Gå til innhold

Vival/Sobril - NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på Vival og Sobril? Jeg får utskrevet Vival, mens en venninne av meg som har tatt endel overdoser kun får Sobril selv om hun ønsker å få Vival. Er det fordi Vival er farligere å ta overdoser på?

Gjest litt om det
Skrevet

Vival er et mer avhengighetsskapende middel enn sobril, selv om de begge er svært avhengighetsskapende når de brukes sammenhengende.

Ingen av dem er godt egnet til overdose. Jeg ville holdt meg til sobril selv, hvis jeg skulle bruke slike medisiner.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Diazepam (Valium, Vival, Stesolid) er mer potent, gir i noe større grad positiv rusopplevelse og er dermed også noe mer avhengighetsskapende enn oksazepam (Sobril, Alopam).

Ingen er egnet til overdoser (unntatt for dramaqueens).

Skrevet

Diazepam (Valium, Vival, Stesolid) er mer potent, gir i noe større grad positiv rusopplevelse og er dermed også noe mer avhengighetsskapende enn oksazepam (Sobril, Alopam).

Ingen er egnet til overdoser (unntatt for dramaqueens).

Takk for svar!

Hva mener du med at de ikke er egnet til overdoser? At man ikke dør av dem? For jeg vil jo tro at man blir ganske bevisstløs dersom man tar nok av sånne beroligende midler? Det kommer vel an på hva målet med overdosen er - død eller rus...

Gjest trist jente
Skrevet

Vival er et mer avhengighetsskapende middel enn sobril, selv om de begge er svært avhengighetsskapende når de brukes sammenhengende.

Ingen av dem er godt egnet til overdose. Jeg ville holdt meg til sobril selv, hvis jeg skulle bruke slike medisiner.

det er to forskjellige virkestoffer i vival og sobril, men begge er benzopreparater og lette å bli avhengig av. det er litt delte meninger, men de fleste er av den oppfatning at sobril er mindre farlig enn vival. dette begrunnes ofte med at vival virker raskere enn sobril og at man kan få en mer rusfølelse av vival. vival har også kortere halveringstid enn sobril, noe som betyr at medisinen er kortere i kroppen, og man kan da tenke at forbruket vil øke.

Skrevet

Takk for svar!

Synes det er rart at jeg ble satt på Vival istedet for Sobril egentlig. Rart at man ikke prøver ut Sobril først.

Gjest litt om det
Skrevet

Takk for svar!

Synes det er rart at jeg ble satt på Vival istedet for Sobril egentlig. Rart at man ikke prøver ut Sobril først.

Noen leger like det ene, noen leger det andre. De fleste skriver ut sobril i dag. Har man ikke alvorlig panikkangst vil sobril være det beste for de fleste. Men vær forsiktig med denne medisinen..

Gjest litt om det
Skrevet

Takk for svar!

Hva mener du med at de ikke er egnet til overdoser? At man ikke dør av dem? For jeg vil jo tro at man blir ganske bevisstløs dersom man tar nok av sånne beroligende midler? Det kommer vel an på hva målet med overdosen er - død eller rus...

Det er helt poengløst å ta mye for rusens skyld. Følelsen av rus topper seg fort, og det er ikke slik at rusfølelsen tidobles ved å tylle i seg alt for mange tabletter. Og den er ikke egnet til overdose. En må vel pumpe, men en blir antakelig bare veldig dårlig.Og hvem ønsker å bli dårlig?

hidi, the scorpion
Skrevet

Takk for svar!

Jeg kommer aldri til å forstå at noen mennesker er villige til å ta livet sitt med reseptpliktige midler, utskreven fra fastlegen... Ingen som skjønner at når en lege har tillit til èn, så burde èn vise respekt igjen?

Og de fleste suicidale, har omsorg for sine medmennesker, de føler at de må dø for at familie og venner kan leve greit videre. Da ønsker man ikke at ens gode lege eller andre skal bli holdt ansvarlig for ens egen frivillige død!

Tenk dere godt om, før dere gjør en annen ansvarlig for at nettopp "du" vil dø....

Gjest trist jente
Skrevet

Takk for svar!

så og si umulig å ta overdose på benzo. må si jeg reagerer på NHDs svar ifht dramaqueen, om noen tar en overdose har de store problemer. har man kunnskap om medisner vil man ikke velge å ta overdose på benzo. men mange tenker at alle medisiner er farlige og undersøker ikke godt nok i forkant. gjør man det på impuls tar man jo det man har der og da. En overdose kan være et rop om hjelp, men det kan også være et reelt forsøk og ønske om å dø. Å avblåse et selvmordsforsøk med dramaqueen fordi man gjorde noe man ikke kunne dø av er en skremmende holdning. ingen som har det bra tar en overdose eller gjør andre suicidforsøk. Jeg tror ikke alle som gjør et forsøk ønsker å dø, men de trenger hjelp uansett. Det er kanskje et rop om hjelp når man ikke klarer å si ifra på annen måte. dersom noen har gjentatte suicidforsøk som åpenbart ikke vil medføre død mener jeg likevel at personen har krav på hjelp og å bli behandlet med respekt. ikke gi altfor mye oppmerksomhet rundt forsøkene, men være der og finne ut hva som ligger til grunn. Fokusere på årsaker og ikke symptomer (noe jeg mener er viktig i alle former for behandling)

Skrevet

Jeg kommer aldri til å forstå at noen mennesker er villige til å ta livet sitt med reseptpliktige midler, utskreven fra fastlegen... Ingen som skjønner at når en lege har tillit til èn, så burde èn vise respekt igjen?

Og de fleste suicidale, har omsorg for sine medmennesker, de føler at de må dø for at familie og venner kan leve greit videre. Da ønsker man ikke at ens gode lege eller andre skal bli holdt ansvarlig for ens egen frivillige død!

Tenk dere godt om, før dere gjør en annen ansvarlig for at nettopp "du" vil dø....

Nå har ikke jeg til hensikt å ta livet mitt med verken Vival eller andre ting, men jeg kan jo forstå at mennesker velger dette. Hvis man ønsker å ta livet av seg ved hjelp av piller så er det jo best å ta de som er på resept. De som ikke er reseptbelagte er jo stort sett ikke dødelige. Og er man suicidal så er man gjerne så desperat at man ikke har overskudd til å tenke på at legen kommer til å få det vanskelig. Eller så tenker man på det, men velger å gjøre det likevel fordi man "ikke har noe annet valg" (føler at man ikke har noe annet valg...).

hidi, the scorpion
Skrevet

Nå har ikke jeg til hensikt å ta livet mitt med verken Vival eller andre ting, men jeg kan jo forstå at mennesker velger dette. Hvis man ønsker å ta livet av seg ved hjelp av piller så er det jo best å ta de som er på resept. De som ikke er reseptbelagte er jo stort sett ikke dødelige. Og er man suicidal så er man gjerne så desperat at man ikke har overskudd til å tenke på at legen kommer til å få det vanskelig. Eller så tenker man på det, men velger å gjøre det likevel fordi man "ikke har noe annet valg" (føler at man ikke har noe annet valg...).

Er ikke helt enig med deg...

Gjest mener jeg
Skrevet

Er ikke helt enig med deg...

Legen står på ingen måte ansvarlig for at en pasient velger selvmord med reseptbelagte midler, så sant han ikke har skrevet ut uforholdsmessig mye medisin eller feil medisin til en pasient.

hidi, the scorpion
Skrevet

Legen står på ingen måte ansvarlig for at en pasient velger selvmord med reseptbelagte midler, så sant han ikke har skrevet ut uforholdsmessig mye medisin eller feil medisin til en pasient.

Men legen har fremdeles gitt deg medisinen i tillitsøymed?

Gjest trist jente
Skrevet

Men legen har fremdeles gitt deg medisinen i tillitsøymed?

Jeg er enig med hidi i at når legen skriver ut resepter så er det basert på tillit. Jeg er enig i at legen ikke skal kunne klandres for en overdose på reseptbelagte medisiner dersom personen i forkant ikke har vist tegn på alvorlig suicidialitet. Og selvsagt er det ikke greit å ta overdose på medisiner du har fått av legen, det er uansett ikke greit å ta sitt eget liv. Men ting kan faktisk blir så svart at en ser suicid som eneste løsning. Da er man desperat og klarer ikke nødvendigvis ta hensyn til, eller tenke over, at det er legen som har skrevet ut reseptene og at denne da antagelig vil føle skyld.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg er enig med hidi i at når legen skriver ut resepter så er det basert på tillit. Jeg er enig i at legen ikke skal kunne klandres for en overdose på reseptbelagte medisiner dersom personen i forkant ikke har vist tegn på alvorlig suicidialitet. Og selvsagt er det ikke greit å ta overdose på medisiner du har fått av legen, det er uansett ikke greit å ta sitt eget liv. Men ting kan faktisk blir så svart at en ser suicid som eneste løsning. Da er man desperat og klarer ikke nødvendigvis ta hensyn til, eller tenke over, at det er legen som har skrevet ut reseptene og at denne da antagelig vil føle skyld.

Det skjønner jeg òg!

Og som du sier _ det _ er overhodet _ikke_ greit å begå selvmord! Alle du forlater, vil bære på en skyldfølelse! Var det min skyld?

Gjest trist jente
Skrevet

Det skjønner jeg òg!

Og som du sier _ det _ er overhodet _ikke_ greit å begå selvmord! Alle du forlater, vil bære på en skyldfølelse! Var det min skyld?

er det bare jeg som reagerer på det jeg vil anse som ganske arrogant holdning fra NHD ang dramaqueens? er man ikke berettighet hjelp dersom man ikke dør av et suicidforsøk? dersom noen gjør et suicidforsøk man etter all sannsynlighet ikke dør av og blir møtt med den holdningen vil jeg kunne tro at det i seg selv kan føre til et nytt forsøk, og sikkert alvorligere, for å vise at man har det vondt. man kan risikere å dø uten å ønske det, men ønske hjelp uten å ha ordene. Tenker det samme ifht selvskading, at dersom noen bare risper blir det ikke tatt på alvor, men dersom man kutter og må sy så blir det tatt på alvor. helsevesenet kan etter min mening på denne måten gjøre pasienter verre. alle skal bli tatt på alvor er min sterke mening. Man kan si noe om at man skjønner at personen har det vondt og prøve å hjelpe ved å hjelpe å sette ord på følelsene, vise at man tar personen på alvor, hjelpe til å finne alternative strategier. dette ifht suicidforsøk, selvskading, spiseforstyrrelser mm. det er viktig å fokusere på person og ikke symptom, at pasienten ikke må bli sitt symptom for å få hjelp.

hidi, the scorpion
Skrevet

er det bare jeg som reagerer på det jeg vil anse som ganske arrogant holdning fra NHD ang dramaqueens? er man ikke berettighet hjelp dersom man ikke dør av et suicidforsøk? dersom noen gjør et suicidforsøk man etter all sannsynlighet ikke dør av og blir møtt med den holdningen vil jeg kunne tro at det i seg selv kan føre til et nytt forsøk, og sikkert alvorligere, for å vise at man har det vondt. man kan risikere å dø uten å ønske det, men ønske hjelp uten å ha ordene. Tenker det samme ifht selvskading, at dersom noen bare risper blir det ikke tatt på alvor, men dersom man kutter og må sy så blir det tatt på alvor. helsevesenet kan etter min mening på denne måten gjøre pasienter verre. alle skal bli tatt på alvor er min sterke mening. Man kan si noe om at man skjønner at personen har det vondt og prøve å hjelpe ved å hjelpe å sette ord på følelsene, vise at man tar personen på alvor, hjelpe til å finne alternative strategier. dette ifht suicidforsøk, selvskading, spiseforstyrrelser mm. det er viktig å fokusere på person og ikke symptom, at pasienten ikke må bli sitt symptom for å få hjelp.

Har alltid syntes at NHD er arrogant, men han vil likevel hjelpe mennesker!

Og for meg er det veldig mye!

Gjest trist jente
Skrevet

Har alltid syntes at NHD er arrogant, men han vil likevel hjelpe mennesker!

Og for meg er det veldig mye!

ja, han vil nok sikkert hjelpe, og det betyr selvfølgelig masse. men jeg har reagert på mye av det han har skrevet her. synes holdningen er skremmende. for meg virker det som han har en ganske så unyansert og bestemt oppfattelse av mye, og at det han sier udiskutabelt er riktig. men det er jo selvfølgelig bare min opplevelse.

Gjest Vi er fler om å mene det du
Skrevet

Han framstår kald å lite forståelse for følelser ja

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...