derfor på om "overtreningen" ikke bare er det, men at allergien medvirker, og da tenker jeg ikke på pollenallergien (tar medisiner mot den fra april til juli), men kryssallergi fra mat. Jeg har ikke klart å påvise noen mat jeg er allergisk mot, men lurer likevel. Mine to spørsmål er derfor: 1. Tror du jeg er overtrent, og hvordan starter jeg i så fall opp igjen treningen? 2. Hvordan kan jeg systematisk sjekke ut for eventuell matallergi/kryssallergi? Mvh En som elsker å trene!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334077-overtrent-ogeller-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...